Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Staket till era getter?  (läst 5508 gånger)

MariaS

• Östergötland
    • Danielssonsgården
Staket till era getter?
« skrivet: 17 jun-08 kl 08:58 »
Ni som har getter, vad har ni för staket till dem?

Vi har haft getter tidigare när vi bodde på ett ställe som vi hyrde och där hade vi bara fårnät men såklart så gick de ju inte still med det utan vi fick tjudra fast dem för det var det enda som funkade.
Var mindre lämpligt med väg precis utanför också.

Är sugen på att skaffa några getter igen men då är frågan, vad för staket som ska upp och vad som är bäst??
Sjubarnsmamma och djurgalen

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Staket till era getter?
« Svar #1 skrivet: 17 jun-08 kl 09:07 »
Antingen el med distanser inåt hagen och tjuraggregat eller tillräckligt högt nät, 150cm. Jag har haft sistnämda till mina lantrasgetter och det fungerade bra.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

enbarsfallet

• Närke
« Svar #2 skrivet: 17 jun-08 kl 12:57 »
Hej

Har fårnät med el innanför... 2 trådar en ca 30 cm ifrån backen en 10cm över fårnätet.

Har funkat bra inga rymningar här ännu.
Mina getter är dvärgar....
Bor i Karlskoga... med man och son... 2 hundar 3 katter 3 getter 2 minigrisar och en massa höns av raserna araucana maran faverolle brahma dv.sumatra mm

Goatgirl 1

• -
« Svar #3 skrivet: 17 jun-08 kl 17:58 »
vi hade vanligt litet staket som vi alltid har haft till våra dvärggetter innan, men när jag skaffade egna efter våra gamla hade dött så hoppade dom över. Som tur var bara in till trädgården och inte ut mot åkern. Så nu har vi satt upp viltstaket som dom absolut inte kan hoppa över. Vi ska sätta upp strömtråd också, en tråd där nere (vet inte på vilken höjd än) och sen en eller två till ovanför det. Det är tvunget för oss att ha strömtråd för dom fastnar med huvudet och hornen i nätet annars.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 17 jun-08 kl 18:34 »
*peppar peppar ta i trä*

Men jag förstår inte varför alla har sånt problem med att hägna in sina getter. Visst killingarna är ju hopplösa men dom stora sköter sig ju exemplariskt.

Vi har vanliga plaststolpar och 3 eltrådar. Getterna håller sig på rätt sida. Kan ju kanske bero på att dom har massor med mat att hitta, buskar,träd och gräs.  Men det förmodar jag att era getter också har  ;)

Hade läst en hel del här på forumet om stängsling av getter, jag måste erkänna att jag var väldigt nervös över att släppa ut dom för jag trodde att det första de skulle göra var att rymma. Men icke... Vi har våra getter ute dygnet runt, men självklart kan de gå in och ut som de vill till getstallet.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 18 jun-08 kl 07:36 »
Sen tror jag det beror mycket på vilken inställning man har gentemot sina getter. Jag hade ju mina springandes fritt över hela tomten och de kunde gå ända fram till ytterdörren och in i köket om de ville (men där ställde de bara till oreda)  8) men även om jag skulle klippa gräsremsan längs grusvägen här utanför så stängde jag aldrig efter mig, getterna betade runt om mig medans jag arbetade och sen följde de med in igen när jag kallade. Jag gjorde inte tydlig gräns för "hit men inte längre" kanske var det anledningen till deras rofyllda betande hemma.  ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 18 jun-08 kl 16:18 »
Sen tror jag det beror mycket på vilken inställning man har gentemot sina getter. Jag hade ju mina springandes fritt över hela tomten och de kunde gå ända fram till ytterdörren och in i köket om de ville (men där ställde de bara till oreda)  8) men även om jag skulle klippa gräsremsan längs grusvägen här utanför så stängde jag aldrig efter mig, getterna betade runt om mig medans jag arbetade och sen följde de med in igen när jag kallade. Jag gjorde inte tydlig gräns för "hit men inte längre" kanske var det anledningen till deras rofyllda betande hemma.  ???

Kan det vara så ? Utan stängsel stannar dom hemma ... så fort man sätter upp 'Guantanamo-style' stängsel antar dom utmaningen och ser till att inte ge ägaren en lugn stund ???  ;D

Yrian vill ha getter men jag är skeptisk ... kommer dom in i grönsakslandet eller växthusen så är det jag som Googlar på "curried goat" ... :P

MariaS

• Östergötland
    • Danielssonsgården
« Svar #7 skrivet: 18 jun-08 kl 18:10 »
Tål att tänka på vad vi ska satsa på vill säga :)
Vill inte att de ska komma nedåt vägen till då vi har tågspåret precis nedanför huset.
Funderar på att ha en hage som är fast så att säga, och sen skaffa elfårnät för att kunna förflytta dem lite då och då fast ha själva "basen" som de får gå tillbaka till om kvällarna..
Ja tål att tänka på med andra ord :D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 18 jun-08 kl 21:52 »
Kan det vara så ? Utan stängsel stannar dom hemma ... så fort man sätter upp 'Guantanamo-style' stängsel antar dom utmaningen och ser till att inte ge ägaren en lugn stund ???  ;D

Yrian vill ha getter men jag är skeptisk ... kommer dom in i grönsakslandet eller växthusen så är det jag som Googlar på "curried goat" ... :P
;D Haha jo det kan vara så, sen är de ju individer. Bocken jag hade var tillsammans med sina halvbröder närapå rymmarkungar men när han flyttade hem till mig och fick en egen haremsdam var han rena helgonet  :)

komposten

« Svar #9 skrivet: 18 jun-08 kl 23:55 »
 Är det någon som har eltråd till getter coh det fungerar bra eller vet om det gör det?

Skulle underlätta något otroligt om man kunde bygga hage med eltråd ist för fårstängsel.
Speciellt vid skog där marken inte är platt och fin  :P

MariaS

• Östergötland
    • Danielssonsgården
« Svar #10 skrivet: 19 jun-08 kl 00:02 »
Är det någon som har eltråd till getter coh det fungerar bra eller vet om det gör det?

Skulle underlätta något otroligt om man kunde bygga hage med eltråd ist för fårstängsel.

Det var min tanke också, mkt smidigare med eltråd, mindre arbete om inte annat när man slipper spänna och ha sig.

Alore

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 jun-08 kl 17:02 »

Jag håller också med Kimma (även om jag bara haft get i några dagar så jag kanske inte räknas än  :-[ ), vår get går lös när vi är ute och det går jättebra. På natten är hon i ladugården och på dagen (när vi är hemma) är hon också lös. Det hemliga knepet? Hennes kompis gutebaggen är tjudrad, och eftersom hon älskar honom över allt annat går hon inte ifrån honom. Sen är de såklart ordentligt instängda i en stor hundgård när vi inte är hemma i och för sig.

Sen om grönsakslandet - varken vårt får eller vår get är intresserad av grönsakerna! Nu måste vi hägna in det ändå eftersom hönsen precis ätit upp all min nysådda ruccola. :( Men fåret kan kanske nafsa lite på spenaten, annars tycker de att de torra löven och pinnarna jämte landet är mycket godare. Smidigt :)

thimbla

« Svar #12 skrivet: 19 jun-08 kl 21:55 »
Jag provade att ha fårnät till mina dvärggetter men dom gick rakt genom maskorna.
Nu har jag el-tråd och är jätte nöjd med det då jag vet att dom hela tiden är i hagen.
Vi har 5st trådar och dom 3 nedersta sitter med 10cm mellanrum från marken och upp, hela höjden på trådarna är ca.1m
Dock har vi haft en bock som struntat i att det är el i och tråklat sig igenom trådarna.
Brahma höns, dvärggetterna- Sigge och Dexter, 5st Norska skogkatter

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #13 skrivet: 19 jun-08 kl 22:53 »
Har fårnät till mina dvärgar och det fungerar bra, om jag har en överliggare(planka) att fästa nätet i, annars drar der ner nätt och kliver ut!!

Därför har de just nu "utegångsförbud" eftersom de hittade ett ställe utan överliggare och just det... klev ut!! Arbete för mig och käre maken imorgon innan midsommarfesten!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 jun-08 kl 10:47 »
Ska försöka sätta staket om några veckor som förhoppningsvis ska kunna hålla både får, getter och hästar på rätt sida av hagen. Vi har beställt 20 mm elband som jag funderar på att dra den 3 ggr, en på 30 cm, en på 60 cm och en på c:a 1m. Vad tror ni get-/fårägare om dessa höjder på bandet? Kan de hålla djuren inne?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 21 jun-08 kl 11:43 »
Ska försöka sätta staket om några veckor som förhoppningsvis ska kunna hålla både får, getter och hästar på rätt sida av hagen. Vi har beställt 20 mm elband som jag funderar på att dra den 3 ggr, en på 30 cm, en på 60 cm och en på c:a 1m. Vad tror ni get-/fårägare om dessa höjder på bandet? Kan de hålla djuren inne?

Till get och får skulle jag rekomendera tätare och fler trådar. 5 totalt varav den högsta på 1 meter. Fåren runt min gård går på sådana trådar, jag ska mäta höjden när jag kommer hem. Tror de ligger på 10, 20, 40, 60 och 100. Då går det både tackor,lamm, kor och tjurar på det stängslet. Men då är det galvad tunn tråd och itne band förståss...  ::)

Weija

« Svar #16 skrivet: 21 jun-08 kl 22:45 »
Vi har fem getter som har en hage med vanligt fårnät. Det hoppar de över, är grinden till hagen däremot öppen går det bra att vara där inne. Fast de får vara lösa när de är ute. De går aldrig utom synhåll från huset ändå. Tänkte köpa ett par får att ha i gethagen istället så kommer den till användning. Fårnät som är 150 cm högt funkar nog bra annars. Eltråd är nog också effektivt.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 23 jun-08 kl 10:03 »

Vi har eltråd till våra dvärggetter och det funkar fint. Ganska länge räckte det med tre trådar, men när vi flyttade hagen fick bocken hemlängtan och började krypa under, så då fick vi komplettera till fem trådar. Nu har vi inte kvar bocken och fyra trådar räcker bra. Provade med tre, men då gick vår killing ut mellan trådarna. Trådarna sitter på höjderna 15, 35, 55 och 70 cm, ungefär. Jag har aldrig varit med om att någon av getterna har försökt att hoppa över stängslet. Vid de få tillfällen då någon av dem har hamnat utanför har de antingen krupit under den nedersta tråden eller druttat ut av misstag mellan de nedersta trådarna (därför har jag trådarna tätare nertill nu). Jag kan också tillägga att jag inte har någon el kopplad till den översta tråden - den når inte getterna om de inte hoppar, och det gör de ändå inte, så jag räknar kallt med att de inte synar bluffen...

Jag bifogar in bild också. Lycka till!
harstorp4.se

Svanhild

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 28 jun-08 kl 21:40 »
Ni som har getter, vad har ni för staket till dem?

Vi har fårnät o två eltrådar. En tråd så nära marken det går o en tråd ovanför fårnätet o det funkar fint :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 4 användare (1 dolda)
DaisyMalone, Karlsdotter, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser