Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allergi?  (läst 1404 gånger)

morellen

• Västergötland
allergi?
« skrivet: 16 jun-08 kl 22:13 »
Dum fråga; är enda sättet att veta om man reagerar på bistick att se till att bli stucken eller kan man testa det i pricktest eller nått?

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
SV: allergi?
« Svar #1 skrivet: 18 jun-08 kl 11:05 »
Jag antar att det enda sättet att testa det utan att pröva att få bistick är att gå till sjukhuset och begära att de gör ett pricktest på just bigift. Fast jag vet inte om de är så pigga på det.

De flesta människorna är inte allergiska för bistick, däremot brukar man ju få en lokal rodnad, svulnad och att det kan klia runt där man har blivit stucken men allt detta räknas som "normalt".

MVH Roger

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #2 skrivet: 27 jul-08 kl 08:49 »
Det borde ju vara billigare för sjukvården att göra ett pricktest än att skicka en ambulans senare...? kanske t.o.m. helikopter...
Så många pricktest kan det ju inte handla om
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 27 jul-08 kl 09:04 »
Det är rätt kostsamma test och görs bara vid misstanke på en känd eller okänd allergi. Man kan i.o.f. få gjort testet på en privatklinik, men då får man bekosta den själv.

Bättre då att be att få utskrivet ett recept på både Cortisontabletter och "Adrenalin"sprutor att ha hemma och kunna ta vid en svårare reaktion. Dessa preparat kan man få utskrivet om man är biodlare även om man inte har nån känd överkänslighet eller allergi.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser