Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Återvinning av gips  (läst 6545 gånger)

Skytten

• Skåne
Återvinning av gips
« skrivet: 16 jun-08 kl 12:15 »
Gips hamnar ofta på deponi, en del återvinns, men knappast vid mindre kvantiteter.
Jag har behov för gips, och tänkte att jag skulle  göra ett försök att återvinna gips från skadade gipsplattor.

För provet tog jag en bit skadad gipsplatta (en hel gipsplatta innehåller  ungefär 14 kilo gips).

Jag fuktade gipsplattebiten och drog sedan av det mesta av pappret.

Gipset i plattan duger inte till mycket annat än fyllning, om man inte bränner det på nytt.
Vid kvantiteter utöver ett försök bör man mala gipset före bränning.

Jag lade gipset i bitar i en vedeldad gryta:
http://friwebb.se/jorgen/bitarnagips.jpg

Satte fyr och efter ett tag kunde man se att det började ryka inte bara ur eldstaden utan att vattenånga syntes från gipset. Jag krossade gipset efterhand som det blev skört.

http://friwebb.se/jorgen/brennagips.jpg

Jag skulle kört ett längre tag, men ett begynnande åskväder tornade upp. Jag gjorde en test med lite av gipset slog på vattnen och det härdade ganska snabbt. Troligtvis har jag inte dragit ut allt kristallvatten, men det härdade.
Det blev några liter av gipsbiten.
http://friwebb.se/jorgen/gipsspann.jpg

Det gick inte åt så mycket ved fem torra grenkvistar på 6 cm diamter.

En större sats bör malas ner och så bör man nog röra i det då och då så gipset kommer i kontakt med grytbottnen.

Enligt vad jag hittat på nätet räcker 120 grader för att partciellt bränna och ungefär 200 grader
för att totalt få ut kristallvattnet.

Ska man använda gips i t.ex.  lersten för att accelerera sättningen och stärka skulle man kunna bränna veden och gipset i samma utrymme, eftersom askan kan följa med i stenen.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Återvinning av gips
« Svar #1 skrivet: 18 jun-08 kl 15:23 »
Jag använder gamla gipsskivor som vägförbättring, det håller fast gruset ganska bra.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #2 skrivet: 18 jun-08 kl 20:49 »
Det borde väl också fungera som kalkning mot surt brunnsvatten om man gräver ner det i närheten av brunnen. Jag har grävt ner en del krossad kalksten så. Gips borde också kunna bidra, men kanske inte lika långvarigt?

A.

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 19 jun-08 kl 14:35 »
Gips är väl knappast lika alkaiskt som kalciumkarbonat, skulle av någon anledning gipset fås att reagera kan det bli svavelsyra på kuppen, dock är det lite långsökt då sulfatjonen är ganska starkt bunden.

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 20 jun-08 kl 01:53 »
Ditt experiment med att återvinna gips var mycket intressant, blev förvånad att såpass låga temperaturer kunde driva ut det kristallina vattnet. Vi funderar på att bygga ett hus av lersten och kanske kunde det vara en ide att förstärka det med återvunnet gips. Enkelt om man bara kunde bränna krossade gipsskivor och ved i ett bål.

Som du säger i brunnsexemplet, gipsen lär inte bidra myckt till pH-förändringen av infiltrationsvattnet pga. dess stabila struktur.

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 20 jun-08 kl 11:43 »
Jag har som bekant liknande planer att med modifierad lersten bygga ett hus på tomten, eventuellt med en bakugn som även ska vara massugn för husets uppvärmning, även massugnen ska då vara av lera.  Sitter och skissar på hur jag ska kunna göra detta utan att söka bygglov.

Det krävs om man har eldstad i huset.  Man kan däremot bygga en ugn utomhus utan bygglov, kanske börjar så, och när sotaren godkänt den så bygger jag in den i ett hus med 15 kvm och försöker få det till friggebod, då med platt tak för att nockhöjden ska godkännas, siste steget blir att bygga till ca 40 kvm och sätta takstolar på rasket. Med den planerade byggmetoden blir det ju taket som kommer att kosta pengar, resten blir skitbilligt om man har tid och ork att jobba med det.

Grunden blir gråsten och golven stampad lera.

Se till att bålet är under 1000 grader någonstans över dennna temperatur dödbränns gipset och förlorar sin förmåga att  dra till sig kristallvatten.
« Senast ändrad: 20 jun-08 kl 11:51 av Skytten »

koko

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 jun-08 kl 20:40 »
Skytten, hur får du upp tempen i ugnen till uppemot 1000 grader? Varmt, det!

Och modifierad lersten, vad menas med det? Ugnen ska vara av lera, alltså av obränd lera? Massugn, vad är det?

Bara nyfiken!

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 21 jun-08 kl 07:51 »
Jag varnade för att gips kan dödbrännas i en brasa på över 1000 grader, så varmt försöker jag inte få i ugnen.

En modifierad lersten är en sten som ska vara starkare än en vanlig lersten med halm, och dessutom mer tålig mot väta och mycket lättare.  Jag har en tråd under  Bygga & Bo där jag redogör för experimenten med stenen.

Ugnen ska vara av lera, det brukar massugnar vara.

En massugn är en ugn som  kan lagra  i sin massa, vanligt i Finland och Ryssland, du kan lätt googla fram många sidor om detta. Har du sett en gammal bakugn där man eldar i ugnen och sedan tar ut askan och sedan bakar bröd, då har du sett en sorts massugn.
« Senast ändrad: 21 jun-08 kl 08:30 av Skytten »

koko

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 jun-08 kl 10:16 »
Aha, ja en sån har jag bakat i.

Så modifierad lersten=fiberlera! Intressant, det hållar jag oxå på att experimentera med för tillfället. Kollar din andra tråd då.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1011 gäster, 1 användare
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser