Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  varbergskupa  (läst 2600 gånger)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
varbergskupa
« skrivet: 15 jun-08 kl 21:57 »
hej på er,

Jag har en varbergskupa och söker kontakt med andra som har samma typ.

mvh

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: varbergskupa
« Svar #1 skrivet: 15 jun-08 kl 22:14 »
Hur ser en sådan ut ???
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 15 jun-08 kl 22:37 »
Hur ser en sådan ut ???
Per Gessle-motiv på fronten!
Och ett svagt surrande i takt till "Sommartider" hörs om man lägger örat till!  ;D

ES

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 15 jun-08 kl 22:41 »
Per Gessle-motiv på fronten!
Och ett svagt surrande i takt till "Sommartider" hörs om man lägger örat till!  ;D

ES
Nänä Ersam, du tänker på "Halmstadkupan" ;D ;D.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 16 jun-08 kl 09:34 »
Varbergskupan är som en lång tvärstäld trågkupa, eller man kanske skall säga smålandskupa. Den har plats för ca 50 ramar i tråget och var ursprungligen byggd för svea ramar. Flustret sitter inte mitt för utan något förskjutet åt sidan. Tanken med kupan är att du skall kunna ha 20 ramar i ena sidan med del av flustret framför där drottningen kan gå, den andra halvan med ca 30 ramar i tråget är avsett för honung och delas av med ett lodrätt spärrgaller. Behöver bina mer plats för honungslagring är det möjligt att bygga på ytterligare en våning så att du totalt kan ha runt 60 ramar på honungssidan. Fördelen med att då ha yngelrummet vid sidan av är att man alltid har direkt access till yngelrummet och behöver aldrig lyfta bort några skattlådor.

//Roger

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #5 skrivet: 16 jun-08 kl 19:02 »
roger H  har du en sådan kupa eller har du hittat info på nätet....  min är precis som du beskriver förutom att min har flustret i mitten. Jag delarf då den med ett mellan vägg och har för tillfället ett stort samhälle och ett avläggare som jag senare när svärmlusten har gått över  ska slå ihop med den starka samhället tills sensommar draget. Alla flygbin hittar nämligen hem igen!!!

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 18 jun-08 kl 11:02 »
earthangel, nej det har jag inte men jag har sett flera av dem och jag vet personer som har eller har haft dem. Det var därför som jag kände till dem och vet hur de ser ut.

Vad jag tror så dom som har dem och har utvecklat en skötselmetod för dem gillar dessa kupor väldigt mycket. Har du haft din kupa länge och bedrivit din biodling länge i den?

//Roger

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #7 skrivet: 18 jun-08 kl 16:15 »
hej,

nej jag har nyss skaffat den och detta är mitt första säsong med biodling.... Den verka fungerar bra än så länge förutom svarmlusten......

mvh
Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser