Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Valla getter?!  (läst 6778 gånger)

Emmica

Valla getter?!
« skrivet: 14 jun-08 kl 16:47 »
Hej!

Jag kan verkligen inte säga att jag är någon expert på getter. I själva verket kan jag i princip ingenting. Nu är det så att jag dock så att jag alltid har velat hålla på med vallning, men samtidigt har jag alltid tyckt mycket om getter och är väldigt villig att lära mig mer. I vilket fall som helst, så sa min kompis en dag att man kan låta hundarna valla getterna, vilket jag tyckte lät fantastiskt bra. Min kompis vallar själv hästar med sina västergötaspetsar. Så, nu måste ni hjälpa mig! Kan man valla getter?

Isolde

SV: Valla getter?!
« Svar #1 skrivet: 14 jun-08 kl 16:50 »
Man kan ju valla i stort sett alla djur bara man har en bra hund för ändamålet.
Har hört massa folk som har vallat sina getter och då skulle vi försöka hemma på gården men det fungerade inte riktigt med våra getter. Var ganska synd om hunden när den kom ut. Men jag tror ändå att man kan valla getter bara man har en bra hund.
Så försök, de skadar ju aldrig. ;D
Nyexaminerad 18årig djurskötare med 12års "erfarenhet" av kor och getter, nybliven kattägare:)

Peace

Goatgirl 1

• -
« Svar #2 skrivet: 14 jun-08 kl 20:40 »
Jag har tre getter som vi gick mycket med i vår trädgård, då var det ju klart att min västgötaspets fick vara med. Hon tyckte dom var jättekul! Hon försökte valla dom (fast hon inte har lärt sig). Hon visste vilken ände på getterna hon skulle akta sig för! Så är det en tränad hund så går det nog bra. Mina getter var rätt snälla mot henne. Dom hade iallafall kul, så det skadar ju inte att prova :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 14 jun-08 kl 22:07 »
Men, har getterna så kul då?

nerdette

« Svar #4 skrivet: 14 jun-08 kl 22:56 »
Jag har hört att man kan förstöra en bra vallhund om man låter den valla getter  ;)

Goatgirl 1

• -
« Svar #5 skrivet: 15 jun-08 kl 00:11 »
Gruff: Getterna har kanske inte så kul, men vilka djur har det som blir vallade? ;) Jag hade inte velat bli jagad av hundar som vissa djur får bli. Får o kor har nog inte heller så kul när dom blir vallade..?

Goatgirl 1

• -
« Svar #6 skrivet: 15 jun-08 kl 00:13 »
Glömde kanske skriva att min hund är jätte snäll och gillar alla sorters djur :) hon såg dom som stora hundar. Så getterna brydde sig inte om henne när hon var med i trädgården. Hade min hund inte varit snäll mot getterna hade hon ju inte fått vara med.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 15 jun-08 kl 09:33 »
Nä, det var bara en tanke som for genom huvudet på mig. Har man ordning på sina getter så följer dom ju ändå med en. Så att skicka "vargen" på dom för att få dom från punkt A till punkt B för sitt eget nöjes skull, känns lite.....njaaaa..... Men jag kan förstå att det kan vara användbart ifall man håller getter i större skala och livnär sig på det. OM nu geterna låter sig vallas förstås. Dom är ju egentligen för smarta för det  ;) Flyr alla åt var sitt håll för att sen återförenas när "faran" är över. Istället som fåren som klumpar ihop sig.

När jag skriver, så försöker jag skriva hur JAG känner. Alltså, inte inte gå på och skicka skuld för att någon gör "fel". Det är liksom inte min stil att hålla på så.

helhet

• dags å öka farten o påverka tiden för framtiden
    • -
« Svar #8 skrivet: 15 jun-08 kl 10:31 »
Det jag känner till om vallning (av hund) med får är att fåren eller åtminstone ledar tackan måste vara tränade på att bli vallade så att det blir ett slags samförstånd mellan djuren. Detta för att allt ska fungera smidigt. Hur man tränar in getter med hund har jag tyvärr ingen kunskap om, men det låter spännande.
Jag tror även att herdar o vallpojkar kan "ta i" för att få djuren dit de vill, en klassisk bild är ju att de bär en käpp i sin hand. Bästa sättet att vara mild mot djuren är väl att få igång ett välfungerande samspel.
Det finns ju super häftiga italienska får vaktande hundar som går ensamma med djuren och det sägs att dessa hundar tror att de är får.
Det blir kanske svårt att få din hund att tro han e en get!!
HeArt

Isolde

« Svar #9 skrivet: 15 jun-08 kl 12:56 »
Nä, det var bara en tanke som for genom huvudet på mig. Har man ordning på sina getter så följer dom ju ändå med en. Så att skicka "vargen" på dom för att få dom från punkt A till punkt B för sitt eget nöjes skull, känns lite.....njaaaa..... Men jag kan förstå att det kan vara användbart ifall man håller getter i större skala och livnär sig på det. OM nu geterna låter sig vallas förstås. Dom är ju egentligen för smarta för det  ;) Flyr alla åt var sitt håll för att sen återförenas när "faran" är över. Istället som fåren som klumpar ihop sig.

När jag skriver, så försöker jag skriva hur JAG känner. Alltså, inte inte gå på och skicka skuld för att någon gör "fel". Det är liksom inte min stil att hålla på så.

E helt rätt att getter är för smarta, gammgeten våran attackerade den stackars hunden så han flydde under stängslet.
E nog lättsammare att valla får..
Nyexaminerad 18årig djurskötare med 12års "erfarenhet" av kor och getter, nybliven kattägare:)

Peace

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #10 skrivet: 15 jun-08 kl 13:28 »
Ja, det kom jag att tänka på senare. Att här kan både katter och hundar flyga i luften om någon get blir retlig. Och t.o.m. räven jagar dom bort med stamp och horn.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #11 skrivet: 15 jun-08 kl 19:16 »
Valla getter med hund går bra, och egentligen gäller ju för alla slags djur att man ska hålla sig för god att låta hunden valla på ett sådant sätt att djuren får tråkigt eller ännu värre.  Det kallas god djurhantering, och är inte alltid så spritt bland vallhundsfolk.  Men vi getälskare vet ju att vi ska älska alla i flocken lika mycket så länge vi har dem!  Även hunden.  När man vallar in djuren, är första uppgiften att förklara för dem att deras sista stund inte är kommen bara för att det dyker upp en hund!  Mina vallhundar var alltid med och slickade nyfödingar torra, särskilt bland getterna.  Några lamm blev också väldigt fort torra med två eller tre som slickade.  Detta såg jag som bevis för att de födande mödrarna hade gott förtroende för hunden.  En av de första saker man bör lära sin hund är att vallning till 95% består i att sitta och titta på när djuren betar.

Lycka till och ha så trevligt!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torparmaja

« Svar #12 skrivet: 23 jun-08 kl 16:34 »
Jag har en kompis som har en getgård med ca. 25 getter, och en bordercollie att valla dom. Det går väldigt bra.
Men folk som vallar hundsportmässigt och håller djur för att deras hundar (BC) har nåt att valla väljer oftast får.
jag har en gubbe, Tack.

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 24 jun-08 kl 09:13 »

Javisst kan man valla getter med hund.  Kanske att getterna "kräver" bättre djurhantering från hundförarens sida, men det SKA man ha även mot får och ankor (de mest lättvallade djur jag känner till).  Varken hunden eller föraren får se det som en lek.  Det är ett arbete, och djuren är deras arbetskamrater.  Arbetskamrater ska man vara bussig mot!

Mina getter lät sig vallas på följande vis:  För det mesta gick de på rätt ställe, men ibland blev frestelsen för svår.  Då ropade jag på dem.  Om de inte kom då, skickade jag hunden.  Hon hade en lite speciell vallningsstil:  Sprang in mitt i flocken och skällde Vov, Vov, Vov!  Sprang sen före.  Getterna visste att om de inte följde efter henne, kom hon bakom dem, och det var ju inte lika trevligt som att gå med godvilligt.  (Jag undrade alltid vad den skogsvandrare skulle tro, som råkade få se en långhämtning med denna metod:  Först kommer hunden, som ideligen tittar sig över axeln, därefter en flock getter, men ingen människa i sikte!  Bäst att sluta med alkohol?)

Liksom med kor måste hundföraren se upp så att inte hunden nafsar i bakhasor, det kan ge juverskador.  Överhuvudtaget får en vallhund förstås aldrig bita.

Vallning består till 95 % i att sitta och titta på när djuren betar.  Ingen tjuvvallning!  Det första man lär djuren är att deras sista stund inte är kommen bara för att det dyker upp en hund.  Hunden ska alltid in mellan förare och djur på ranglistan.  Då blir det både trivsamt och effektivt.  Getter följer för det mesta med sin flockledare, särskilt om denne har en hink med havre.  Men när de går in i grannens sköremogna havreåker, då får man stå där med sin hink...  Hur många av oss har inte förtvivlat försökt få ut de raggiga typerna ur grannens äppelträdgård?

Värst vilka ilskna getter Du har, Gruff!  Om de vore mina skulle jag fråga mig om de har ont nånstans, eller är hungriga.  Dåligt humör har alltid en orsak.

Att träna en vallhund sker bäst tillsammans med andra intresserade.  Det rör sig om "hundvärldens Formel 1".  Ännu tuffare att hantera är de stora boskapsvaktande hundarna, de liknar mera stridsvagnar.  (En hundpsykolog jag känner jämförde med sina rottweiler:  "De motsvarar en rejäl Volvo Herrgårdsvagn, stadig, hållbar, men inte så snabb eller vändbar.")

Nu ser jag att jag redan svarat ovan.  Nåja, lite upprepning får Ni tåla!  Lycka till!

Lars Pers Maria

• -
« Svar #14 skrivet: 25 jun-08 kl 00:24 »
Jag förstår att bc är en bra hund men vilka hundar har ni andra som vallar? vilka klarar av jobbet? Har funderat på västgötaspets för den behändiga storlekens skull. Är den rasen lika yrslig som bc?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Charlotte

• -
« Svar #15 skrivet: 25 jun-08 kl 09:19 »
En BC som är yrslig är oftast understimulerad och less ;)
 Men jag tänkte direkt på Isländsk Fårhund, lagom storlek och jättetrevliga hundar!
Min kompis Islänning tar in hönsen och ankorna, hon tog in fåren när hon hade dom. Och när ett par strö-renar förirrat sig in på gården försökte hon valla in dom i ladugården också. Verkar inte brydda för att försöka med vilka djur som helst :)
 Dom håller gården fri från Skator, Kråkor också.
                                              Mvh
                                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 25 jun-08 kl 09:37 »
Jag förstår att bc är en bra hund men vilka hundar har ni andra som vallar? vilka klarar av jobbet? Har funderat på västgötaspets för den behändiga storlekens skull. Är den rasen lika yrslig som bc?
Det har inte med storleken att göra. Mina 2 blandraser jackrussel/pekineser och borderterrier/tax på 26cm har tillsammans med lätthet vallat ihop en flock får på 300 individer utan problem.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

saltajag

• Lilltuppen...
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 29 jun-08 kl 09:42 »
Valla getter med hund går bra, och egentligen gäller ju för alla slags djur att man ska hålla sig för god att låta hunden valla på ett sådant sätt att djuren får tråkigt eller ännu värre.  Det kallas god djurhantering, och är inte alltid så spritt bland vallhundsfolk.  Men vi getälskare vet ju att vi ska älska alla i flocken lika mycket så länge vi har dem!  Även hunden.  När man vallar in djuren, är första uppgiften att förklara för dem att deras sista stund inte är kommen bara för att det dyker upp en hund!  Mina vallhundar var alltid med och slickade nyfödingar torra, särskilt bland getterna.  Några lamm blev också väldigt fort torra med två eller tre som slickade.  Detta såg jag som bevis för att de födande mödrarna hade gott förtroende för hunden.  En av de första saker man bör lära sin hund är att vallning till 95% består i att sitta och titta på när djuren betar.

Lycka till och ha så trevligt!

Hej, vad trevligt det låter! Hos dig skulle jag mycket väl kunna tänka mig att vara får  ;D Synd att inte fler har sån inställning... de flesta vallhundsfolk jag träffat på tänker knappt på fåren som djur öht  :-\ 
Stoppa veganerna, de stjäl djurens mat:-D

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 23 jan-09 kl 21:22 »
Nä, så kan dom inte ha hunn lös heller.  Puckona.  "Man kan inte valla sina flockmedlemmar", tocke nys!   ::)

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 24 jan-09 kl 13:57 »
Vallning handlar allra mest om en duktig hundförare - helt avgörande påstår jag - oerfaren hundförare bör gå kurs med en utbildad hund först innan det är aktuellt med några egna försök att träna en egen hund - här måste man då i nästa steg vara medveten om att ställa vissa grundkrav på hunden det - vissa har helt enkelt inte tillräckliga förutsättningar att bli en bra vallhund - det handlar mest om individen.
Jag har haft den fantastiska förmånen att, under en period i mitt liv, få umgås med en bordercollie, som klarade allt tom valla dunkyckling in i konservburk...

Den första vallhunden jag fick umgås med kamperade ihop med min drever. Det ledde till att även drevern lärde sig valla. Det upptäckte jag när 60 getter hade tagit sig ut olovandes. Drevern var närmast och visade vilja och när jag skickade honom att hämta så samlade han lugnt in allihop varpå djuren lugnt gick in i stallet igen.

Alltid mycket viktigt att hunden inte ligger på för hårt . Varning för hund som kan komma in ensam i lösdrift med får - den börjar då valla planlöst och fåren lägger sig på hög i ett hörn så de längst under kvävs...
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser