Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Midsommarråg  (läst 3697 gånger)

Rödjan

Midsommarråg
« skrivet: 14 jun-08 kl 15:22 »
Jag vill göra ett försök med midsommarråg. Jag har ett fält där jag odlat hampa som skördades för en månad sen. De enda som säljer utsäde till midsommarråg är dock jägarförbundet, och det kostar 15 kronor kilot.

Finns det andra varianter man kan använda sig av? Jag tänker att många långhalmiga rågsorter borde duga. Vem säljer sådana?

Har någon här erfarenhet av midsommarråg?
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

tomas-kero

• Norrbotten
SV: Midsommarråg
« Svar #1 skrivet: 15 jun-08 kl 18:58 »
jag odlade midsommarråg för ett par år sedan, mmen jag fick mitt utsäde från Föreningen sesam och det var ganska lite frön ca 1dl...... Så det har du kanske inte så stor hjälp av. men googla på Allkorn därifrån kanske du kan få tag i utsäde i lagom mängd.lycka till

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Midsommarråg
« Svar #2 skrivet: 16 jun-08 kl 00:21 »
15 kr/kg låter inte så farligt. Du får väl köpa några kg och uppföröka.

Men en tanke: hampa lär vara en bra förfrukt. Du kanske skulle odla någon mer krävande gröda än midsommarråg efter den. Jag vet för lite om hampaodling för att ha något förslag.

Hampa har ju också en mycket god förmåga att konkurrera ut ogräs. Även råg, särskilt långstråig råg, har en bra konkurrensförmåga. Kanske du kan stoppa in någon gröda med sämre konkurrensförmåga imellan? Om inte ogrässituationen är besvärlig (fortfarande) i åkern.

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 2 användare (1 dolda)
alfhild

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser