Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drönarslakt  (läst 4293 gånger)

wictor

Drönarslakt
« skrivet: 13 jun-08 kl 20:01 »
Denna sommar verkar bli historisk

En enormt varm försommar, med skörd på åtskilliga hundratals kilo.
Och så har jag haft tre svärmar, två har jag fångat medan en stack i lördags mitt under pågående bigårdsarbete.

Men det som är mest intressant är att jag idag sett hur 8 samhällen börjat drönarslakten. Alltså upplever de att svärmperioden är över...

Jag har aldrig tidigare sett detta så tidigt som 12 juni, oftast har detta kommit en bra bit in i juli.
Så då verkar ju svärmsäsongen vara över för detta året.

Vilket visar att man aldrig blir fullärd vad gäller bin.

Kanske något att fundera över dock, när det gäller hur man tar ut sina semesterdagar. Skall vi tro på bina kan vi nog glömma juli som solmånad.

Dunderhonung

SV: Drönarslakt
« Svar #1 skrivet: 14 jun-08 kl 20:53 »
Ja kanske. För vissa. Mycket märkligt att det kan skilja så mycket från plats till plats... Här i mina trakter (östergötland) är det dålig fart på bina. Någon honung att tala om är det inte.. Max en skattlåda på... märkligt att det kan skilja så mycket, då man tycker att naturen är ganska lika över landet...

wictor

« Svar #2 skrivet: 14 jun-08 kl 21:46 »
Även i östergötland finns det väl höstraps? Och den blommar väl vid det här laget?
Rapsen bidrar nog till den största skörden här nere, sen blir det väldigt glest mellan blommorna i en hel månad innan balsaminen börjar blomma efter åarna. En del får man nog från björnbär, men det är inte så mycket. Och hallon som ni bör ha i östergötland nu, det har vi inte mycket av på slätten.

Så nu får jag fodra svärmarna och avläggarna.

Och förundras över att drönarslakten börjat redan nu.

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 14 jun-08 kl 21:51 »
 Jag har inte heller nån riktig fart på mina bin, inte som i fjol, med undantag för ett samhälle som är jättestarkt, samlar mängder av honung plus att jag tagit en avläggare ifrån det i svärmhindrande syfte. Den drottningen jobbar verkligen häcken av sig ;).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Suresh

• -
« Svar #4 skrivet: 15 jun-08 kl 14:37 »
Jag har inte heller nån riktig fart på mina bin, inte som i fjol, med undantag för ett samhälle som är jättestarkt, samlar mängder av honung plus att jag tagit en avläggare ifrån det i svärmhindrande syfte. Den drottningen jobbar verkligen häcken av sig ;).

Avläggare -> Suresh

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 15 jun-08 kl 14:45 »
Avläggare -> Suresh
Möjligen, för det ser ut att kunna bli en till. Beror på om jag behöver ersätta ytterligare ett samhälle eller om det tar sig (det ser lovande ut....)

Hur sent kan man göra en avläggare om bina skall dra upp drottningen själv?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 16 jun-08 kl 10:43 »
Wictor; du har inte skattat dina bin för hårt då så att det är därför de kastar ut drönarna (brist på mat nu när draget har upphört). Drönarna är det första tecknet på att det går åt mer mat än vad bina får in i kupan och då blir det till att minska matsäcken. Drönarna då är de som är minst viktiga...
Jämför med oss människor och när företagen skall minska sin personal pga att det går med röda siffror.

Anette; det beror på hur länge du har drönare som kan para sig med den ungdrottningen som kommer att födas. Sedan beror det på hur stark avläggare du gör om du vill att den skall bli övervintringsduglig. Jag skulle inte råda dig i mitt område att göra avläggaren efter mitten av juli (och då har vi gott om ljungdrag normalt som gör att yngelsättning och drönare är kvar långt in på hösten).

Försök kolla upp vad dina kollegor runt omkring dig säger om tidpunkt.

//Roger

wictor

« Svar #7 skrivet: 16 jun-08 kl 15:50 »
Nejdå, de har gott om såväl pollen som honung i yngelrummen.
Det enda jag behöver fodra är ett par svärmar som jag satt på enbart mellanväggar, samt några avläggare.
Samhällena har alltid gott om foder i yngelrummet, jag brukar aldrig skatta bort där nere.

Jag tycker att drönarslakten ser ut exakt som den som förekommer tre-fyra veckor senare i juli, när svärmperioden är över. Men det har ju varit en historisk försommar, allt har varit tre-fyra veckor för tidigt.

Nu börjar snart vårrapsen blomma, men eftersom det är lite svalare väder nu så blir det nog en längre dragperiod, höstrapsen blommade över på två- högst tre veckor i år, annars brukar den vara någon vecka längre tid.
Bina kan inte mer än jobba, men det har de gjort med besked denna försommar...

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 16 jun-08 kl 17:32 »
Anette; det beror på hur länge du har drönare som kan para sig med den ungdrottningen som kommer att födas. Sedan beror det på hur stark avläggare du gör om du vill att den skall bli övervintringsduglig. Jag skulle inte råda dig i mitt område att göra avläggaren efter mitten av juli (och då har vi gott om ljungdrag normalt som gör att yngelsättning och drönare är kvar långt in på hösten).

Försök kolla upp vad dina kollegor runt omkring dig säger om tidpunkt.

//Roger
Jag har hört att midsommar är gränsen för avläggare, men då låter det som om jag har åtm. fram till månadsskiftet på mig. Vill inte gå in och störa nu när vädret växlar mellan regn, blåst och 10-12 grader.

wictor

« Svar #9 skrivet: 16 jun-08 kl 19:18 »
Med tillsatt äggläggande (OBS! äggläggande) drottning kan man göra avläggare in i större delen av juli.

Skall man däremot förlita sig på att de drar upp egna drottningar, som skall hinna bli parade - ja då är nog midsommar ett riktmärke.

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 16 jun-08 kl 19:58 »
Med tillsatt äggläggande (OBS! äggläggande) drottning kan man göra avläggare in i större delen av juli.

Skall man däremot förlita sig på att de drar upp egna drottningar, som skall hinna bli parade - ja då är nog midsommar ett riktmärke.
jag har ett samhälle som jag skulle vilja ha en ny drottning efter men det har varit lite långsam tillväxt i år så jag har inte velat decimera det ännu. Men den drottningen är verkligen suverän och då hon blir 3 i år (är blå) så vill jag gärna ha en dotter efter henne.

Blir det bara lite stabilare väder, och några grader varmare, så skall jag ner och leta i kupan....Inte ofta man hoppas hitta en stiftad visecell, men det är just vad jag gör.....i alla fall i hennes kupa.

wictor

« Svar #11 skrivet: 16 jun-08 kl 22:13 »
Kanonbra att du har en sådan idealisk drottning.

Odla efter henne, ta ett 20-tal absolut unga larver.
De yngsta är de som bara simmar i vit fodersaft och där du knappt ser larven.
Sätt på en odlingsram, flytta upp en hel låda med yngel från ett starkt samhälle till över spärrgallret till en annan stark kupa och sätt så ramen där.
Då kommer du att ha åtminstone 10-talet drottningceller efter en vecka.
Akta sedan bara på dagarna. De första och de sista dagarna kan man röra cellerna, medan under metamorfosen så är de ytterst känsliga.

Sedan om du har en sådan bra avelsdrottning, så kom ihåg att hon kan bli såväl 4 som 5 år. Se bara till att hon inte svärmar nästa år. Gör en tidig avläggare efter henne, ta sedan bort yngelramar allt eftersom så att hennes samhälle aldrig tillåts bli starkt. Då kommer hon knappast att svärma. Bättre att ha henne kvar och avla efter, om du nu tycker att hon är bäst...
Och de bästa är ofta de stillsamma, de som inte bestiftar anlagda drottningceller, de som framför allt är långlivade. Att vara långlivad är en stor tillgång för ett honungsbi, de hinner då samla mer av den för oss åtråvärda honungen.

Problemet efter dem är ofta avläggarna. De vill aldrig bygga drottningceller, de vill inte föröka sig. Detta är ett stort plus ur din synvinkel.

Därför tycker jag att du skall prova att larva om och dra upp några drottningar.
Sopa av en fin ram, ta med in i köket (stå absolut inte ute i solen) larva om. Glasögon på, om sådana behöves, gärna förstoringsglas också. Försiktighet, men även att ta till larvningen i överkant. Och så kom ihåg att vi sysslar med levande material, små levande individer. Tycka vad man vill om Abort, men detta är faktiskt samma sak vi pysslar med. LIV! Ta väl hand om livet... Tycker jag som gärna slår ihjäl flugor.

Vips har du några fina drottningar. Efter din bästa drottning. Och ett antal lika fina samhällen som hon gett upphov till, nja? Det beror ju på drönarna. Men det är ett senare kapitel.

Grattis till dina nya fina drottningar.

anette i bugared

• -
« Svar #12 skrivet: 16 jun-08 kl 22:21 »
Mennnn...larva om och hålla på....varför finns inte du i min närhet så du kan hjälpa mig med detta......Gudars det verkar alldeles för komplicerat och jag som inte ens ser ordentligt med läsglasögon längre...hur skall jag veta vilken ram jag skall ta in, jag kanske tar in en som e tom ;D ;D ;D

Dunderhonung

« Svar #13 skrivet: 16 jun-08 kl 22:26 »
Även i östergötland finns det väl höstraps? Och den blommar väl vid det här laget?
Rapsen bidrar nog till den största skörden här nere, sen blir det väldigt glest mellan blommorna i en hel månad innan balsaminen börjar blomma efter åarna. En del får man nog från björnbär, men det är inte så mycket. Och hallon som ni bör ha i östergötland nu, det har vi inte mycket av på slätten.

Så nu får jag fodra svärmarna och avläggarna.

Och förundras över att drönarslakten börjat redan nu.

Nehej du, det kan man glömma... Någon raps finns inte inom 10 mils radie.. Och så långt flyger inte mina bin i alla fall.. Och hallon är det inte så gott om heller... Och frågan är om de börjat blomma ordentligt än, har inte märkt några bin på de blommor som varit..

Suresh

• -
« Svar #14 skrivet: 17 jun-08 kl 11:17 »
Östergötland och södra Kalmar län brukar ligga högst i produktionslistorna. Det beror mycket på vädret antar jag. Mindre regning och blåsigt äbn västkusten och varmare än i norr.

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 18 jun-08 kl 12:25 »
Wictor, samhällen med årsfärska drottningar brukar ibland slänga ut sina drönare när den nya drottningen är äggläggande. Det har jag varit med och sett tidigare. Annars brukar de alltid ha lit drönare kvar till sent. Har de drönaryngel kvar och föder upp?

anette i bugared, ett enklare sätt att odla drottningar är att göra det genom ett "bågsnitt". Man tar en kaka med ägg och små larver och skär bort allt vax nedanför de minstaste larverna så det blir fritt ned till ramlisten. Sedan hänger ma in denna ram till ett viselöst samhälle (eller ett samhälle som man fingerat viselöshet i). Då kommer bina att bygga ut drottningceller från dessa larver och de byggs då rakt ned (i lodlinjen). Efter ett par dagar kan man öppna och se hur många de har antagit och skära bort oönskade celler.

Efter ca 10 dagar (eller strax innan man beräknar att cellerna skall kläckas) kan man försiktigt skära ut en och en cell från den vaxkakan de sitter på och sätta ned i avläggare man gjort för parning. De utskurna cellerna kan man då försiktigt trycka fast på en yngelkaka i avläggaren eller fixera mellan 2 ramar.

///Roger

wictor

« Svar #16 skrivet: 18 jun-08 kl 22:25 »
Roger du har nog rätt.
Dessa samhällen är nyligen försedda med årsdrottningar.
Tack för din information. Jag blir aldrig fullärd och älskar att tillgodogöra mig kunskap jag inte hade tidigare.

Tack.

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser