Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölkgetter  (läst 1386 gånger)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Mjölkgetter
« skrivet: 05 jun-08 kl 23:50 »
Ni som har mjölkgetter: Hur ofta mjölkar ni? En gång per dygn, två gånger per dygn, fler???
Går fortfarande i tankarna på en lantrasget(har ju dvärgar). Men tror att det kan bli tufft att hinna med två mjölkningar. Skulle det vara möjligt att mjölka bara en gång, eller blir det jobbigt för geten? I så fall får det vara för min del, vill känna att jag hinner med utan att djuret mår illa av det så klart!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Mjölkgetter
« Svar #1 skrivet: 06 jun-08 kl 00:01 »
En gång här. Getter har den kapaciteten, då dom delar beteende med rådjursmamman som lägger sina ungar i säkert förvar medans hon går iväg och äter. Så länge man är vaksam på fodergivan och hur spännd hon är så fungerar det fint att mjölka en gång om dagen. Man kan också ta hjälp av killingen. Sära på dom om natten, mjölka på morgonen och låta killingen få det som kommer under dagen. Inne hos killingarna finns det vatten, hö och havre till natten. Man kan inte ändra rutin mitt i, så börjar man en säsong på ett sätt, får man hålla sig till det tycker jag. Och oavsett vilket man väljer, så måste man hålla tiderna.

Det är inte mjölkningen som är jobbig. Det är disken!  :-[

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Mjölkgetter
« Svar #2 skrivet: 06 jun-08 kl 09:52 »
Tack! Precis vad jag ville höra ;D
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 2 användare (1 dolda)
JoeDirt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser