Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rabarber...  (läst 8456 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Rabarber...
« skrivet: 04 jun-08 kl 16:16 »
Halloj!

Jag är en ivrig rabarberkräms-ätare!  :P Men jag funderade härom dan på om det är så nyttigt att äta rabarber flera gånger i veckan, det är väl en hel del syra i den? Eller kanske nån har en bra anledning till varför jag ska äta MER rabarber! Typ att det är nyttigt för nånting... kanske...?  ;) Vitaminer/mineraler?
Positivt och negativt med rabarbern helt enkelt!

(Att sockret i krämen inte är nyttigt vet jag redan...  ::) )

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Sommartorparn

SV: Rabarber...
« Svar #1 skrivet: 04 jun-08 kl 16:25 »
Det är oxalsyra i, det stämmer, och det blir mera i, ju längre det går på sommaren. I Tyskland sägs det att man bara ska äta rabarber fram till midsommar, faktiskt. Men några argument för rabarber utom att det är gott, har jag tyvärr inte.

Wisteria

« Svar #2 skrivet: 05 jun-08 kl 11:03 »
Jag läste Jamie Olivers nya bok, där skriver han att det inte finns så mycket näringsämnen eller vitaminer i rabarern som man skulle vilja tro! Rabarberns styrka verkar vara smaken!

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #3 skrivet: 06 jun-08 kl 00:06 »
Då njuter vi av smaken ;) 8)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 06 jun-08 kl 11:34 »
I en annan tråd, nämligen denna http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=40618.0 så hittar jag att rabarber innehåller både c-vitamin, kalcium och järn... Jag tror att jag med gott samvete kan äta mer rabarber...  ;D Och det är ju såååå gott!  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 06 jun-08 kl 12:12 »
Oxalsyran i bla.a. rabarbern binder kalcium, så ett överdrivet intag av rabarber kan leda till kalkbrist. Kristallerna som bildas utsöndras via njurarna och kan där ge upphov till njursten. Så lite måttlighet är säkert på sin plats.

Vad som är ett överdrivet intag vet jag däremot inte, men man kan ju välja en rabarbersort med låg oxalsyrahalt.

Kolla in denna länken, här finns mycket att läsa om just rabarbern
http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktatradgard/pdf96/Tr.96-12.pdf
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 06 jun-08 kl 13:54 »
Tyskland sägs det att man bara ska äta rabarber fram till midsommar, faktiskt.

Det där har jag också fått lära mig. Varför vet jag dock inte. Gissar att det är pga syran, träigheten eller plantans återhämtning.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 06 jun-08 kl 14:29 »
Det där har jag också fått lära mig. Varför vet jag dock inte. Gissar att det är pga syran, träigheten eller plantans återhämtning.
Snarare pga att halten av oxalsyra ökar med tiden under sommaren och är alltså som lägst före midsommar.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

sofia-magdalena

« Svar #8 skrivet: 07 jul-08 kl 12:36 »
Halloj!

Jag är en ivrig rabarberkräms-ätare!  :P Men jag funderade härom dan på om det är så nyttigt att äta rabarber flera gånger i veckan, det är väl en hel del syra i den? Eller kanske nån har en bra anledning till varför jag ska äta MER rabarber! Typ att det är nyttigt för nånting... kanske...?  ;) Vitaminer/mineraler?
Positivt och negativt med rabarbern helt enkelt!

(Att sockret i krämen inte är nyttigt vet jag redan...  ::) )

/Sara

Rabarber inehåller en del oxalsyra (http://sv.wikipedia.org/wiki/Oxalsyra) men som jag förstått det så oxiderar syran när rabarbern värms och skall vara nästintill oexisterande efter 5 min förvällning. Det är dels det som gör att rabarbern smakar mindre surt när man värmt den och så stora portioner av rå rabarber äter man ju sällan:)
http://www.näringsämnen.se/rabarber/detaljerat
är en bra sida med det kompletta näringsinehållet i rabarber. Tilredd och råå.
Där kan man också se skillnaden i näringsinehåll i den råa rabarbern och i den tillredda krämen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 2 användare
fri, uzie

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser