Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  flygiga och surriga bin  (läst 1722 gånger)

Anacreon

• Uppland
    • www.essmar.se
flygiga och surriga bin
« skrivet: 31 maj-08 kl 23:20 »
Nybörjaren här igen!  Mina bin är väldigt flygiga och surriga tycker inte alls om att jag rör i kupan. Tror snarare dock att det är jag som klantar mig än att det skulle bero på bina. Så fort jag lyfter på locket så är det ett moln av bin kring mig och försöker jag soppa av dem från en ram så får jag samma resultat. det är inte så stick lystna men jag får regelmessigt något stick varje gång. jag ger lite rök i flustret och lite under locket och väntar några minuter innan jag går in. Vad gör jag för fel?
Min tredje säsong som biodlare det roligaste jag någonsin gjort..

Dunderhonung

SV: flygiga och surriga bin
« Svar #1 skrivet: 01 jun-08 kl 10:44 »
Hej!
Det är viktigt att arbeta lungt med bina. Undvik stötar och ljud som fortplantar sig som vibrationer i kupan. Det är det viktigaste. Sen en annan grej är att inte ha en massa främmande dofter på sig, tex parfym, eller vara svettig. Det kan dom med reagera starkt på. Röker du med riktig rök eller med rök på sprayburk? Jag har upplevt att de mest blir arga av sprayen istället för lugna som med riktig rökpust.

Om du vill veta om det är dej eller bina det beror på kan du ju alltid bjuda dit en kollega, för att låta denne plocka med bina, och då märks det om det är bina som är arga eller du som gör något fel.. Men jag skulle nog tro att det är bina, är de snälla går de med på mycket innan de blir retade..

Anacreon

• Uppland
    • www.essmar.se
« Svar #2 skrivet: 01 jun-08 kl 18:00 »
Tack för råde.  Jag arbetar mycket lungt och anvander riktig rök. Jag råkade ut för att de blev brusiga för ett par veckor sedan, jag tappade en ram,  såg ut som en nåldyna efteråt. och kunde inte gå ut i trädgården på 7 timmar. Två dagar senare gick jag tillbaka med samma kläder på mig och de reagerade direkt och försöket sticka kring hanlederna, samma ställe som tidigare. Tvättade kläderna och sedan var det ok. Förmodligen var det väll feromoner som satt kvar i kläderna? Jag är lite fundersam över hur mycket rök jag ska ge och hur länge jag ska vänta efteråt. Tyvärr har jag ingen jag kan fråga i närheten så jag är tacksam för alla råd jag kan få.   

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 01 jun-08 kl 20:44 »
Tack för råde.  Jag arbetar mycket lungt och anvander riktig rök. Jag råkade ut för att de blev brusiga för ett par veckor sedan, jag tappade en ram,  såg ut som en nåldyna efteråt. och kunde inte gå ut i trädgården på 7 timmar. Två dagar senare gick jag tillbaka med samma kläder på mig och de reagerade direkt och försöket sticka kring hanlederna, samma ställe som tidigare. Tvättade kläderna och sedan var det ok. Förmodligen var det väll feromoner som satt kvar i kläderna? Jag är lite fundersam över hur mycket rök jag ska ge och hur länge jag ska vänta efteråt. Tyvärr har jag ingen jag kan fråga i närheten så jag är tacksam för alla råd jag kan få.   

Utan att kommit igång ännu - och är väl egentligen inte den bäste rådgivaren men den uppfattningen jag fått är att det inte ska gå till på det sättet! Bygdens blandning eller vad har du för bin egentligen?

ES

wictor

« Svar #4 skrivet: 01 jun-08 kl 21:40 »
Beställ en ny drottning.

När hon kommer sätter du ner henne i en låda som är fylld med ramar med mellanväggar. Inga bin. Sätt lådan på en botten och tillsätt en foderballong med sockerlag. Locket på.

Flytta undan den gamla kupan med de besvärliga bina till ett annat hörn av trädgården, det räcker med 5-10 meter...

Nu kommer flygbina (som också sticks) att flyga tillbaka till sitt gamla ställe, där de bara hittar en tomlåda med en ny drottning och en hoper mellanväggar. Vad göra?
Jo, de accepterar drottningen, äter ur henne ur buren, bygger ut vaxet och drottningen börjar sitt värv. Om några veckor finns det bara nya snälla bin i din nya kupa. Se till att de har foder under tiden, 50/50 socker och vatten går bra, de behöver mycket vatten nu när det är sommar och varmt. Ge gärna ½% salt i lösningen, det befrämjar vaxbygget.

Nu finns det två alternativ med den gamla drottningen i det undanflyttade samhället...

I den gamla kupan är det efter ett par dagar bara fromma ungbin kvar. Nåja, de kommer att börja stickas de med när de blir lite äldre. MEN nu är det enkelt att leta upp den gamla drottningen som är upphovet till dessa ilskna bin. Nyp henne!
Vänta något dygn eller två, och sätt till en ny drottning även här. Då har du två snälla samhällen. Fodra även här, framför allt behöver de vatten eftersom de inte har några flygbin.

Ett annat alternativ är att vänta tills den första nyinköpta drottningen blivit äggläggande (tar ett par-tre dagar) - och först då nypa den gamla drottningen och därefter ställa den gamla yngellådan ovanpå den nya med tidningspapper emellan något dygn efter avrättningen.
Då har man återigen ett samhälle, men nu med en ny och förhoppningsvis snäll drottning.

Lycka till.

Anacreon

• Uppland
    • www.essmar.se
« Svar #5 skrivet: 02 jun-08 kl 13:02 »
Tack för rådet, har nu bestält 3 nya drottningar jag testa din metod på 2 av samhällena. Ett tack till smatliga för alla era råd! jag känner mig stärkt och ska gå vidare med min biodling.

Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser