Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga om surdeg  (läst 2383 gånger)

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
Fråga om surdeg
« skrivet: 30 maj-08 kl 12:04 »
Ska baka surdegsbröd för första gången :-[. Blandade enligt recept vatten och rågmjöl och har låtit det jäsa i 4 dagar. När man sedan blandat hela degen så ska man ta undan lite till nästa bak. Det jag undrar är hur man gör med denna degbit: ska den jäsa i 4-5 dagar också? Ska den förvaras i kylskåp eller rumstemperatur? Hur länge kan man spara den?

Tacksam för hjälp

Mvh, Anna
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Sommartorparn

SV: Fråga om surdeg
« Svar #1 skrivet: 30 maj-08 kl 13:24 »
Du kan gärna gå in på surdegstrådarna och kolla också. Men så här gör jag: Jag tar slatten, matar den varje dag med lite vatten och mjöl i rumstemperatur. Sen använder jag den till nästa bak. Om du inte tänker baka så snart igen, kan du visst ha den i kylskåp och peppa upp den när det börjar bli dags (det har jag aldrig gjort). Om det dröjer ett bra tag (semester t ex), så kan du frysa ner den och peppa upp den (mata på i flera dagar). Det gjorde jag förra året. Gick hur bra som helst.

Byracka

• -
« Svar #2 skrivet: 30 maj-08 kl 14:47 »
Jag bakar i perioder (oftast på vinterhalvåret) så när jag bakar går surdegen hela tiden. När en sats är bakad slår jag på vatten, mjöl och salt, skulle den hinna jäsa slut på mjölet slår jag i lite till, upp till en vecka är inget problem med att låta den stå på diskbänken.

När det är dags att parkera surdegen tar jag och och slår i lite mjöl i surdegsbunken och skrapar ner degresterna och blandar med mjölet tills jag får en torr grynig "deg" sedan är det bara att låta stå någon dag för att sedan hälla ner i ett gammalt mjölpaket (eller annan pappersförpackning) . När jag sedan skall använda kulturen slår jag på vatten och låter stå över natten innan jag slår på¨nytt mjöl.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 01 jun-08 kl 15:09 »
Hmm jag får kanske leta upp ett annat recept. Enligt recept så blandade jag 1 dl rågmjöl med 0.5 dl vatten, virade in i folie och lät ligga i rumstemp i 4-5 dagar. Alltså inget matande av degen alls.

Har bakat nu och det blev väl sisådär. Skulle ge 2 små limpor (inget om hur stora formarna skulle vara). Måste ha avsett formar som bara rymde en halvliter eller så. Lade hela degen i min 1.5 l form och limpan blev knappt 4 cm hög (väldigt kompakt alltså!).

Byracka

• -
« Svar #4 skrivet: 01 jun-08 kl 15:58 »
Eftersom det är så varmt i dag är det enda jag kommer att säga att  jag och många andra har kommenterat dom flesta aspekter av surdegsjäsning.
Prova att läsa gamla inlägg så slipper jag göra det för att kunna länka. 8) 8) 8)

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 01 jun-08 kl 16:50 »
Jag ska kolla igenom surdegstrådarna, jag lovar ;)!

I värmen som är känns det dock inte så frestande att baka...

Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser