Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gödsla med urin  (läst 21954 gånger)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: gödsla med urin
« Svar #20 skrivet: 13 jun-08 kl 21:06 »
..och påsa-sket är inte så himla trevligt, det heller. Slukar mycket energi (med fossilt ursprung) vid tillverkningen. När min son (han är 1 ½ år, bör tilläggas ::) ) pissar i badvattnet och detta sedan hamnar i mina potatisland blir det mycket energisnålt! Och tomaterna jag vattnade med 1:10 från urinseparerande dasset blev fantastiska...dock kan dom inte mäta sej med dom tomater som växer kring tippen för reningsverksslam som kommunen har  8) ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

caprice

• -
« Svar #21 skrivet: 14 jun-08 kl 08:39 »
Vi borde använda urin som gödselmedel istället för konstgödsel eller förpackad hönsgödsel. Om man tycker att det känns äckligt med urin i odlingarna kan man ju hälla den i komposten.
Läs mer om nackdelarna med vattentoaletter:

http://www.fobo.se/artiklar/opinion/vattentoaletter.shtml

rosita51

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 14 jun-08 kl 11:19 »
Vi borde använda urin som gödselmedel istället för konstgödsel eller förpackad hönsgödsel. Om man tycker att det känns äckligt med urin i odlingarna kan man ju hälla den i komposten.
Läs mer om nackdelarna med vattentoaletter:

http://www.fobo.se/artiklar/opinion/vattentoaletter.shtml

Mycket tänkvärd artikel! Tack för den!

MVH Rosita zon 1

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #23 skrivet: 21 jun-08 kl 21:42 »

fattar överhuvudtaget inte skepsisen runt urin som näring. i stort sett allt vi äter från butiken är gödslat med  stallgödsel, grisurin eller kemikalier men när det kommer till vår egen urin slår folk bakut. larvigt.

Kor äter inte gräs som växer runt koskit, hästar betar inte gräset runt hästskit.
Jag undviker morötter gödslade med människopink.

Vitis

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 21 jun-08 kl 22:00 »
Kor äter inte gräs som växer runt koskit, hästar betar inte gräset runt hästskit.
Jag undviker morötter gödslade med människopink.

Kor äter gräs som vuxit runt kopink, hästar betar gräs som vuxit runt hästpink.
Jag undviker morötter som vuxit i människobajs.

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #25 skrivet: 21 jun-08 kl 22:44 »
värt att notera - när växtnäringsämnen tas upp av växtens rötter är det i samma kemiska form oberoende av ursprung
urin är fritt från kadmium!!! problemämne eftersom det liknar kalcium och tas upp växter
du kan alltså minska markens kadmium innehåll genom att konsekvent gödsla med urin!!!
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #26 skrivet: 22 jun-08 kl 18:26 »
värt att notera - när växtnäringsämnen tas upp av växtens rötter är det i samma kemiska form oberoende av ursprung
urin är fritt från kadmium!!! problemämne eftersom det liknar kalcium och tas upp växter
du kan alltså minska markens kadmium innehåll genom att konsekvent gödsla med urin!!!

KADMIUM vill inte jag ha ändå i mitt land... möjligen kalium...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Monder

• Uppland
« Svar #27 skrivet: 27 jun-08 kl 20:05 »

Det finns en 10 poängsuppsats som utreder begreppen om humaurin som växtnäringskälla på nätet:

www.vaxteko.nu/html/sll/slu/ex_arb_vaxtnaringslara/EVN093/EVN093.BAK - 57k -

Dessutom finns en bra bok i ämnet: Rena vatten av Mats Wolgast

Luffsen

• -
« Svar #28 skrivet: 04 jul-08 kl 23:22 »
Kor äter gräs som vuxit runt kopink, hästar betar gräs som vuxit runt hästpink.
Jag undviker morötter som vuxit i människobajs.

Våra hästar äter gräs som växer upp GENOM deras egen hästskit... så jag tror det mest handlar om den egna inställningen.

En attitydförändring till vad gödsel egentligen är... *begagnad mat*
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Edwin

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 18 okt-12 kl 13:45 »
Jag gödslar mina 3 plommontomater på den inglasade balkongen med urin utspätt med 10 delar vatten. Resultatet är fantastiskt. De växer så det knakar och det är fullt med klasar med blommor och en del frukt. Tyvärr fick jag plantorna för sent så all frukt kommer nog inte att hinna bildas eller mogna. Jag har sparat frön som jag ska så i mars nästa år till 12 plantor. De är jättegoda och söta så därför vill jag odla dem i stor skala. Jag hoppas på en jätteskörd under sommaren och hösten nästa år. Jag tänker gödsla mina krukväxter också med utspätt urin. På internet någonstans har jag läst att man då ska spä ut urinet med 20 delar vatten. Först dock vill jag ta reda på om alla mina krukväxter tål att vattnas med utspätt urin. Om någon vet vilka som inte gör det vill jag gärna att de skickar mig en epost.

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser