Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biras  (läst 2174 gånger)

TROYA

Biras
« skrivet: 29 maj-08 kl 10:26 »
Hej,

Jag har lite funderingar kring Carnica och hopas att någon kan dela med sig av lite erfarenhet.

Jag har idag Buckfast som har ett yngelrum som är två lådor LN och detta utrymme är gott nog vid vårutvecklingen och över sommaren.

Nu undrar jag om någon har erfarenhet av om det räcker med två lådor LN som yngelrum om man har Carnica? Jag förmodar att det inte är ett problem under större delen av året men vårutvecklingen kanske är större än två LN.

I övrigt verkar det som om Carnica är ett ganska trevligt bi.

//TROYA

TROYA

SV: Biras
« Svar #1 skrivet: 06 jun-08 kl 18:09 »
Hmmmmmm, är det verkligen ingen som har Carnica eller Carnicakorsade bin?

Med vänliga hälsningar
Troya

Dunderhonung

« Svar #2 skrivet: 08 jun-08 kl 11:21 »
Hej!

Jag skulle också gärna höra lite om carnicabiet.. Har själv buckfast blandat med ortens blandningar.. Men jag tror att birasen spelar mindre roll. Det viktiga är att man har bin som är renodlade (vilket jag inte har). Om bina är renodlade är det också lättare att avla på fram goda egenskaper.

TROYA

« Svar #3 skrivet: 08 jun-08 kl 13:25 »
Hej,

Jag vet inte om det renodlade är fokus, faktiskt.
Jag förmodar att det är en mikroskopiskt liten del biodlare som kan hålla sig med renodlade bin. De flesta bor inte så isolerat.

Det intressanta är väl att ha en drottning som ger bra med honung och eventuellt snälla bin också. Är dem dessutom svärmtröga så är det ju bra.

Att det är lättare att odla fram bra bin från ett renodlat material är ganska förståeligt, man har ju all info om biet från början. Detta givetvis så länge som man håller sig till kontrollerade drönare också givetvis.

Därmed inte sagt att det inte skule gå att åstakomma minst lika bra resultat med vilken annan blandning som helst.

Kruxet är väl att när man håller på att ta fram sina drottningar så är ju inte fokus direkt avel,stamtavlor och parningsstationer direkt.

Dem flesta som tar fram sina bruksdrottningar gör väl det efter det bästa materialet man har i sin bigård och tar larver därifrån. Det stora fokuset ligger i att ta larver från bra drottningar.

Sedan så bryr sig väl de flesta sig inte så mycket om vem pappan blir och då är väl den lilla avelsambitionen som man hade om att få döttrar till en bra drottning borta.

Det borde gå att få fram bra bin mella korsade drottningar som parat sig med korsade drönare. problemet är att man inte ka ha koll på resultatet i kommande generationer.

Om man är ensam på ett väldigt stort område och har sin mixade drottning och sina mixade drönare så kan man ju säga att man tar fram "renodlade", det vill säga att man har koll på sitt resultat från de mixade föräldrarna, eller?

Nåvä, det blev lite virrigt om olika raser och mixer.

Med vänliga hälsningar
Troya

Dunderhonung

« Svar #4 skrivet: 09 jun-08 kl 15:27 »
Hej!

Självklart kan man få fram bra bin även med blandningar, men oftast blir det knasigt efter några generationer.

Egentligen borde man samarbeta några biodlargrannar, och ha samma ras, så att man hade möjlighet att få så renrasiga bin sam möjligt, det tror jag på. Men det blir nog ganska snart problem att få alla grannar att vilja ha samma bin :-\

Men det viktigaste är att man avlar, vilket sätt och vilka kombinationer spelar kanske mindre roll, bara man får fram ett bi som passar en.

wictor

« Svar #5 skrivet: 09 jun-08 kl 20:54 »
De lagar som upptäcktes och studerades av munken Mendel är giltiga.

Korsar man en vit blomma med en röd av samma ras så blir avkomman rosa. I FÖRSTA LEDET!

Den rosa avkomman kommer att ge upphov till 25% röda, 25% vita och 50% rosa blommor.

OM man sedan stenhårt selekterar på enbart den avkomma som ger rosa blommor så kommer man efter några generationer erhålla en arvsstabil stam som enbart ger rosa blommor.

EXAKT samma sak gäller med bin.

TYVÄRR är det många som bara tittar på sin fina drottning som ger "rosa" bin. Ingen tanke att hon kanske i nästa led kommer att ge "röda" eller "vita" avkomlingar.

Vad hände nästa sommar? Vem minns då vem som var bäst, vem som kanske gav "rosa" bin?

Det man måste göra är att titta på vad som händer i efterföljande led, bara selektera fram "rosa", bara spara det bästa, vara grym, vara sträng, vara stenhård. I led efter led...

DÅ - och först då - kommer man att få drottningar som därefter ger enbart "rosa" bin, alltså bin som uppfyller åtminstone de lägsta kraven man kan ställa; fromma, produktiva, friska, vinterhärdiga.

Att göra som många hobbyodlare gör, låta bina sköta det mesta själva, kommer ofelbart att leda till besvikelse.

Sedan är det ju ett faktum att detta kan vem som helst göra med sina bin, problemet är ju att så få gör det.

Det finns nog inte en spannmålsodlare som skulle låta "naturen" avgöra vilket vete han vill odla. Det har ju redan experterna på de Mendelska ärftlighetslagarna - experterna på våra högskolor - experimenterat fram. Han behöver bara köpa utsäde.

Det finns nog inte en mjölkbonde som skulle låta "naturen" bestämma vilka kossor som är de bästa ur produktionshänseende. Det finns redan experter som har god kännedom om arvet, och genom att använda styrd inseminering så erhålls högproducerande djur.

EXAKT likadant kan man ha det inom bi-världen.

Det finns redan experter, som genom mångårig forskning och otaliga försök har god kunskap om vilka bin som är fromma, produktiva, friska och härdiga.

Varför då hålla på att låtsas vara Mendel nummer två?

Köp drottningar av de som kan sin sak. Likaväl som mjölkbonden köper sperma från seminstation, likaväl som grisbonden köper gyltor och galtar efter utvalda avelslinjer, likaväl som äggfarmaren köper sina kycklingar från erkänt produktiva föräldralinjer.

Vill man ha snälla och produktiva bin så finns redan lösningen. Varför gå över ån efter vatten?

Sedan är det ju en annan sak att när man köpt en eller flera goda drottningar så kan man odla efter dem ett år eller två (inte mer) och erhålla produktiv avkomma. Som blir lite busigare med åren, inblandning utifrån är nog ofrånkomligt i vårt land där alla har de mest skiftande blandningar.
Om man däremot bor lite enskilt, så kommer man efter några år att få en blandning som passar den egna miljön perfekt. MEN den blandningen får man enbart om man från början (år 1-5) sysslar med renrasiga bin. Det går inte att bara tro att det ordnar sig efter ett år eller på sin höjd två...
Det man kan göra är ju dock att efter en inköpt drottning odla till ALLA sina samhällen, byta ALLA drottningar. Då kommer ju nästa år ALLA drönare att vara avkomlingar till den köpta drottningen (alltså mormor). Odla då en gång till efter gamla mamma, och låt drottningarna para sig med sina bröder. Då har man kommit en bit på väg...

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser