Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bakbenen viker sig  (läst 1250 gånger)

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
Bakbenen viker sig
« skrivet: 28 maj-08 kl 21:04 »
Hej,
Vi har två (slakt)grisar á ca 25 kg som vi köpte för ca en vecka sedan. Nu har bakbenen helt plötsligt börjat vika sig på den ena grisen, så att den sätter sig. Sedan reser den sig upp och går och springer normalt. Detta har upprepats under hela dagen.
Är det någon som vet vad det kan vara för fel? ???
mvh
Karina och Thomas
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Fridolf2

• Gäst
SV: Bakbenen viker sig
« Svar #1 skrivet: 28 maj-08 kl 22:54 »
Inte så lätt att säga.. Men om det är en som är uppfödd inne och ni nu släppt ut dom?, så kan den ju ha överansträngt sig lite bara, är ju inte vana att röra sig så mycket.. Verkar den halt annars när den rör sig? Lite extra selen kan ju vara nåt om det fortsätter, det hjälper ju upp lederna lite..

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #2 skrivet: 29 maj-08 kl 21:28 »
De har inte gått ute förut och nu röjer de bland rötter för glatta livet så jag hoppas att det bara är träningsvärk. Den verkar inte halt och den kan få tokryck och springa omkring som en galning, jag tror att det är bättre idag, den har inte satt sig ner så där ofrivilligt som den gjorde igår.

En bristsjukdom borde ju inte komma på mindre än en vecka, kroppen brukar ju ha depåer. Jag åkte till apoteket för att köpa Selen-tillskott, men vårt Apotek är inte ett "djurapotek" så jag måste till ett annat visade det sig.

MVH
karina & thomas
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #3 skrivet: 02 jun-08 kl 16:05 »
Hej,
Tänkte bara meddela att nu verkar allt vara bra med grisen. Den hade säkert överansträngt sig. Inte så konstigt egentligen.
Mvh
Karina och Thomas

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser