Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nockhöjd Friggebod?  (läst 3681 gånger)

Anders E

• -
    • Ljusvision
Nockhöjd Friggebod?
« skrivet: 26 maj-08 kl 22:35 »
Nån som vet vad som gäller.
Är det byggnadens höjd som inte får överstiga 3 M, eller är det från mark till överkant taknock.

Acleja

• Blekinge
SV: Nockhöjd Friggebod?
« Svar #1 skrivet: 26 maj-08 kl 22:54 »
På Boverkets sida står att taknockshöjden inte får överstiga 3 meter.

Acleja

Acleja

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 27 maj-08 kl 08:27 »
På Boverkets sida står att taknockshöjden inte får överstiga 3 meter.

Blev avbruten igår...
Jag har sett ritningar på ett växthus som jag gärna skulle vilja bygga. Det har ca 3 m upp till nock men med en liten uppbyggd grej i mitten och som då är högre. När jag ringde och frågade om det menade man att husets höjd inte får överstiga 3 m - annars är det bygglov som gäller. Så det verkar vara byggnades höjd som inte får överstiga 3 meter i mitt fall och i min kommun.

Acleja

M8e

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 27 maj-08 kl 20:01 »
Är det inte friggebodens högsta höjd över medelhöjden på marken vid väggarna? exkl skorsten?, antenner, Vindflöjel osv...
« Senast ändrad: 27 maj-08 kl 20:06 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #4 skrivet: 27 maj-08 kl 20:45 »
Jo det är just det, min friggebod ser bra ut om byggnadens höjd är 3 M. till nock, men ju mer man sänker nocken desto fulare blir den.
Önskar därför i min enfald att det är byggnadens höjd som gäller och inte mark till nock.......Men som sagt var jag vet inte och golvbjälklaget spikas i kväll så det vore bra att veta innan man kommer längre i projektet....

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 28 maj-08 kl 22:55 »
" Nockhöjd:
Takkonstruktions högsta del
"

Källa: http://www.karlstad.se/boarbeta/definition.shtml#N

ES

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #6 skrivet: 02 jun-08 kl 09:28 »
Som jag tolkar detta är det alltså byggnadskonstruktionens nockhöjd som gäller och inte höjd från mark, eller?

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 02 jun-08 kl 09:35 »
Man mäter från marken upp till taknocken. Därför ser man oftast friggebodar med mycket låg grund, för att spara på cm i höjdled.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 02 jun-08 kl 10:40 »
Du kan ju också gräva källare om du vill.

ES

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #9 skrivet: 03 jun-08 kl 09:45 »
Citera
Du kan ju också gräva källare om du vill.

Har tyvärr redan lagt golv så det är för sent, annars är det en bra idé tycker jag ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser