Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bilder på viseceller någon?  (läst 2173 gånger)

televinken

• Gäst
bilder på viseceller någon?
« skrivet: 25 maj-08 kl 21:50 »
Jag behöver få se några viseceller så jag känner igen dem. Det mesta jag hittar i böcker är drottningceller från odlingar men hur ser de egentligen ut när de sitter i en kupa?  ???

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: bilder på viseceller någon?
« Svar #1 skrivet: 25 maj-08 kl 22:28 »
Hejsan!

Visecellen är hängande, drottningen "hänger" i sin cell, till skillnad mot arbetsbi o drönarcell.

Hoppas det kan hjälpa dig, mvh. Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Suresh

• -
« Svar #2 skrivet: 25 maj-08 kl 23:15 »
Den ser ut som en liten fotboll och hänger antingen under ramarna eller på sniskan i en utbyggd kaka, som gärna är urgröpt till en grop runt om.

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 25 maj-08 kl 23:42 »
Här finns några bilder som visar drottningceller som hänger på vanliga ramar
http://images.google.se/images?ndsp=18&um=1&hl=sv&q=drottningceller&start=0&sa=N
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dunderhonung

« Svar #4 skrivet: 26 maj-08 kl 19:09 »
Den ser ut som en liten fotboll och hänger antingen under ramarna eller på sniskan i en utbyggd kaka, som gärna är urgröpt till en grop runt om.

Nja, är den rund är det en så kallad ¨torrboll¨. Vise cellen är avlång, tänk dig en inkapslad drottning hängande lodrätt på eller under ramen.

Om drottningcellen (eller visecellen) har ett urbitet hål undertill har drottningen gått ut. Är det däremot urbitet upptill så har en drottning varit och brutit förseglingen för att ta död på drottningen där så att hon blir ensam.
« Senast ändrad: 26 maj-08 kl 19:14 av Dunderhonung »

Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser