Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har blivit med gäss  (läst 4167 gånger)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
Har blivit med gäss
« skrivet: 24 maj-08 kl 18:52 »
Fyra stycken gässlingar som är fyra veckor gamla.

;D
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Potatisblomma

• Södermanland
SV: Har blivit med gäss
« Svar #1 skrivet: 25 maj-08 kl 15:29 »
Vad blev det för sort?
Landsflykting i storstan...

Lena A

« Svar #2 skrivet: 25 maj-08 kl 15:50 »
Grattis.  ;)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 maj-08 kl 15:59 »
Se nu till att uppfostra dem till väsande främlingshatare.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #4 skrivet: 25 maj-08 kl 16:39 »
De är blandisar. Vill ju helst ha riktiga lantraser, är ju sån, men detta får väl duga  ;) De lär vara lagom till Mårten gås, vi får se om vi spar nån. Tror det är tre blivande gåskarlar och en gåsamor.

Funderar starkt på att bygga en koja åt dem o hägna in området runt kaninhuset med elstängsel där de kan gå, håller både tvåbenta och fyrbenta rävar borta  ;D :P
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Byracka

• -
« Svar #5 skrivet: 25 maj-08 kl 16:52 »
Se nu till att uppfostra dem till väsande främlingshatare.

Det låter på dig som man skulle kunna undvika detta...

Själv är jag av den åsikten att den gåshanne som inte tvingar mig till att gå  mano y mano för att få gå över min egen gårdsplan utan att bli attackerad brister i sina åtaganden och redan påföjande höst bör bli fylld med brödsmulor, äpplehack och katrinplommon , ugnsstekt och serverad med kokt potais och gräddsås.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 25 maj-08 kl 16:58 »
Det låter på dig som man skulle kunna undvika detta...

Själv är jag av den åsikten att den gåshanne som inte tvingar mig till att gå  mano y mano för att få gå över min egen gårdsplan utan att bli attackerad brister i sina åtaganden och redan påföjande höst bör bli fylld med brödsmulor, äpplehack och katrinplommon , ugnsstekt och serverad med kokt potais och gräddsås.

Är dom verkligen så aggresiva??  ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Byracka

• -
« Svar #7 skrivet: 25 maj-08 kl 17:50 »
Mina var det tills jag och Mårten battlat oss fram till en terrorbalans.
Jag går inte utan skäl fram till gåsredet, han låter mig gå över resten av tomten utan att hugga mig  blodig i hasorna och slå mig gul och blå med vingkanterna.
Men som sagt jag är nöjd med detta eftersom jag inte har små barn och detta är precis det bemötandet rävar och främmande hundar skall erhålla.

Dom bortjagade joggare och oskyldiga kopplade sällskapshundar som blivit angripna och bortjagade på grusvägen som går förbi mig får räknas som collateral damage.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 25 maj-08 kl 18:07 »
Mina var det tills jag och Mårten battlat oss fram till en terrorbalans.
Jag går inte utan skäl fram till gåsredet, han låter mig gå över resten av tomten utan att hugga mig  blodig i hasorna och slå mig gul och blå med vingkanterna.
Men som sagt jag är nöjd med detta eftersom jag inte har små barn och detta är precis det bemötandet rävar och främmande hundar skall erhålla.

Dom bortjagade joggare och oskyldiga kopplade sällskapshundar som blivit angripna och bortjagade på grusvägen som går förbi mig får räknas som collateral damage.

Ah, precis sådan gäss jag vill ha  ;D
Landsflykting i storstan...

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 jul-08 kl 21:52 »
Nej! är du nu ironisk igen byracka. jag har precis kommit på att jag ska ha ca 40 st och nte alls bara 3 och sedan slakta 40 om året som jag tnäkte först.

Byracka

• -
« Svar #10 skrivet: 19 jul-08 kl 22:00 »
Ironisk?
Om att gåshannar kan vara aggressiva under ruvningen?
Inte det minsta.
Jag gick helst inte över gårdsplanen framför redet utan en pinne, en av granntanterna tycket det var bättre att kräla under taggtråden och jogga vidare över gärdet istället för att konfrontera gåsen.

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 jul-08 kl 22:21 »
jo, jag har väl hört om arga hannar. men det verkade helt hysteriskt farligt ju. Vad är bästa sättet att undvika attack? En liten pinne skulle inte göra mig trygg..

eriklundberg

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 27 nov-08 kl 11:43 »
En pinne kan vara mycket bra. Men det räcker med en lövruska som grenar sig mycket. Gäss uppfattar det som mer skräckinjagande än en knölpåk. Annars råkade jag en gång träffa en gås med en morot när jag skulle mata honom och hade brottom. Sedan dess var han väldigt lugn och fin:)

Monica H

• Halland
« Svar #13 skrivet: 27 nov-08 kl 19:27 »
Det bästa är nog att sätta dem på plats vid unga år (el. vid första attacken), aldrig låta ett djur "ta över".
Halland è bäst

bondo

• Älskar alla mina djur lika mycket
    • Karlsborg
« Svar #14 skrivet: 29 nov-08 kl 12:34 »
Mina 3 gäss här hemma gick ihop sig och anföll hunden när han låg och sov på gräsmattan.
Hund, Norska skogkatter, grisar o kaniner

duvningens

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 12 dec-08 kl 12:46 »
Mina gäss, honan skånegås och hanen italiensk gås, köpte jag 6-8 år gamla och visst väser dom men aldrig "gått till anfall" (ännu).
Hanen lät sig snällt fångas när han hade ögon problem och behövde behandling för det.
Det är riktiga vaktare som känner skillnad på vår bil (tysta)och främmande bilar(skrikiga).
Duvningens
liten gård i skogen med får, orpington gul och legbarfärgad, orloff, RIR, myskankor, mignonankor, svensk gulanka, ölandsgäss, make, 3 katter och 3 utflugna ungar

Dela detta:

* Inloggade just nu

299 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser