Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare på falu rödfärg. Tacksam för all hjälp!  (läst 12939 gånger)

Fredrik.Eliasson

Hejsan!

Ska nu till veckan börja måla ett hus på ungefär 90 m2 färgyta.
Det är "slam"färg(???) alltså falu rödfärg om jag inte har helt fel?

Vad jag förstår är det bara till att borsta och måla på. Det finns inga fel på virket på huset så det behövs inga andra ingrepp.

Mina frågor:

Ska jag täcka rabatter etc när jag borstar?
Jag ska måla med oljefärg på fönstrena, hur går man tillväga där?
Hur tvättar man rent oljefärgen?

Dessutom, är 4 000 kr. lite för lite för detta jobbet?
Jag ska:
Borsta hela huset, måla, tvätta och skrapa vid fönstrena, måla dessa, tvätta utsidan av verandan (inte stor) och måla med oljefärg, tvätta vindskivor och måla dessa med oljefärg.

Jag kommer göra detta som en av ägarnas bekanta bekanta och undrar om detta räknas till hobbyverksamhet eller hur man gör med skatten?

Jag kommer nog på lite mer frågor under helgen, under tiden uppskattar jag all hjälp!

Tack på förhand MVH Fredrik Eliasson

Myskankor, hönor, fiskar och en massa möss.

hollands hopp

• Blekinge
SV: Nybörjare på falu rödfärg. Tacksam för all hjälp!
« Svar #1 skrivet: 24 maj-08 kl 18:53 »
För, som du skriver, 90 kvm färgyta, dvs en hyffsd stor villa, är 4 000 kr är alldeles för lite, om du inte är en mycket god vän med din uppdragsgivare!
Hur kan du ens komma på tanken att deklarera/skatta för den här typen av jobb ???!
Lycka till med målningen!
« Senast ändrad: 26 maj-08 kl 21:08 av gestr »

Dunderhonung

« Svar #2 skrivet: 25 maj-08 kl 16:33 »
Hej!

En sak som ar viktig att se upp med är att du skall måla med äkta falu rödfärg. Falu rödfärg är en slamfärg. Det finns många kopior som inte är slamfärger, och de flesta innehåller ämnen som gör att färgen inte får falurödfärgs egenskaper, de stänger in fukten o. s. v..

Om du målar med pensel behövs inte så mycket täckning runt fönster, men det går ju även sprutmåla, det finns flera olika sprutor att köpa, då behövs täckning med byggplast och häftpistol.

Men om du fått färg på tex stenar eller så kan det bli svårt att ta bort, har grundstenar på ladugården som målades för ca 15 år sedan, de är fortfarande röda...

Rabatterna bör väl täckas om de är under fasaden, mest för att det inte ska se så illa ut, jag tror inte att blommorna kommer att dö...

Angående tvätt av olje färg finns det några olika tvättmedel att köpa. Målartvätt, mögeltvätt, fasadtvätt o. s. v.... Fråga detta i butiken du köper färgen, det finns tvättmedel med samma fabrikat som färgen, det fungerar oftast bäst.

Angående priset så är det ju svårt att säga, skall du måla en liten sommarstuga, eller en herrgård.... Räkna på hur lång tid det kommer ta, eller ta ut betalt i timmar iställlet. Svart eller vitt bestämmer du själv ;)

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 29 maj-08 kl 21:26 »
Kolla på innehållsdeklarationen på målartvätten. Troligen vanlig lut i "lagom" koncentration men betydligt dyrare.

Försök gärna göra det tillsammans med de som har huset för annars riskerar du skit om det börjar flaga eller bli dåligt. Att då gå in och göra om gör att all eventuell förtjänst försvinner all världens väg! Å andra sidan tar du det humana priset på 4000 kr så kan de inte komma efteråt och gnälla. Tänk bara på det där med relationen till de som du gör jobbet för.

Annars är det inte så himla svårt utan bara sätta igång och måla över. Skaffa gamla lakan och lägg över rabatter och vik upp mot grunden. Masonitskivor är också bra för grunden. Ingen fara egentligen att droppa i rabatter men det finns alltid de som gnäller så lägg ut ett lakan istället. Köp en rulle byggplast och skjut upp över fönstren.

Ska det skrapas eller göras iordning fönster eller vindskivor måste du lägga på betydligt mer. Det tar ofta en del tid.

Så ta 4000 kr för rödfärgsmålningen är mitt tips! Övrigt ska du ta mer betalt för.
Bara att skrapa, ta loss löst kitt, olja, komplettera med nytt kitt (inte mycket), grundmåla och slutstryka tar lätt 1 timme - för en fönsterbåge!

ES

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 30 maj-08 kl 15:22 »
Det brukar gå bra att tvätta rent med amoniak.
Hur mycket jobb det är med fönstren vet jag inte utan okulärbesiktning, men att måla 90 kvm med falufärg kan mycket väl göras för fyra lakan (tom tre).  Ska du hålla med färgen köp en riktig falufärg, det behöver inte vara dyr märkessnobberi, det finns falufärg som skulle kosta ca 300 för ditt jobb. Till fönstren rekommenderas en linoljefärg, är de vita så välj zinkoxid, en bra färg kostar ca 300: litern men räcker till 20 fönster (den SKA strykas tunt).
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Fredrik.Eliasson

« Svar #5 skrivet: 01 jun-08 kl 21:53 »
Hejsan!

Tack för alla svar, och ja det är ganska lätt att både göra rent och måla när man väl lärt sig.

Ska försöka svara lite mer senare, men har dåligt med tid nu.

Jag vill bara fråga en viktig fråga. Hur ska man göra när det är så varmt som det är nu?
Jag kommer hem med fruktansvärd huvudvärk trots att jag håller mig i skuggan när jag målar så gott det går, och dessutom känner jag att jag blir slarvig när det är så varmt. Hur går det med färgen? Flagnar den lätt? Är det nån ide att måla nu om dagarna? Nån som tror att det kommer bli svalare snart?

Tacksam igen för svar MVH Fredrik

Filip Skräplund

« Svar #6 skrivet: 01 jun-08 kl 22:22 »
Undvik att måla i gassande sol, det är jobbigt och färgen torkar för fort på ytan, dock inte så noga med rödfärg.
På förmiddan kan du måla västersidan, norrsidan mitt på dan, öster- och sydsidan på kvällen. Förslagsvis.
Det är utmärkt tid att måla nu, torrt och lite dagg på nätterna.
Se upp bara för pollen, frömjöl och annat som flyger omkring.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 01 jun-08 kl 23:10 »
Falufärgen inga problem. Men som sagt det riskerar att torka för snabbt i direkt solsken.
Linoljefärgen kan riskera att blåsa sig om den utsätts för solsken innan den oxiderat tillräckligt. Alltså bör du hänga nått för eller invänta molniga men regnfria dagar. Skulle det blåsa sig så skrapa bort det lösa och måla på nytt där - alltså ingen större fara.

ES

Fredrik.Eliasson

« Svar #8 skrivet: 08 jun-08 kl 11:54 »
Tack det var bra att veta. Och det verkar som om rödfärgen klarade sig bra!

Jag undrar bara lite hur snabbt det brukar gå, nu har jag arbetat i två veckor, men inte på helger och inte fulla "arbetsdagar" då jag har haft mycket annat att göra också.

Jag har målat snart alla ytor som ska ha falu rödfärg, målat de flesta fönstrena, målat en del av altanen och under två simsar samt har jag tvättat de mesta ytorna som skulle tvättats och skrapat färg.

Helen som hon heter som jag arbetar åt har sagt att det absolut inte gör något att det tar lite tid för hon har sagt att det är trevligt med sällskapet, men jag undrar om jag tar för god tid på mig ändå. Några åsikter?

Tack för svaren MVH Fredrik

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 09 jun-08 kl 03:26 »

Helen som hon heter som jag arbetar åt har sagt att det absolut inte gör något att det tar lite tid för hon har sagt att det är trevligt med sällskapet, men jag undrar om jag tar för god tid på mig ändå. Några åsikter?

Tack för svaren MVH Fredrik

Då är det väl ingen brådska?  ;)
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 09 jun-08 kl 08:33 »
Ska jag räkna timpeng på mina jobb eller se det ur effektivitetssynpunkt så skulle mitt företag tvingats lägga ner för länge sen.
Relationer och socialt liv är mycket viktigare - dock ska man se till att man får mat för dagen - så ta det lugnt!

Liten pekpinne bara - ibland när jobb tar för lång tid så kan man ses som en fri nyttighet på platsen och riskerar att få hjälpa till med både det ena och andra. Ha lite koll här så det inte springer iväg och du känner dig utnyttjad.

Trevlig sommar!
ES

Fredrik.Eliasson

« Svar #11 skrivet: 09 jun-08 kl 20:04 »
Hejsan o tack för svaren!

Filip, ne jag hoppas det.

Jo, det är just så att jag känner mig utnyttjad. Hon ger mig bara mer och mer arbetsuppgifter hela tiden... Och inte mer betalt. Men jag kan inte säga nej heller så det får gå, men hon får väl förvänta sig att det tar lite tid...

Ha en trevlig kväll! MVH Fredrik

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 09 jun-08 kl 20:58 »
Nu kommer pekpinnen igen...

...dra en gräns tydligt för dig själv först och främst. Sen måste du säga nej och slutföra det du åtagit dig så snart som möjligt. Efter det kan du börja om på ny kula med tydligare ramar - men mitt tips är att dra dig ur. Det finns människor som äter kraft från andra.

Men det är som sagt viktigt att du slutför det du sagt - annars blir det ett innerligt gnäll och tjafs.

ES

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser