Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Recept på gammeldags té dricka  (läst 11155 gånger)

åsa i skogen

• mamma, mormor, sambo, bor på landet och trivs.
Recept på gammeldags té dricka
« skrivet: 20 maj-08 kl 18:30 »
Vill dela med mig av mitt recept på tédricka som min mamma brukade göra när jag var liten, och jag har sedan tagit över receptet.
En bra törstsläckare till sommaren.

10liter vatten och 1 kg socker kokas tillsammans med en tepåse, eller två teskedar te i lösvikt
Låt detta svalna över natten och sila bort tebladen.
blanda i 1/4 paket jäst och några russin 10-15 st - det är inte så noga med antalet...
låt stå i en övertäckt hink 24 timmar. Sila bort russinen och häll drycken på flaskor, låt stå ytterligare ett par dygn i kyl eller källare. OBS! öppna korkarna ett par gånger om dagen om ni har det i glasflaskor, annars kan de explodera om ni har otur....

Sedan är det bara att dricka och njuta

har för tillfället två bondkatter,två hundar: en old english sheepdog och en korsning mellan hällefors och siberian husky, några dvärghöns och tre stora korsningar mellan plymuth rock och orpington

anette i bugared

• -
SV: Recept på gammeldags té dricka
« Svar #1 skrivet: 20 maj-08 kl 18:41 »
Detta låter spännande. Måste prövas.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Humle

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 21 maj-08 kl 12:00 »
Ett måste varje jul. Vi brukar göra det i gamla svagdrickeflaskor med såndär sviktande kork. Jag minns inte det exakta receptet men jäst, socker och te och det kan inte gå fel  8).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

tomas-kero

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 21 maj-08 kl 12:19 »
hur blir hållbarheten? och om man vill spara det en tid , måste man gå och "lufta" flaskorna varje dag då?

Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 2 användare (1 dolda)
piona

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser