Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brunstig minigris på rymmen bland vildsvin!!  (läst 6375 gånger)

mli79

• Skåne
Brunstig minigris på rymmen bland vildsvin!!
« skrivet: 18 maj-08 kl 19:01 »
Jag är 6o mil hemifrån och hälsar på släkten och nu ringer min man som är kvar hemma och berättar att ena minigrisen är borta! Hon är en riktig rymmare när hon brunstar och har tydligen rymt ett par ggr innan idag men inte lämnat gården. Nu var det en granne som berättade att hon hade sett henne 4 km hemifrån precis utanför energiskogen. I energiskogen bor det vildsvin!!
Vi har ringt polisen och anmält gris försvunnen, åkt till alla gårdar i närheten och informerat, satt upp lappar i det stora inackorderingstallet och gubben min är ute och ropar med jämna mellanrum och skramlar med mathinken.

Vad med kan vi göra?!
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

AnnaPanna_is_back

SV: Brunstig minigris på rymmen bland vildsvin!!
« Svar #1 skrivet: 19 maj-08 kl 07:36 »
ojoj.. jag håller tummarna för att hon kommer hem helskinnad..och utan att vara dräktig!

mli79

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 19 maj-08 kl 18:01 »
Inget nytt på rymmarfronten här..usch vad det är jobbigt att vara 60 mil hemmifrån och inte kunna göra nåt själv! Nog för att jag litar på min man vad gäller djuren, men jag har bättre kontakt med grisarna än vad han har. Är hemma igen på torsdag och då ska jag spendera hela dagen utanför energiskogen.

Ystad Allehanda har varit hemma och gjort reportage, hon kommer med troligtvis på onsdag.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #3 skrivet: 19 maj-08 kl 22:33 »
Gud vad frustrerande att inte vara hemma när sådant här händer.
Lite långsökt kanske, men kan du inte be "Uppfödaren" om hjälp att locka hem henne igen?
Hon känner ju grisen och grisen känner säkert igen hennes röst också.

Vem av dom är det som har rymt? Och var bor du? (I Skåne vet jag, men var?)
Jag kan ju alltid sprida det vidare till mina "minigriskontakter" utifall någon har sett henne eller tagit hand om henne.

Hoppas att hon kommer tillbaka snart. Jag håller alla fingrar och klövar. :)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

mli79

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 20 maj-08 kl 08:10 »

Det är den svarta, Kitty,  som har rymt. Hon har varit väldigt svår att stänga in när hon brunstar på sistone men har aldrig gått längre än till grannen. Jag bor i mellan Skurup och Blentarp, sist hon sågs var straxt bakom Skönabäcks säteri.
Uppfödaren är som vanligt toppen och hjälper gärna till bara hon har möjlighet, funderar på att be henne komma och ropa ifall hon har vägarna förbi.
Här är bilder på Kitty:

Byracka

• -
« Svar #5 skrivet: 20 maj-08 kl 11:09 »
Vildsvinshybrider har mer smak på köttet så fullständig förlust är inte rymmningen.  :)

Dandelia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 maj-08 kl 12:55 »
Går inte att ge abortspruta som till hundar? Måste vara tufft för en liten sugga att föda stora kultingar! Skiljer väl i kg mellan minigris och vildsvin? Kanske kastrera henne sen?

/Dandelia

mli79

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 20 maj-08 kl 13:58 »
Enligt uppfödaren är det en väldigt liten risk att hon skulle kunna bli betäckt just pga storleksskillnaden. Det skulle vara nån nyss könsmogen liten hanne som skulle lyckas isånafall..
Hur tidigt kan man se om en sugga är dräktig? Går det testa på nåt sätt?

Just nu så hoppas jag bara på att vi hittar henne, ev. dräktighet oroar jag mig för senare..

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #8 skrivet: 20 maj-08 kl 15:51 »
Hur tidigt kan man se om en sugga är dräktig? Går det testa på nåt sätt?

Tja, ibland ser man det inte alls. Min gylta som hela tiden brunstat, inte fått mage, inte fått juver, nedkom under förmiddagen med tre välskapta döttrar så... ::)

Ev dräktighet går att se med hjälp av röntgen, och EV ultraljud...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

ekoStina

« Svar #9 skrivet: 20 maj-08 kl 17:02 »
jag tror inte du behöver oroa dig för att smågrisarna ska bli för stora. hos hundar och hästar brukar iaf storleken på avkomman anpassas efter moderns kropp.

mli79

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 21 maj-08 kl 07:24 »
http://www.ystadsallehanda.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080520/SKURUP/424961399/1069/SKURUP

Kunde ju kanske önska att dom hade lagt in en bild på Kitty. Sen vet jag inte vad dom har fått 8 timmarsuppg enligt uppfödaren ifrån..  ???

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #11 skrivet: 21 maj-08 kl 12:04 »
Får jag "stjäla" bilden på Kitty och en del av texten för att kunna hjälpa till att sprida det till mina gris-vänner i Skåne?
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

mli79

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 21 maj-08 kl 16:05 »
Självklart får du ta bilden och så mkt text du vill, jag är jätteglad för all hjälp jag kan få!

AnnaPanna_is_back

« Svar #13 skrivet: 23 maj-08 kl 09:44 »
Hur går det!? Har ni hört någon om Kitty?
Tänker på er!

mli79

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 25 maj-08 kl 22:49 »
Inget nytt om Kitty..... :'(

Men Peggy fick iallafall en ny kompis idag, Totte 7 månader. En liten kaxig j*vel som mopsade rejält mot den minst dubbelt så stora Peggy. Flera sår senare så verkar det ha lugnat sig, Peggy har gått och lagt sig och Totte går och spanar in läget.

AnnaPanna_is_back

« Svar #15 skrivet: 26 maj-08 kl 07:12 »
Usch, jag tycker verkligen att det är hemskt att Kitty är borta! Jag tänker så mycket på både er, henne och Peggy! Hoppas verkligen det blir bra med Totte och att han finner sig hos er och att Peggy accepterar honom. Jag blir alltid väldigt berörd när livet är så här grymt!
Kram!

mli79

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 28 maj-08 kl 19:18 »
Tyvärr fortfarande inget nytt om lilla Kitty..
Men Peggy är lite mer ute och rör sig men är fortfarande ganska deppad. Men det är iallafall bättre nu när hon har fått en slyngel att sätta på plats. Och motion får hon verkligen, och det är behöver hon! Totte verkar trivas bra. Nu äter dom brevid varandra och sover bara nån meter ifrån varandra inne i boxen. Så det tar sig. Imorgon kommer Ystad Allehanda och gör en uppföljning om försvinnandet och deppiga Peggy, lägger ut länken när den finns på nätet. Kan inte låta bli att lägga ut lite bilder på Totte och Peggy  ;D

Peggy som fortfarande är ganska nere:

Totte:

« Senast ändrad: 28 maj-08 kl 19:20 av mli79 »

AnnaPanna_is_back

« Svar #17 skrivet: 28 maj-08 kl 19:20 »
 :'( Hon ser verkligen ledsen ut! Hoppas och tror att det blir bra med Totte! båda två behöver ju varandra, så det borde funka.

mli79

• Skåne

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #19 skrivet: 08 jun-08 kl 12:12 »
Inget nytt om Kitty  ???
(Tänker ofta på er)

Jag hittade en sida där man kan efterlysa alla möjliga saker och även djur.
http://www.bortalistan.se/default.asp

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 3 användare
Numera, Ollefund, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser