Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HINGSTAR.  (läst 6500 gånger)

guba

• Gäst
HINGSTAR.
« skrivet: 18 maj-08 kl 16:37 »
Det kunde vara intressant att veta vart olika hingstar står uppstallade för tjänstgöring under säsongen. En del finns hos ägaren andra hos en hingsthållare och somliga flyttar runt under betäckningssäsongen.

Reko 1880 finns hos Per-Åke Amnelind i Värmland from 18/5 -08 och fram till september -08, för mer info PM:a mig eller kontakta Per -Åke direkt.

Fyll gärna på med hingstars placering oavsett ras, för avelsverksamhet är väl det yttersta brukandet av en häst.
Utan avel ingen framtid för brukshästen, betäck era ston och bidra till ett kulturarvs bevarande, brukandet av jord och skog med häst oavsett ras.

I.A

SV: HINGSTAR.
« Svar #1 skrivet: 18 maj-08 kl 20:48 »
http://www.nordsvensken.org/hingstar.php

Här hittar vi de Nordsvenska brukshingstarna  :)

Mvh Ingela

guba

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 maj-08 kl 21:53 »
Här hittar vi de Nordsvenska brukshingstarna 

Sant, och det vet nog alla som hålls med NSV. Jag tänkte mer att det kunde vara kul att höra vilka hingstar det finns runtomkring oavsett ras, alla är ju inte extremrasister utan korsar lite härs och tvärs.

Finns det en intressant hingst kanske man får för sig att betäcka sitt sto av annan ras om man får veta att det finns en lämplig påsättare i närheten.

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #3 skrivet: 19 maj-08 kl 11:43 »
Min första hingst var blandis och bättre jordbrukshäst finns nog inte dessutom tjusig  :-[ enligt mej
Mor bruksnordis Far tinker och läckert skäckad blev han.

Här i par med sin son

I.A

« Svar #4 skrivet: 19 maj-08 kl 11:48 »
Sant, och det vet nog alla som hålls med NSV. Jag tänkte mer att det kunde vara kul att höra vilka hingstar det finns runtomkring oavsett ras, alla är ju inte extremrasister utan korsar lite härs och tvärs.

Finns det en intressant hingst kanske man får för sig att betäcka sitt sto av annan ras om man får veta att det finns en lämplig påsättare i närheten.

Aha....Då jag såg Rekos namn så tänkte jag på de Nordsvenska brukshästarna men då förstår jag hur du tänkt :-)
Hur har det gått annars för Reko? Har det blivit några föl i år?
Mvh Ingela

guba

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 maj-08 kl 15:27 »
Hur har det gått annars för Reko? Har det blivit några föl i år?

Ett stoföl för en vecka sedan och en fölning på gång innan juni, sedan är det ett sto som kom sent och inte fölar förräns månadsskiftet juni-juli.

I.A

« Svar #6 skrivet: 19 maj-08 kl 21:52 »
Ett stoföl för en vecka sedan och en fölning på gång innan juni, sedan är det ett sto som kom sent och inte fölar förräns månadsskiftet juni-juli.
Vad kul....Bara att gratulera då!

MVh Ingela

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #7 skrivet: 28 maj-08 kl 18:18 »
Här omkring mig finns många fina ardennerhingstar;

Junid och August of Horseröd står i Älekulla.
Tyr finns i Valinge.
Jonte, Revill och Alcazar finns i Håcksvik.

Mer info www.alternativ.nu/ardenner
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Heffaklump

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 29 maj-08 kl 21:23 »
Vi har en trevlig liten (avelsgodkänd) fjordhingst men han står på semin så det känns kanske inte helt lämpligt egentligen på just den här sidan  :P
Men så blir det när man bor "fel" till  ;)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 29 maj-08 kl 22:29 »
Heffaklump: Var står din fjording?
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Heffaklump

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 29 maj-08 kl 22:37 »
Heffaklump: Var står din fjording?

Han står i Västernorrland.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 29 maj-08 kl 22:52 »
Lite väl bra för oss som bor i Västra götaland.  ;)Bättre lycka nästa gång.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #12 skrivet: 30 maj-08 kl 12:23 »
Har en welshcob hingst på 3 år som är godkänd.
Bor i västra götaland
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 30 maj-08 kl 14:09 »
Trevligt, men Fjordingen har jag tänkt fortsätta renrasigt på och han är tyvärr lite väl stor att lägga på Shettisen.  ;)Har faktiskt precis hittat en Welsh alternativt Welsh mountain till henne i Hällingsjö. Jag får bestämma mig när vi kommer dit. Tycker annars att cob är en mycket trevlig ras, men jag kan väl inte ha allt. Även om jag skulle önska det ;)

I.A

« Svar #14 skrivet: 01 jun-08 kl 21:48 »

Hm... Satt just och läste i föl-tråden och där skriver du; Bra märr till bra hingst för rasens skull men hur rimmar det med vad du skrivit här?  Kan ju hända att jag läst och förstått helt tokigt. Vad du skrev i denna tråd kanske var med ironi?

Mvh Ingela

guba

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 01 jun-08 kl 22:35 »
Bra märr till bra hingst för rasens skull men hur rimmar det med vad du skrivit här?  Kan ju hända att jag läst och förstått helt tokigt. Vad du skrev i denna tråd kanske var med ironi?

Vid renrasig avel skall givetvis alla aspekter vägas in vad gäller allt som hör till den specifika rasen och det innefattar väl ändå en bra hingst och ett bra sto förutom att alla rastypiska egenskaper i form av lynne, exteriör och användbarhet finns för avelns mål.

Hur du läser och förstår eller inte förstår vet inte jag ::)

Ingen ironi i ovanstående inlägg som du citerat.
Betäcka med en annan ras förekommer ofta och lyckosamt, tex kallblod och fullblod framförallt på Irland men även på andra ställen, avkomman blir en sk hunter en orädd häst som går fram och över allt med fullblodets motor.
Korsningsavel är väl inget konstigt men skillnaden är att man ger avkall på en hel del av de krav man har vid renrasig avel då avkomman bara blir en häst och inget mer, brukbarheten överskuggar ofta allt annat.

Skall jag vara riktigt ärlig så vet jag inte varför jag svarar på en frågeställning som inte tydliggör själva frågan, undrar om det var en fråga egentligen ???

guba

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 14 dec-08 kl 22:18 »
Äntligen händer det något bra inom NSV aveln. Rasen har ju genom åren blivit trång på grund av nära släktskap beroende i huvudsak av att stoägare är dåliga på sina egna stons stammar. De litar på någon person som hänvisar dem till de hingstar som h*n gillar och förespråkar eller så åker de med sina ston till hingshållaren de "alltid" åkt till, av gammal vana utan att bry sig om vilken hingst som verkar där för närvarande.

Som grädde på moset så godkänns flera helbröder något jag haft invändningar mot, jag menar om det finns en godkänd hingst och man godkänner en helbror till honom så skall ju självklart den vara bättre än den första som i sin tur naturligtvis tas ur aveln.
På det här sättet så gynnar man inavelsproblematiken.

NU TILL DET ROLIGA, jordbruksverket har beslutat att göra något mot inavelsproblematiken i framtiden i den Nordsvenska rasen. Hur går man då till väga? Jo, man sätter sig ner och går igenom alla hingstar och deras linjer och kommer fram till vilka som är mer eller mindre unika stammässigt. Fyra grupper om tre hingstar i vardera plus en reserv i vardera grupp väljs ut. De här 12 hingstarna skall tappas på sperma som fryses och på så sätt så finns deras gener att tillgå i framtiden efter deras frånfälle.

REKO1880, min hingst är en av dessa utvalda med all rätt då han kan betäcka oerhört många ston utan det minsta släktskap, dessutom har han en väldigt hög andel diplomston på väldigt få avkommor ;D ;D ;D ;D ;D

tessiem

« Svar #17 skrivet: 14 dec-08 kl 23:27 »
GRATTIS!!!

Har faktist varit sugen på att betäcka min connemara med nordsvensk eller IC..
De är sååå fina. Mårten är mer av ett ardenner-fan...men en av de trevligaste hästar jag ridit är en nordsvensk..

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #18 skrivet: 15 dec-08 kl 14:55 »
Jag har ju en shettis med väldigt bra bruksegenskaper. (Tycker jag i alla fall.  ;D) Men jag vill nog inte betäcka henne, mest för att jag upplever intresset för shetlandsponnyer så svagt. De blir ju mest bara överviktiga sällskapshästar. Dessutom är det väl ungefär lika lätt att bli av med ett shettisföl som att bli av med kattungar. Även om de har OK stam. Men hade jag vetat att ngn ville ha ett föl efter henne, som var beredd att jobba med hästen, då skulle jag gärna avla på henne.

Nu var det lite OT i denna tråden, men det var en liten fundering på det som Guba skrev tidigare.

Ancan

• Halland
« Svar #19 skrivet: 20 dec-08 kl 18:45 »
Måste verkligen få gratulera!
Vad roligt för er och er hingst, men framförallt, verkligen bra för rasens fortsatta avel :D
A - C
"När man haft bråttom länge, måste man stanna upp och vänta in sin själ"

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 3 användare (1 dolda)
annorlunda58, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser