Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klipproblem...  (läst 1934 gånger)

hustran

Klipproblem...
« skrivet: 17 maj-08 kl 19:56 »
För oss är det bara andra året med Gutar. Förra året så stod vi inte ut längre än i mitten av maj. det resulterade i att de blev väldigt "tussiga"och den "nya" ullen fastnade i den gamla. Vi klippte dem då sent på hösten. I år ser jag att vissa tackor redan nu börjar släppa ullen. Men inte alla. Fått då rådet att klippa runt midsommar. Hur sjutton skall jag göra? Tänkte anteckna vilka som släpper nu, är det en bra tanke? beror det på antal foster? ålder? eller genetiskt? Jag som av naturen är lat så hoppas jag ju på att alla skall tappa sin ull om jag blundar. Kan man sätta upp en "räfsa" så de fixar allt själva eller? Hur gör ni? ???

amarantus

• Gäst
SV: Klipproblem...
« Svar #1 skrivet: 17 maj-08 kl 20:05 »
Jag tänkte som du när jag köpte gutar ;) men tyvärr...så är det inte alltid individuellt att de släpper utan är olika olika år :P vissa år släppte alla för att nästa så hade vi 2 tovade får och gud i himmelen vilket jobb. 4 timmar med pyttesax att få loss eländet :o

Jag ville absolut att de skulle tappa naturligt och lydjade dem (drog det lösa) men från o med nu ska jag klippa dem i maj varje år. En gång bara då våra går fritt året om med tillgång till ladan.

Tyvärr tyvärr :-\

gurkan

« Svar #2 skrivet: 17 maj-08 kl 21:04 »

Klipper du själv? Jag gör så att jag klipper lite då och då, när ullen börjat släppa och det går lätt. Visst fäller en del ullen helt själva, och man kan hjälpa till genom att dra loss den, men alla gör tyvärr inte det. Jag har några ungtackor utan lamm som redan är nakna, men gammtackorna får jag nog vänta med till mitten av juni.
   Om du lejer en klippare så ger det bäst resultat att klippa runt midsommar.

Men visst vill man gärna ha dem klippta nu genast. Dock får de då gå med en tovad utanpådräkt till nästa klippning... Lycka till - och ha tålamod!

Birgit

« Svar #3 skrivet: 17 maj-08 kl 22:01 »
Först, det går visst bra att klippa gutar två ggr/år även om de går ute. Men man får klippa tidigt på hösten då - september. Att klippa i april är nog enklare än maj, men beror lite på när de lammar. Har de tillgång till ligghall är t.om mars sällan problem.
Vissa släpper, men framförallt är det de unga djuren som gör det, oavsett om de är dräktiga eller inte. Baggarna släpper mer än tackorna också. Dessutom verkar de släppa tidigare om man håller dom på stall, än vid utegång. Så den typen av ullsläpp som man ser hos finull är det inte. Rimligen genetiskt, men eftersom det blir mindre släpp med åren, så kan man ju fundera.

Som ullfantast anser jag det vara resursslöseri att bara klippa gutar en gång/år. Finast ull har de ju på hösten och mina gutar har väldigt olika fällar. En del superfina, en del rena stålullen. Men historiskt sett har ull varit viktigt för vår överlevnad, även på Gotland, så man lät knappast djuren gå och tova ihop för att sedan självfälla. Att de självfällt har ju naturligtvis underlättat att dra av ullen, men människan har nog varit grundligare än så. Man använde det djuren gav.

gurkan

« Svar #4 skrivet: 17 maj-08 kl 22:39 »
Först, det går visst bra att klippa gutar två ggr/år även om de går ute. Men man får klippa tidigt på hösten då - september.

Som ullfantast anser jag det vara resursslöseri att bara klippa gutar en gång/år.

Men historiskt sett har ull varit viktigt för vår överlevnad, även på Gotland, så man lät knappast djuren gå och tova ihop för att sedan självfälla. Att de självfällt har ju naturligtvis underlättat att dra av ullen, men människan har nog varit grundligare än så. Man använde det djuren gav.

Ja, självklart kan man klippa dem 2 ggr per år. Tar man hand om ullen (vilket jag önskar att jag nån gång kommer att unna mig att göra) är det givet. När vi förut hade fåren inne på vintern klippte vi i september-oktober och i mars. Det var då en jättefin ull som vi gav bort till en tant som spann och stickade. Och hade jag inte så väldans mycket annat att göra i mars så skulle jag nog klippa dem vår och höst nu med. För det känns, som Birgit säger, som resursslöseri att slänga ullen. Och ett litet hån mot våra förfäder...  :-[

Men det funkar bra att klippa dem 1 gång per år. Och jag kan säga att fåren numer väljer att ligga ute i snöstorm istället för att gå in i vindskyddet vid minsta bris, som de gjorde sista året de blev klippta på hösten, men var ute (kan vara en slump, är det bäst jag säger på en gång).

Det beror väl helt enkelt på ens förutsättningar.

amarantus

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 maj-08 kl 23:04 »
Först, det går visst bra att klippa gutar två ggr/år även om de går ute. Men man får klippa tidigt på hösten då - september. Att klippa i april är nog enklare än maj, men beror lite på när de lammar. Har de tillgång till ligghall är t.om mars sällan problem.
Vissa släpper, men framförallt är det de unga djuren som gör det, oavsett om de är dräktiga eller inte. Baggarna släpper mer än tackorna också. Dessutom verkar de släppa tidigare om man håller dom på stall, än vid utegång. Så den typen av ullsläpp som man ser hos finull är det inte. Rimligen genetiskt, men eftersom det blir mindre släpp med åren, så kan man ju fundera.

Som ullfantast anser jag det vara resursslöseri att bara klippa gutar en gång/år. Finast ull har de ju på hösten och mina gutar har väldigt olika fällar. En del superfina, en del rena stålullen. Men historiskt sett har ull varit viktigt för vår överlevnad, även på Gotland, så man lät knappast djuren gå och tova ihop för att sedan självfälla. Att de självfällt har ju naturligtvis underlättat att dra av ullen, men människan har nog varit grundligare än så. Man använde det djuren gav.

Tyvärr kan jag inte ta till vara ullen då jag inte KAN tova osådär :-[

Om man klipper gutar för tidigt får man inte problem med att det bildas en matta mellan nya o gamla ullen ??? el går det bra att klippa dem innan runt midsommar (som mina brukar släppa sin ull)?

Mina behöver allt sin höstull har jag märkt då den inte är lång precis i Sep och våra går helst ute än vara i ligghallen mer än på natten och en o annan idisslingsvila. Jag använder ju den inte heller så de kan allt då få behålla den då ju.

Mina el vissa har börjat släppa runt huvudet men inte mer. Jag väntar på att Zenta ska komma o klippa dem men han har visst skären på slipning :)

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #6 skrivet: 17 maj-08 kl 23:32 »
Mina äldsta gutetackor (den äldsta är 9år)är nästan rena nu förutom manen.. vi har ryckt dom efterhand det lossnat.. men de yngre har det mesta kvar..
Vi klippte inte i höstas.. de går på lösdrift året om och jag tycker att vi klarar oss bättre utan ullen än vad de gör själva så de får behålla vinterkläderna på.. ;D

Vad jag har läst så ska man inte klippa mars-maj.. vi har dessutom haft lamning mellan 15:e mars och 6:e maj..

Häruppe är det alldeles för kallt att klippa i mars eller tidigare.. och de trivs bäst ute så jag har inte hjärta att stänga in dom i ett par veckor tidigt på året..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

hustran

« Svar #7 skrivet: 17 maj-08 kl 23:53 »
Vi har alltid klippt våra finullsfår 2ggr. per år. problemet med infiltad ull finns då alltid. Nu jäv-ar tänkte vi .GUTAR. jaha, vissa fäller nu....och? Enligt expertisen så skall vi klippa i midsommartid. Vi lyckades karva av dem i maj förra året, med upplevelsen av att några fick de små "hättorna" av filtad ull innan den nya växt ut. Vi klippte sedan i september , för våra går ute mest. I år tänkte vi verkligen vara Gutefantaster och klippa till midsommar. Ett "litet " problem kan vara att gutarna är väldigt "mammiga" vi lånade en klippstol,HURRA! va bra, men hur går det i år? Jag har känslan av att vi får ha hörselskydd,(som vanligt?) och förlora den mesta ullen. Vi är inte vana med klippstol, hur gör ni?.

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser