Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nässelmjöd  (läst 2312 gånger)

Sommartorparn

Nässelmjöd
« skrivet: 16 maj-08 kl 08:11 »
Har just startat en halv sats nässelmjöd, se:  http://web.abo.fi/~kpurasjo/natur.htm
Det kan ju bli intressant och kostar inte mycket så här års med mängder av nässlor i skog och mark. Jag tror att de menar bakjäst i receptet, f ö verkar det alltid vara bakjäst i de där sima/mjödaktiga recepten. Men det är klart. Riktig jäst kan nog inte vara fel. Sen har jag utgått från att ett ämbar = en hink på tio liter (vad vet jag vad de har för hinkar i Finland). Vi får väl se hur det blir.

På länken (som redan tidigare dykt upp på sidan) finns det också en massa andra "vilda" recept. Sylt, vin, stuvning av dittan och dattan.

Sommartorparn

SV: Nässelmjöd
« Svar #1 skrivet: 02 jun-08 kl 15:46 »
Resultat av nässelmjödbryggningen: Vet inte riktigt varför, men insidan av kärlet ovanför mjödet möglade (dock inte mjödytan). Eftersom det var kran på, kunde jag tappa av försiktigt på den platsen mjödet stod (inget skvalp mot möglet). Smaken var lite speciell, helt okej faktiskt om man gillar nässelsmaken. Totalt torrt. Sockret var bortjäst. Tyvärr uppstod mögelproblemen igen i flaskorna ganska snart. Bara de som var i kylskåpet klarade sig. Så nu har jag hällt ut allt. Vanligt öl/lättöl är nog godare också. Men ett försök var det värt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 02 jun-08 kl 15:48 »
Kan det vara värmen?? Min maskrosvin möglade  >:(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sommartorparn

« Svar #3 skrivet: 02 jun-08 kl 16:19 »
Oj, måste kolla maskrosvinet igen då.

Fritjoff

« Svar #4 skrivet: 02 jun-08 kl 22:56 »
Kan det vara värmen?? Min maskrosvin möglade  >:(

Möjligt.. Mitt rabarber vin möglade nyligen, efter en veckas värmebölja.

Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 1 användare
Jessica Alshammar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser