Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Syrensaft!  (läst 81843 gånger)

The Game

• Gäst
SV: Syrensaft!
« Svar #180 skrivet: 24 apr-11 kl 20:09 »
Ja gjorde saft på blåa syrenblommor förra året blev kanongott..
Sen blandade jag ut det med ramlösa citron..Det blev en riktig hit minsann..
/Majsan

Björn T

• Skåne
« Svar #181 skrivet: 25 apr-11 kl 11:47 »
Jag gjorde syrénsaft för första gången i fjor, blev kanongott. Tyvärr var jag den enda i familjen som gillade den så det lär inte bli någon saft i år då jag ska vara borta hela sommaren  :'(

christelle

• Blekinge
« Svar #182 skrivet: 25 apr-11 kl 11:59 »
Jag gör likör på syrenblommorna - och det blir en jättegod likör dock kan den behöva "stå till" sig lite innan smaken blommar  ;D ut ordentligt  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Terra77

• -
« Svar #183 skrivet: 14 maj-11 kl 18:21 »
Ha, ja ska slå på stort o göra dubbel sats första gången..när man ändå e i farten lixom....
Här halvblommar Syrenen..ska man vänta tills allt slagit ut?
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

christelle

• Blekinge
« Svar #184 skrivet: 14 maj-11 kl 19:06 »
Ja vänta tills de slagit ut och doftar som bäst  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

solspjut

• Gäst
« Svar #185 skrivet: 14 maj-11 kl 19:32 »
jag undrar lite hur ni gör saften? Jag gjorde för en del år sen och jag tycker att syrensaft blir "fadd" i smaken ( det bästa ord jag kunde komma på). Men kanske beror det på vilket recept man använder? Jag minns att jag hade citron i.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #186 skrivet: 15 maj-11 kl 18:57 »
Ska man plocka  hela klasar med pinnarna med? Alltså de gröna pinnarna som blommorna sitter fast i? Blir det inte beskt då? :P
Dv. höns, undulater & ragdoll

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #187 skrivet: 16 maj-11 kl 08:44 »
Ska man plocka  hela klasar med pinnarna med? Alltså de gröna pinnarna som blommorna sitter fast i? Blir det inte beskt då? :P
Jo, det kan bli beskt om för mycket blomskaft kommer med.

Försök att nypa av skaften så nära blomman som möjligt.
Men man behöver inte plocka av alla smågrupper av blommor på från skaften, det  lilla brukar inte kännas.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

louise

• Gäst
« Svar #188 skrivet: 26 maj-11 kl 18:34 »
Ska kärlet vara täckt på nåt särskilt sätt? Jag tänkte göra i en gryta med lock, men jag såg ett annat recept där  man ska  täcka med plastfolie.

sari358

• Jämtland
« Svar #189 skrivet: 26 maj-11 kl 19:11 »
SYRENSAFT!?
Jag som har "uppvuxit" under en stor syrenbuske och har aldrig hört talas om det... och här, nu ska ingen bondsyren överleva, säger de. :'(
Dags att överbevisa folk att de har fel, eller bygga ett syrenväxthus ;)

Jenova

• Halland
« Svar #190 skrivet: 26 maj-11 kl 19:37 »
 ;D Tack för att du delar med dig! Jag blir så glad när någon gör det!

När det gäller färgen på blommorna borde det inte spela någon roll eftersom du kan använda fläderblommorna från både giftfläder och äkta fläder.
Som lite kuriosa: Redan på 1600-talet åt man kanderade syrener som godis i högrestånds familjerna. Men de går att färska också.
Den yttersta tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan
De goda människornas tystnad. Martin Luther King

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #191 skrivet: 26 maj-11 kl 22:01 »
Ska kärlet vara täckt på nåt särskilt sätt? Jag tänkte göra i en gryta med lock, men jag såg ett annat recept där  man ska  täcka med plastfolie.

Det går jättebra att göra i ett kärl med lock!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #192 skrivet: 27 maj-11 kl 16:49 »
Gjorde syrenblomssaft förra året i alldeles för liten mängd - älskade den! Följde detta recept:

Syrénsaft

15 syrénklasar
1 citron
25 g citronsyra
1 liter vatten
1 kg socker
1 krm natriumbensoat

Nu till min fråga: tänkte göra och fylla ca 30 vinflaskor, korka och förvara i jordkällaren - hur blir hållbarheten? Annan saft brukar ju hällas upp varm på flaska och blir väl då "konserverad" genom vakuumet det ger (?) men hur konserverad blir egentligen denna kallrörda? Tacksam för svar från kunnig.
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #193 skrivet: 27 maj-11 kl 17:46 »
Jag brukar frysa saften och tappa den senare. När jag säljer saft så pastöriserar jag den (hettar upp till 70 grader ung.) och häller upp på varma flaskor. Då håller den rätt länge.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #194 skrivet: 27 maj-11 kl 19:49 »
Tack för ditt svar Mille, då kanske jag helt enkelt får hetta upp den innan jag tappar upp den på flaska (har verkligen ingen plats i frysen!) för vidare förvaring i jordkällare så hoppas jag att den håller sig till nästa sommar - i bästa fall.
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #195 skrivet: 27 maj-11 kl 22:11 »
Om du har lite plats över i frysen, så kan du istället frysa blommorna! Det funkar med både fläder, maskros och syrén.

Syrénen är lite extra känslig när man tar upp den, den får inte hinna tina utan man får snabbt röra ihop den med det varma vattnet och sockret. Saften får inte lika vacker färg när den görs med frysta blommor, men den blir lika god!

Ting

• Gäst
« Svar #196 skrivet: 28 maj-11 kl 12:59 »
Jo, det kan bli beskt om för mycket blomskaft kommer med.

Försök att nypa av skaften så nära blomman som möjligt.
Men man behöver inte plocka av alla smågrupper av blommor på från skaften, det  lilla brukar inte kännas.

jag har märkt detta :( och när man har bensoat i bunken,bättre när man kokar ihop när det stått några dar. jag glömde detta förra året och usch va beskt det blev.

louise

• Gäst
« Svar #197 skrivet: 28 maj-11 kl 13:15 »
hur menar du med "kokar ihop "? Bara kokar upp det eller kokar du länge? Hur länge då?

Ting

• Gäst
« Svar #198 skrivet: 28 maj-11 kl 19:44 »
hur menar du med "kokar ihop "? Bara kokar upp det eller kokar du länge? Hur länge då?

jo efter det har stått i en bunke i ca 4 dar så bara kokar jag upp saften igen och lite bensoat,för att sen hälla på flaskor :)
« Senast ändrad: 28 maj-11 kl 19:47 av Ting »

louise

• Gäst
« Svar #199 skrivet: 29 maj-11 kl 13:46 »
Hur mycket bensoat är lagom till 2 liter?

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 1 användare
dioPfus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser