Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart flyger era bin?  (läst 1366 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Vart flyger era bin?
« skrivet: 12 maj-08 kl 22:30 »
Igår när jag var ute och kollade stängslet till fårhagen, så upptäckte jag vart mina bin är och varför de inte alls vill samla in nån maskroshonung till mig...

Jag gick förbi ett intensivt blommande vildäpple-träd och.. vilket surr där var! Så mina bin verkar ha valt att flyga på äpple nu, hoppas att de även hälsar på i grannens trädgård och pollinerar lite "riktiga" äppleträd.. :)

Vart flyger era?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
SV: Vart flyger era bin?
« Svar #1 skrivet: 13 maj-08 kl 08:51 »
Bina återfinns nog både i äppleblommorna och i maskrosen. Det är inte säkert att de bina som flyger på äpplena flyger på maskrosen och vise versa.
Sedan är det så att maskrosen inte avsöndrar lika mycket nektar under hela dagen (mest på förmiddagen), så om du är ute på eftermiddagen kanske äpplena stog högre i kurs än maskrosen just då.

//Roger

elf

• Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
« Svar #2 skrivet: 14 maj-08 kl 15:16 »
Inte i äppelblommorna i alla fall - grannen är mycket bekymrad över det  ;D . Tror att de håller till i maskrosorna åtminstone på förmiddagen - eftermiddagen vet jag inte riktigt vad de gör...  :)
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 16 maj-08 kl 23:57 »
Jag ser dem inte i maskrosorna varken på för- eller eftermiddagarna. Däremot surrar det gott i de utslagna syrénblommorna nu!

Hur fungerar det här med "blomtroheten"? Är det samhället som är trogna sina blommor, hela bigården eller kan det vara uppdelat inom ett samhälle?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Suresh

• -
« Svar #4 skrivet: 17 maj-08 kl 06:49 »
Jag ser dem inte i maskrosorna varken på för- eller eftermiddagarna. Däremot surrar det gott i de utslagna syrénblommorna nu!

Hur fungerar det här med "blomtroheten"? Är det samhället som är trogna sina blommor, hela bigården eller kan det vara uppdelat inom ett samhälle?

Som jag fårstår det bildar bina "gäng" som kör tillsammans tills blommorna tar slut - alltså inte hela samhällen på samma blomma.

Det kan du se på pollenklumparna när de kommer tillbaka till kupan. Ofta ett par  - tre olika färger omväxlande.

Mycket surr i mina äppelträd med. Men inte på maskrosorna. Å andra sidan är det sådana mängder med dem att det är svårt att veta. 
« Senast ändrad: 17 maj-08 kl 18:18 av Suresh »

Dela detta:

* Inloggade just nu

720 gäster, 5 användare (3 dolda)
motalamolle, Schwartz kalle

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser