Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ejderägg?  (läst 6006 gånger)

marymae

  • Inlägg: 1552
    • Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: Ejderägg?
« Svar #20 skrivet: 11 jun-08 kl 10:16 »
Vilken gullis, jag håller också tummarna att han/hon klarar sig...
elliha.blogspot.com

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: Ejderägg?
« Svar #21 skrivet: 17 jun-08 kl 15:29 »
Hur lång tid tar det för ankor/ejdrar att få alla fjädrar?
Påfågelduvor.

Prosit

  • Inlägg: 1085
    • Södermanland
SV: Ejderägg?
« Svar #22 skrivet: 24 jun-08 kl 17:34 »
Hur går det med Ejdern? Har du några fler bilder? /Nyfiken!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: Ejderägg?
« Svar #23 skrivet: 25 jun-08 kl 12:37 »
Han växer och ser ut att må bra. Har dock inga fler bilder än då kameran ser ut att ha gått sönder. Den går att starta men sen kan man inte göra något och kan inte ens stänga av den utan att ta ur batterierna.
Påfågelduvor.

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: Ejderägg?
« Svar #24 skrivet: 27 jun-08 kl 17:33 »
Har gått sönder 3 värmelampor hittils också. Bytte en trasig igår och den gick sönder idag. Men det är kanske tillräckligt varmt för att köra med en vanlig lampa istället?
Påfågelduvor.

Prosit

  • Inlägg: 1085
    • Södermanland
SV: Ejderägg?
« Svar #25 skrivet: 28 jun-08 kl 19:55 »
Den måste du ju kunna byta till en ny! Var har du köpt den?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: Ejderägg?
« Svar #26 skrivet: 28 jun-08 kl 22:13 »
Köpte den i en djuraffär för nån vecka sen bara. Ska se om kartongen finns kvar så kanske vi får en ny.
« Senast ändrad: 28 jun-08 kl 22:15 av 8zw »
Påfågelduvor.

Prosit

  • Inlägg: 1085
    • Södermanland
SV: Ejderägg?
« Svar #27 skrivet: 07 aug-08 kl 18:11 »
Lever ejdern? Hur mår den???
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: Ejderägg?
« Svar #28 skrivet: 08 aug-08 kl 00:40 »
Han lever men har nyligen fått något fel på ena benet.
Antar att han har slagit i det eller blivet biten av en huggorm eller fått ett getingstick.
Han kan gå på benet men vill helt enkelt inte så det gör nog bara ont.
Hoppas det blir bättre snart.
Påfågelduvor.

Prosit

  • Inlägg: 1085
    • Södermanland
SV: Ejderägg?
« Svar #29 skrivet: 08 aug-08 kl 09:45 »
Vore jättekul att få höra mera! Du har kanske hört att det är väldigt få vilda ejdrar som har lyckats föröka sig i år? Alla ungar har dött när de varig runt tre dagar läste jag i tidningen. Där stog väl också att deras huvudsakliga föda är blåmusslor. Vad ger du din? Det kanske funkar med fisk?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: Ejderägg?
« Svar #30 skrivet: 08 aug-08 kl 18:55 »
Har inte läst om att de vilda ungarna har dött i år så var står det? Och vad berodde det på?
Matar med allfoder och har testat musslor men han vet inte vad han ska göra med dem.
Antar att han nog aldrig kommer att kunna leva som en vild fågel så blir foten bra igen blir det nog till att skaffa en kompis av någon lämplig ankart (mysk kanske?).
Påfågelduvor.

Prosit

  • Inlägg: 1085
    • Södermanland
SV: Ejderägg?
« Svar #31 skrivet: 09 aug-08 kl 10:21 »
Det var det här jag läste:

http://svd.sesam.se/boomerang/category=results;pos=1/http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1449073.svd

Det konstiga är att de inte ens nämner minken som möjlig orsak.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: Ejderägg?
« Svar #32 skrivet: 09 aug-08 kl 13:39 »
Förhoppningsvis är det bara något tillfälligt som gör att ungarna dör och att det blir bättre nästa år. Annars lär nog ejdrarna sjunka i antal väldigt mycket.
Påfågelduvor.

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: Ejderägg?
« Svar #33 skrivet: 09 aug-08 kl 22:03 »
Tror inte ejdern kommer klara sig. Han har inte ätit på 2 dagar nu och beter sig konstigt. Kanske är det något virus som går bland ejdrarna?
Påfågelduvor.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Ejderägg?
« Svar #34 skrivet: 09 aug-08 kl 23:31 »
Fågeln blir ju präglad på människa, d.v.s. på dig. Konrad Lorenz experiment är ju t.ex. klassiska. Följer han/hon efter dig som du vore hans/hennes mamma? Jag skulle tro präglingen sitter i hela livet. Fast kanske avtar? Hur har/hade du tänkt klara detta, om han/hon överlever?

Prosit

  • Inlägg: 1085
    • Södermanland
SV: Ejderägg?
« Svar #35 skrivet: 10 aug-08 kl 13:13 »
Är det inte fel mat? Den kanske behöver mer musslor eller fisk ?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: Ejderägg?
« Svar #36 skrivet: 10 aug-08 kl 20:26 »
Han ser helt borta ut nu. Blir nog till att avliva honom imorgon. Rätt mystiskt att han vart sjuk så fort. Började med att han haltade lite och sen vart det bara värre. Ser nästan ut som om han blev förgiftad eller något sådant.
Hade testat musslor ett par gånger men han visste inte hur man öppnar dem.
Synd att det vart såhär nu när han redan hade fått alla fjädrar och såg fullt normal ut.

Och han följde inte precis efter mig när jag var ute utan gick iväg själv men inte så långt. Men han ropade när han fick syn på mig.
« Senast ändrad: 10 aug-08 kl 20:28 av 8zw »
Påfågelduvor.

Prosit

  • Inlägg: 1085
    • Södermanland
SV: Ejderägg?
« Svar #37 skrivet: 10 aug-08 kl 20:59 »
Fy så tråkigt. Har du ingen bild? Vore kul att se?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: Ejderägg?
« Svar #38 skrivet: 10 aug-08 kl 22:59 »
Vi har inte köpt någon ny kamera sedan den gammla gick sönder.
Påfågelduvor.

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: Ejderägg?
« Svar #39 skrivet: 10 aug-08 kl 23:07 »
Gabriel är död nu. Ska begrava honom bland de andra djuren imorgon.
Påfågelduvor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 1 användare
reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser