Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Impregnering av tyg för utomhusbruk?  (läst 7180 gånger)

Walden

Impregnering av tyg för utomhusbruk?
« skrivet: 11 maj-08 kl 18:26 »
Hejsan!

Jag undrar om någon kan något om "naturvänliga" sätt att impregnera tygtält?

Mvh/W

Shadow

• Gäst
SV: Impregnering av tyg för utomhusbruk?
« Svar #1 skrivet: 11 maj-08 kl 19:38 »
Minns inte riktigt, men titta på http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum

Där har det diskuterats tidigare vet jag.

Blir nyfiken på vad det är för tält du ska impregnera?

Våmhuskullan

• -
« Svar #2 skrivet: 12 maj-08 kl 10:20 »
jag har hört att en del stryker på vax. men hur effektivt det är vet jag inte.fast att värma upp vaxet lite så det blir smidigt och sen gnugga in det i tyget Borde  väl funka?
 det tält ( ja medeltidstält  ;))  jag nu syr är i ett tyg som är förbehandlat. han som ska ha det ville ha det så..

olleorama

« Svar #3 skrivet: 25 maj-08 kl 17:39 »
Smält ihop bivax, paraffin (den fasta sorten, inte olja) och lite dalbränd tjära i ett vattenbad, pensla på och få det jämnt med en hårtork. Samla resten i en behållare och låt det stelna. Den stelnade klumpen kan du gnugga på tyget och sen värma in med hårtork. Vill du ha det skyddat mot eld och gnistor kan du blanda i lite borax. Bivax funkar tyvärr inte själv, utan blir för stelt och spricker, men blandat med paraffin så funkar det bra, det är samma som fjällräven har i sitt grönlandsvax. Tjäran skyddar tyget mot UV och annat skadligt, samt luktar gott.

Denna blandning har jag använt på fjällrävenplagg, äldre ryggsäckar, tarpar och annat och aldrig haft ett problem med läckage eller liknande.
« Senast ändrad: 25 maj-08 kl 17:41 av olleorama »

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #4 skrivet: 09 aug-08 kl 23:43 »
Hej, vilka proportioner har du av vax/parrafin för att få en lagom konsistens? ???
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

sadelmakarn

« Svar #5 skrivet: 01 sep-08 kl 23:22 »
Hej indianerna hängde kläder högst uppe i hålet där röken går ut ur tipisen, det blir vatten tätt men luktar. Men är man inte rädd för det så kan man varmt rekomendera det. ;)

Birgit

« Svar #6 skrivet: 02 sep-08 kl 18:45 »
Ja, indianerna rökgarvade sina skinn också. Då tålde de väder och vind.

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 1 användare
fall

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser