Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  överkonsumption litteratur  (läst 1033 gånger)

escapisme

  • Inlägg: 24
överkonsumption litteratur
« skrivet: 09 maj-08 kl 21:34 »
hej!

jag är på jakt efter böcker om överkonsumption i dagens samhälle. litteratur som skildrar negativa följder av att leva som vi gör idag, (ex shoppa överdrivet och onödigt mycket) såsom exempelvis depression eller shoppingberoende.

tack
"be the change you want to see in the world"

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: överkonsumption litteratur
« Svar #1 skrivet: 09 maj-08 kl 21:46 »
Kanske inte om överkonsumtion , men väl om konsekvensen av de industriella revolutionen där människan reduceras till produktionsenhet och konsument:

Aldous Huxley; du sköna nya värld.

I mitt tycke en ovanligt tidig och klarsynt kritisk analys av konsumtionssamhället.

snarken

  • Inlägg: 230
SV: överkonsumption litteratur
« Svar #2 skrivet: 11 maj-08 kl 10:21 »
"Stastus anxiety" av Alain de Botton
"Affluenza: The All-Consuming Epidemic" av John de Graaf (m.fl.)
"Affluenza: when too much is never enough" av Clive Hamilton & Richard Denniss

Bägge begreppen har även lagts fram för TV-publiken i dokumentärform, serien om "Status Anxiety" är särskilt att rekommendera... http://www.imdb.com/title/tt0403538/ Affluenza-filmen kan kännas lite daterad men är ändå sevärd om man kan hitta den.. http://www.imdb.com/title/tt0475060/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

234 gäster, 2 användare
von tratt, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser