Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Datummärkning av honung  (läst 3737 gånger)

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
Datummärkning av honung
« skrivet: 09 maj-08 kl 16:31 »
Jag har en liten undran. Brukar ni datummärka honungen som ni säljer?
I så fall med vilken tidsangivelse anger ni? Jag vet att standard för honung är 2 år från tapptillfället och att det är tillverkaren som själv bestämmer vad han/hon vill sätta (produktansvar), men det vore ändå roligt att se vad ni anser. Själv märker jag för hand på ettiketten 2 år från tappdagen på den honung som skall säljas till butik etc. Den jag säljer till grannen får inte alltid datum men dock ettikett.

Om ni datummärker, stämplar ni på en ettikett med datumen eller trycker på med stämpel eller som jag skriver för hand?

//Roger

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
SV: Datummärkning av honung
« Svar #1 skrivet: 09 maj-08 kl 19:22 »
har inte haft en tanke på att datummärka ::)
har iofs inte haft så mycket honung eller sålt till någon affär men årets skörd skall definitivt märkas 8)

(ja för hand då eftersom jag inte har några jättemängder)
är Återprenumerant såklart.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 09 maj-08 kl 21:57 »
Jag har funderat på samma sak, två år låter väl rimligt.

Man måste väl märka livsmedel med bäst-före datum? Jag kokar lite sylt o marmelad och den måste märkas med bl.a. datum.

Pernilla
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dunderhonung

« Svar #3 skrivet: 10 maj-08 kl 10:57 »
...Man måste väl märka livsmedel med bäst-före datum?...

Hej!
Det där är ett av de ¨luddiga¨ kapitlen inom biodling ;) Vissa källor säger att det inte behövs, eftersom honung garanterat håller sig så pass länge som två år, vissa säger att den SKA datummärkas.

Själv har jag inte datummärkt, och vet inte hur jag skall göra. Man kan ju skriva på enligt två år, men honung håller sig i många många år. Så länge vattenhalten är som den skall, och den förvaras mörkt och svalt, men inte kallt så håller den livstiden ut :).

Men om jag hade fler kupor, eller startade företag känns det som att det skulle ingå i hanteringen.

En rolig sak är folk som häller ut livsmedel bara för att det har gått ut. Om man tex dricker två dagar gammal mjölk så betyder ju inte det att den är otjänlig :) lukta och smaka  istället :)

wictor

« Svar #4 skrivet: 10 maj-08 kl 12:42 »
Två år är ett riktmärke för honung, räknat från tappdatum.

"Bäst före" betyder ju inte att en produkt är otjänlig dagen efter. Det är många gånger så att produkten är mycket bra även dagen efter "bäst före", och ett antal dagar därefter också... Möjligen med undantag från köttfärsen, men även där har jag använt produkter som passerat "bäst före" och verkar leva ännu...

Dunderhonung

« Svar #5 skrivet: 10 maj-08 kl 16:00 »
...och verkar leva ännu......

:) :) :)

caena

« Svar #6 skrivet: 16 maj-08 kl 22:16 »
jag har ärvt en åsikt från min mamma när det gäller bäst före datum, iaf när det gäller fil..

fil är ofta godare ett par dagar EFTER utgångsdatumet på förpackningen..
inte lika stickig i smaken så att säga..

lukta/smaka ! är min filosofi när det gäller datum.. visst vissa saker som e gröna tom innan datumet kanske man ska låta bli att stoppa i munnen..
eller ens lukta på för den delen..

Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 4 användare (2 dolda)
ärt, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser