Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Barn är roliga..  (läst 2903 gånger)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
Barn är roliga..
« skrivet: 09 maj-08 kl 09:23 »
Har fått min tredje kull gottisar och häromdan bad jag min man om hjälp när jag skulle gå igenom boet o se så allt var bra. Min fyraåring och femåring ville också följa med för de vill se hur nyfödda kaninungar ser ut. Okej då, men ni får inte stoja runt var villkoret.
Gubben tar honan och jag öppnar bolådan lite försiktigt. Så tar jag en i handen och visar barnen. Sähär små är de! "Det ser ut som en fisråtta tycker jag" är min femårings kommentar  ;D.
Hon menade inget illa med det, hon tyckte de var små och söta. Antagligen har hon blandat ihop det att vi sagt att nyfödda kaninungar ser ut som små råttor och hennes fascination över Madicken (Elisabeth säger liknande saker).

Så hädanefter kommer alla nyfödda kaniner få vara fisråttor här!  :D

F.ö. var det fem små rara fisråttor i boet! Kommer kunna beskådas om några veckor på min sprillans nya hemsida (reklam  ;))
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Barn är roliga..
« Svar #1 skrivet: 09 maj-08 kl 09:38 »
Jag var minsann in och kollade hemsidan igår, vi har ju barnbarn där.

FridaH

• -
    • Körsbärsdalens Gotlandskaniner
« Svar #2 skrivet: 09 maj-08 kl 13:12 »
Jag har också varit inne och kikat på er fina hemsida. Skickar med en extra hälsning till Blåsippan  :D

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #3 skrivet: 09 maj-08 kl 15:02 »
Jag var minsann in och kollade hemsidan igår, vi har ju barnbarn där.

;D
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

Norrsken

• -
« Svar #4 skrivet: 09 maj-08 kl 15:05 »
Jag kikade också på sidan, och gillade de där mellerudskaninerna! Såna vill jag ha!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #5 skrivet: 09 maj-08 kl 15:15 »
Jag har också varit inne och kikat på er fina hemsida. Skickar med en extra hälsning till Blåsippan  :D

Såklart! Blåsippa är stor och fin, en av de största gotlänningarna vi har. Räknade lite fel på hennes ålder så enligt mig själv har jag parat henne en månad för tidigt, hon hade några dagar kvar till sju månader o jag räknade till åtta (min filosofi är att inte pressa mina djur för hårt).. :-[ Men nu är det gjort och eftersom hon är i så fin kondition och så stor så går det säkert bra. Hon är parad med Ocke och är beräknad till nästa vecka.
Dessutom, blir det verkligen ungar där vilket jag tror, så är det så himla kul! Ocke är nämligen den hane som det varit trubbel med (inga ungar trots parning, inget intresse av parning alls osv, det är därför Loke är pappa till alla tre första kullarna) så detta var absolut sista chansen innan grytan för hans del. Vilket vore sååå tråkigt då han är så fin.
Återkommer här när de fått sina fisråttor..  ;D

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #6 skrivet: 09 maj-08 kl 15:17 »
Jag kikade också på sidan, och gillade de där mellerudskaninerna! Såna vill jag ha!

Jag kommer garanterat ha såna nästa år till försäljning om inte blixten slår ner eller nåt annat oförutsett, förhoppningsvis får jag tag i en vuxen hona redan i år.. Men de är ju inte så många så det är inte jättelätt!

FridaH

• -
« Svar #7 skrivet: 09 maj-08 kl 15:57 »

Och jag som tycker brorsan är en sådan liten plutt, men det kanske är mest psykiskt då han beter sig som en överkåt tonåring ;) Har du någon vikt på henne?
Håller tummarna för att allt går bra! Ja, du får återkomma med massor av bilder på grisarna. Jag kommer hålla stenkoll på hemsidan också  ;D

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #8 skrivet: 10 maj-08 kl 18:35 »
Och jag som tycker brorsan är en sådan liten plutt, men det kanske är mest psykiskt då han beter sig som en överkåt tonåring ;) Har du någon vikt på henne?
Håller tummarna för att allt går bra! Ja, du får återkomma med massor av bilder på grisarna. Jag kommer hålla stenkoll på hemsidan också  ;D

Vägde henne igår, 3.6kg stannade vågen på. Hon är som sagt i bra hull, varken tjock eller mager, med tanke på att det är en hona och att hon bara är knappt åtta månader så tycker jag hon är rätt stor!

FridaH

• -
« Svar #9 skrivet: 10 maj-08 kl 23:47 »
Oj, det var inte dåligt. Då har hon redan vuxit om sin mamma. Men hon har väl lite vikt i magen också kan jag tro  ;D

Får ta och väga brorsan och se om han verkligen är så liten som jag inbillar mig ;)

Norrsken

• -
« Svar #10 skrivet: 11 maj-08 kl 05:01 »
Jag kommer garanterat ha såna nästa år till försäljning om inte blixten slår ner eller nåt annat oförutsett, förhoppningsvis får jag tag i en vuxen hona redan i år.. Men de är ju inte så många så det är inte jättelätt!

Hmm... Lite funderingar. Är de lika härdiga som gotlänningarna? Och... Om det nu finns så pass få individer så är det väl lämpligt att skaffa helt obesläktade? Och, så till det knepiga. Jag kommer inte att skaffa några kaniner förrän jag har min gård! Och jag kommer att bosätta mig i norrbotten. Jag misstänker att de tretti individer av mellerudskanin inte är stationerade i norr... Om man nu ska bedriva genbanksarbete så är det väl en fördel om man kan byta avelshane lite då och då... Så, vad kan vara lämpligt? Är det bättre att strunta i mellerudskaninen och ha gotlänningar istället? Jag tyckte bara att de var fina, och att det lät trevligt att de är lugna i temperamentet...
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 maj-08 kl 06:34 »
Vad jag minns kommer alla mellerudskaniner från några få inavlade ursprungsdjur i en enda besättning. Skall mellerudarna bevaras som en egen ras behöver den förökas upp rejält.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #12 skrivet: 11 maj-08 kl 10:54 »
Det är en fin hemsida du har humleblomster, och jättefina gotlandskaniner!   :)
Har precis skaffat mina första, kommer troligtvis att satsa på att gå med i genbanken till nästa år.
Mina kaniner kan ni se på min hemsida.

Citera
Återkommer här när de fått sina fisråttor..
Åh vad "sugen" jag blev på att köpa en (blå) avkomma efter blåsippa, hon är ju så vacker.
Kommer att hålla koll här.  ;)
« Senast ändrad: 11 maj-08 kl 10:57 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #13 skrivet: 11 maj-08 kl 18:34 »
Vad jag minns kommer alla mellerudskaniner från några få inavlade ursprungsdjur i en enda besättning. Skall mellerudarna bevaras som en egen ras behöver den förökas upp rejält.

Helt korrekt. Alla härstammar från fyra kaniner, två av varje sort. Den behöver förökas rejält, OCH man behöver tänka sig för när man bedriver sitt avelsarbete. Enligt ansvarig är långa generationsintervall det bästa tvärtemot vad man kan tro, dvs att man avlar på samma kaniner så länge de är friska och klarar av att föröka sig. Detsamma gäller gottisarna, en del byter djur efter några år men så ska man alltså inte göra. Ser man till hur många av avkommorna som faktiskt hamnar i en genbank och används aktivt är de inte särskilt många, därför är det ingen fara för att det blir en massa avkomlingar från samma individer, att de blir överrepresenterade.
Har man långa genarationsintervall går utvecklingen lugnare tillväga, en kanin behöver ju inte vara så gammal för att bli mamma ch i förlängningen pappa så det blir ju ganska många generationer på ett decennium tillskillnad från oss människor tex som det "normalt" går tjugo år mellan skiftena.

En av de hanar jag har härstammar direkt från de fyra ursprungskaninerna så han är tydligen väldigt värdefull. Försöker få tag i ansvarig för att höra hur det går med honorna...

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #14 skrivet: 11 maj-08 kl 19:05 »
Hmm... Lite funderingar. Är de lika härdiga som gotlänningarna? Och... Om det nu finns så pass få individer så är det väl lämpligt att skaffa helt obesläktade? Och, så till det knepiga. Jag kommer inte att skaffa några kaniner förrän jag har min gård! Och jag kommer att bosätta mig i norrbotten. Jag misstänker att de tretti individer av mellerudskanin inte är stationerade i norr... Om man nu ska bedriva genbanksarbete så är det väl en fördel om man kan byta avelshane lite då och då... Så, vad kan vara lämpligt? Är det bättre att strunta i mellerudskaninen och ha gotlänningar istället? Jag tyckte bara att de var fina, och att det lät trevligt att de är lugna i temperamentet...

Man vet inte så mycket om mellerudarna ännu, det finns liksom inte tillräckligt med individer för att kunna föra nån statistik. För att citera ansvariga Sara Johansson från tidningen Gotlandskaninen nr 1 2007: "Viktigt att påpeka är även att vad som händer med varje enskild individ ger statistiskt större efterverkningar när underlaget är så här litet, både i enskilda kullar och totalt i rasen. Jämför om en unge förolyckas i en kull om fyra ungar (25%) eller i en kull om 7 ungar (14%)!"
Vad jag har hört om dem är att de är lugnare i temperamentet än gotlänningarna och torde då passa bättre som sällskapskaniner. De kräver lite mer kraftfoder än gotlänningarna men är likvärdiga i storlek. Antalet ungar är statisitskt sett färre per kull, men som sagt var, underlaget är litet, en kull på bara ett par ungar drar ner medelvärdet totlat sett rätt rejält.

Vill man skaffa mellerudare och hålla genbank för dem ska man kontakta Sara, det är hon som driver det hela och eftersom de är så få vill hon gärna ha ett finger med i spelet när det gäller vilka djur man håller.. Och till sist, mellerudaren är inte godkänd som lantras ännu som gottisen, men det blir troligen framöver. Men man kan hålla genbank för dem.

Och som jag skrev i svaret till Ulric, långa generationsintervall är det bästa vilket kan innebära 6-7 år innan man behöver skaffa nytt blod.

Vill förtydliga att dettta är vad jag hört/läst, har själv väldigt knapp erfarenhet då vi hämtade de första för några veckor sen..
« Senast ändrad: 11 maj-08 kl 19:07 av humleblomster »

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #15 skrivet: 11 maj-08 kl 19:10 »
Det är en fin hemsida du har humleblomster, och jättefina gotlandskaniner!   :)
Har precis skaffat mina första, kommer troligtvis att satsa på att gå med i genbanken till nästa år.
Mina kaniner kan ni se på min hemsida.
Åh vad "sugen" jag blev på att köpa en (blå) avkomma efter blåsippa, hon är ju så vacker.
Kommer att hålla koll här.  ;)

Tackar! Vi får hoppas det blir någon blåing då. Blir inom de närmsta dagarna  :)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #16 skrivet: 13 maj-08 kl 08:41 »
Nu har Blåsippa fått sina fisråttor!  ;D

Grattis Ocke, äntligen! Han har tampats med dålig självkänsla och varit alldeles för fin och försiktig med honorna,så han har inte lyckats få till nån avkomma. Men nu så! Lyfte på locket o tittade ner, hon hade misslyckats med att lägga pälsen över ungarna så jag såg dem, minst åtta är de så han gjorde det rejält! Täckte över dem lite försiktigt sen ska hon få ha dem ifred ett par dar innan jag kollar närmare.

Blåsippa mår för övrigt bra, hon var ju lite ung enligt mitt tycke..

LM, det såg ut som det finns åtminstone en blåing..

Nu har jag fyra kullar o kan konstatera en sak: Kaniner går allt från 28-35 dagar. Alla mina har gått 31 dagar, oavsett antal ungar. Nåt ni andra med gotlänningar noterat (tänkte om det är nåt specifikt för rasen)?

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #17 skrivet: 13 maj-08 kl 09:08 »
Hejsan!
Jag har också hört att kaniner kan gå dräktiga 28-33 dagar eller något sådant. Under de år jag hållit på med gotlandskaniner (ca 6 ;)) så har mina honor alltid nedkommit 31 dagar efter parning! Like clockwork! Oavsett om det varit 2 eller 11 ungar. Med ett undantag där honan gick 34 dagar och sen födde en död och en levande unge...både mor och unge dog inom 6 veckor så det stod inte helt rätt till där!
Hälsningar Ylva
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #18 skrivet: 13 maj-08 kl 10:44 »
Ett grattis till Ocke och Blåsippa!  :)

Citera
LM, det såg ut som det finns åtminstone en blåing..
Det låter intressant, ska absolut fundera vidare på saken.
Gotlandskaniner, genbank.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #19 skrivet: 13 maj-08 kl 12:26 »
Hejsan!
Jag har också hört att kaniner kan gå dräktiga 28-33 dagar eller något sådant. Under de år jag hållit på med gotlandskaniner (ca 6 ;)) så har mina honor alltid nedkommit 31 dagar efter parning! Like clockwork! Oavsett om det varit 2 eller 11 ungar. Med ett undantag där honan gick 34 dagar och sen födde en död och en levande unge...både mor och unge dog inom 6 veckor så det stod inte helt rätt till där!
Hälsningar Ylva

:o Då kanske det ligger nåt i det där.. Hur är det för er som har andra raser då? Vad jag läst mig till så ska dräktighetstiden bero en del på hur många ungar hon får, ju fler ungar desto förre dagar. Men det stämmer ju inte för gottisarna då?

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser