Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var skall jag sätta drönarramen?  (läst 3154 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Var skall jag sätta drönarramen?
« skrivet: 08 maj-08 kl 22:44 »
När jag satte på nya lådor i förra veckan så passade jag också på att stoppa i en drönarram i varje kupa. Jag satte dem rätt långt ut och när jag var där o tittade i tisdags så hade bina byggt ut alla mellanväggar, men drönarramen var helt tom..

Vart är bästa platsen att sätta den för att den skall bli utbyggd? De bygger ju som sjutton och det fanns gott om både drönare, drönarceller och även en del viceceller. Men min drönarram hade de helt struntat i, de luringarna..
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Marcus_Manta

SV: Var skall jag sätta drönarramen?
« Svar #1 skrivet: 08 maj-08 kl 23:06 »
Drönarramen ska sitta som nummer tre.

Mitt råd är att köpa drönarvax. Jag har låtit de bygga vilt på en tom ram i förhoppning att de ska inse värdet i att sprida sina gener med hjälp av drönarna men de byggde bara vanliga celler...

Bibi

• Honungsbutiken i Höga Kusten
    • Ångermanland
    • Honungsbutiken
« Svar #2 skrivet: 09 maj-08 kl 09:54 »
Anledningen till att dom inte byggt i drönarramen är nog att det ärt svärmning på gång. du skrev att det fanns viseceller också.
Byggramar är en bra indikator i samhället. Om bina bygger och lägger ägg i ramen är det lugnt. är den outbyggt så kolla igenom samhället för man hittar säkert viseceller. Har använt denna metod 10 år och tror det funkar till 100%. men bin kan man dock aldrig vara säker.
Biodlare, håller åsbohöns  och Svensk blå anka (bägge genbank)
Sommarcafé med honungsmaker

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 09 maj-08 kl 22:01 »
Tack för svaren! Jag har nog ramen som nummer två eller tre.

Intressant att ramen fungerar som indikator, det verkar ju stämma för i mitt ena samhälle tog jag säkert bort tio viceceller.. :o Nu fick de tio mellanväggar till och jag får gå dit igen snart och se hur det har gått. De kommer nog snart att behöva ytterligare ramar.

Vilken tur att jag inte lydde "mina" bigubbars råd... ;)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser