Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad putsar du fönstren med?  (läst 15070 gånger)

Lotus

• Ångermanland
Vad putsar du fönstren med?
« skrivet: 08 maj-08 kl 20:44 »
Brukar själv tvätta fönstren med diskmedel och tidningspapper men är less på allt gnuggande och på de fula ränderna/fläckarna. Vill  ju ha Ajaxsnygga fönster :-\. Kikade på rengöringshyllan i affären idag men inte ett enda fönsterputsmedel var miljövänligt vad jag kunde se.

Vad använder ni andra för fönsterputs? Någon som känner till ett "riktigt" medel (dvs ej diskmedel) som är miljövänligt?

Sommartorparn

SV: Vad putsar du fönstren med?
« Svar #1 skrivet: 08 maj-08 kl 20:49 »
Jag kör med diskmedel, vatten och fönsterskrapa med svamp på. Bara svabba, svabba och sen dra av. Torka av skrapan emellanåt. Samt kanterna. Jag använder en gammal rutvävd blöja som trasa. Det sägs att man kan ha en skvätt sprit eller nåt för glansen, men som jag gör, går det hur bra som helst. Om jag har missat någon fläck och upptäcker den efteråt, tar jag vanlig fönsterputs på det enstaka stället. Har förstås stora moderna fönster, inga små rutor från 1800-talet.

Kärleken

« Svar #2 skrivet: 08 maj-08 kl 20:51 »
Kör också med diskmedel och tidningspapper. Tycker det funkar jättebra. Har hört att spolarvätska till bilen ska vara bra men vet inte hur det är med miljövänligheten.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #3 skrivet: 08 maj-08 kl 20:53 »
Usch, var du tvungen att ta upp ämnet fönsterputsning :-\
Mina fönster är hemskt smutsiga!!! Måste verkligen tvätta dem snart!  :-[
Håller med dig om att det är svårt att något miljövänligt medel! Här blir det oftast bara vatten om de inte är så skitiga som de är nu :-X Det får bli en skvätt diskmedel i vattnet. Grummes diskmedel är ju åtminstone "Bra miljövals"-märkt. Till helgen kanske........
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 08 maj-08 kl 20:56 »
Diskmedel, microtrasa, skrapa och sedan torka med gamla kökshanddukar (oluddande).
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #5 skrivet: 08 maj-08 kl 20:58 »
Vatten och T-sprit. Microdukar är också bra, finns speciella för fönster. Blir blankt och snyggt. Om man nu får loss tummarna och putsar, förstås  ::)

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 08 maj-08 kl 21:20 »
Helt vanligt vatten och tidningspapper bara, inget annat. Fettfläckar går bort på ett svep.

Norrsken

• -
« Svar #7 skrivet: 09 maj-08 kl 14:24 »
Diskmedel och tygtrasa (typ diskhandduk, trasigt lakan eller liknande)! Såg nåt proffs på tv för några år sen som sa att det bästa var diskmedel, vatten och t-sprit. Men t-sprit har jag inte haft hemma när jag behövt putsa fönster, så det har fått gå med diskmedel och vatten!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

jenses

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 maj-08 kl 14:33 »
mikrofaserduk, vatten och сто грамм водка, tidningspapper

Beatrix

• VonWegen
« Svar #9 skrivet: 09 maj-08 kl 16:53 »

Jag har putsat fönstrarna bara med  kallt! vatten, microduk (speciell fönsterduk) och inget annat.
De blev klart och fint även om solen skiner emot.

Beatrix
Bara dödar fiskar flyttar med strömmen

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 09 maj-08 kl 16:56 »
Ättika! Prova med det!  :D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Lotus

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 10 maj-08 kl 15:34 »
Vilka bra tips! Ättika och T-sprit har jag aldrig hört! Microduk verkar vara väldigt modernt, alla pratar om dessa! Vad är de för några mirakeltrasor, egentlgen? Och det finns alltså speciella för fönstren?

Varg-älva

• Finland
« Svar #12 skrivet: 10 maj-08 kl 17:32 »
Vatten med lite diskmedel och sköljmedel. Bara att slabba dit det och sendan använda fönsterskrapa. Jag använder sköljmedel för kläder, ar haft en burk i kanske 10 år nu... för jag använder det inte till kläder, utan bara till fönstren.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 11 maj-08 kl 00:11 »
Vilka bra tips! Ättika och T-sprit har jag aldrig hört! Microduk verkar vara väldigt modernt, alla pratar om dessa! Vad är de för några mirakeltrasor, egentlgen? Och det finns alltså speciella för fönstren?

Microfibertrasor tillverkade av syntet (tror jag). Torkar bort det mesta utan att man först behöver skrubba ytan med en skrubbsvamp. Finns för olika ytor och i 4-pack med olika ändamål. Vet att en del använder dem som disktrasa, men jag tycker inte att de suger särskilt bra. Däremot är de väldigt hållbara, bara slänga i tvätten (inget sköljmedel eller torktumlare!) och använda igen. Har trasor jag säkert haft i över 5 år.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #14 skrivet: 11 maj-08 kl 00:12 »
Ättika! Prova med det!  :D

Frances: använder du bara ren ättika på en trasa eller hur gör du?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 11 maj-08 kl 08:38 »
Använder också bara fönsterduk och vatten inget medel.
Det bästa jag har haft.
Mina heterSmart stora och ganska tunna. ( 30 :-)
Finns massor av olika.
Dessa passar mig bäst.
Tar tom bort flugbajset ;)
Bra att ta med, som liten present istf en blomma. :D
Hedemorahöns

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #16 skrivet: 11 maj-08 kl 21:30 »
OK, tack vare att Lotus startade denna tråden fick jag äntligen ändan ur vagnen och har just avslutat fönstrputsningen!
Med:
vatten
diskmedel
trasa
torkade torrt med tidningspapper
KLART!

Och klart blev det ;D
Och jag är nöjd och glad!

Ps. Om man tittar ut genom mina fönster nu ser man en jätteklar himmel........ :-[ Ds!

Bor på min lilla gård med min stora familj!

Sommartorparn

« Svar #17 skrivet: 11 maj-08 kl 21:41 »
Och var tacksam för att luft och regn är renare i Sverige än på kontinenten. Härnere är fönstertvättning en ständigt återkommande sysselsättning. Som sköterskan sa på tyskt BB för 19 år sen när jag nämnde detta fenomen: "Nej, jag putsar väl inte fönstren ofta. Bara en gång i månaden."

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #18 skrivet: 11 maj-08 kl 21:56 »
Fönsterputsning? Vad är det? Sånt man gör när man inte längre vet om det är mörkt eller ljust ute?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 11 maj-08 kl 22:30 »
Sånt man gör när man flyttar. Se även "sätta upp lister".

Dela detta:

* Inloggade just nu

1026 gäster, 1 användare
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser