Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brunt vatten när det kokar?  (läst 19966 gånger)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
Brunt vatten när det kokar?
« skrivet: 08 maj-08 kl 12:36 »
Tjao people!

Fått igång vattnet här i huset, men ej testat det än men givetvis kokas vattnet och så innan det dricks.. MEN när det är kallt.. så är vattnet klart. Men när man kokar det så blir det en brunaktig ton.. är det järn i vattnet då? Smakar / luktar inget alls om det.. oavsett kallt eller varmt.
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Tapio

• Västergötland
SV: Brunt vatten när det kokar?
« Svar #1 skrivet: 08 maj-08 kl 12:41 »
Halaj!

Precis sådär är det med mitt brunnsvatten. Klart vid avtappning, blir brunt vid kokning.
Enligt vattenprovet så var mitt vatten tjänligt med anmärkning på hög järnhalt.
Så jag tror att du gissar helt rätt.

//T

Yngve-Frej

• Södermanland
    • Sandbender
« Svar #2 skrivet: 08 maj-08 kl 14:36 »
Jag har samma erfarenhet också. Vid mycket höga halter av järn kan det bli grumligt också. Om man sätter in ett aktivt kolfilter så tar det bort, men å andra sidan kan man vara tvungen att byta ofta. Kostar en dryg hundralapp.
Bor på Södermalm och har en liten jordbruksfastighet i Ådalen på 4 he.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #3 skrivet: 08 maj-08 kl 14:44 »
Misstänkte rätt.. dåså.. bara köra på då.. slipper man ta extra järnpiller då   ;D
Men trist om hela badvattnet blir brunt då man ligger i det sen hehe..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

jenses

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 maj-08 kl 17:31 »
Misstänkte rätt.. dåså.. bara köra på då.. slipper man ta extra järnpiller då   ;D
Men trist om hela badvattnet blir brunt då man ligger i det sen hehe..
Det är ju bra?
Då slippar man att åka till solariet varannan vecka  8)

Tapio

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 08 maj-08 kl 17:55 »
Halaj!

Det är riskfritt att dricka, men det finns en annan sur sak med det.
Du kan inte tvätta vittvätt. Kläderna blir bruna. Och inte jämnt bruna heller, utan fläckvis.
Klorin utgår som lösning på problemet, iaf. i min bok.
Jag har letat med ljus och lykta efter en lösning på problemet.
99% av firmorna som tillhandahåller en lösning säljer en bautastor tub som tar bort lukt, luftar vattnet, gör det mjukt, tar bort järn, mangan och jag vet inte allt.
Tyvärr kostar dessa bamsetuber 15 000-20 000 Kr.
Jag ville ha en liten, smidig lösning till_bara_tvättmaskinen.
Till slut hittade jag detta:
http://www.vattenreningsgruppen.se/Filterhus.asp

jag har kopplat in filtret, men ännu inte hunnit riktigt utvärdera resultatet.
Första gången jag har tvättat med vatten som passerat filtret var i går kväll så jag kan inte säga varken bu eller bä än.

//T

Pastorn

• -
« Svar #6 skrivet: 15 maj-08 kl 00:12 »
en annan sur sak är att du kommer att få bruna tänder (nåja) om du intar det vattnet under typ tio år eller så. plantera brännässlor runt brunnen, de tar åt sig en del av järnhalterna i backen.

Tingeling

• -
« Svar #7 skrivet: 25 maj-08 kl 20:47 »
Men om det är lite brunt redan från kranen då? Vi flyttar till en liten gård om en vecka  ;D och vet inte
om vi vågar dricka vattnet där......brunnsvatten. Min man och ett par söner var där igår en runda och
då var vattnet i kranen lite ljusbrunt. Men smakar inget konstigt. Kan det vara järnhaltigt?
Vad kostar ett vattenprov? Enligt ägaren (vi ska hyra gården) så är vattnet helt Ok, men jag vill nog
vara riktigt säker.  Någon som vet?
Mvh. Gun i skåne
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

Filip Skräplund

« Svar #8 skrivet: 25 maj-08 kl 20:57 »
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=2785.0

Jag vet ett ställe här i närheten där vattnet är mycket brunt direkt från den grävda brunnen, beroende på järnhaltig jordart.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Tapio

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 25 maj-08 kl 21:41 »
Halaj!

Om jag inte minns fel kostar ett vattenprov ca. 1000 Kr.
Jag gjorde min på analycen.

//T

Tingeling

• -
« Svar #10 skrivet: 25 maj-08 kl 22:41 »
Tack så väldigt mycket för svaren  :D
Ska man koka vattnet i väntan på vattenprovet tycker ni ? OM det enbart
är järn.......då är det väl nyttigt t.om? Jag som vegetarian har lite järnbrist.....
då är det ju lämpligt att dricka järnhaltigt vatten ;)
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

guba

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 25 maj-08 kl 22:59 »
Tjao people!

Fått igång vattnet här i huset, men ej testat det än men givetvis kokas vattnet och så innan det dricks.. MEN när det är kallt.. så är vattnet klart. Men när man kokar det så blir det en brunaktig ton.. är det järn i vattnet då? Smakar / luktar inget alls om det.. oavsett kallt eller varmt.
När jag köpte detta ställe så var vattnet klart och fint från en grävd brunn, efter ett par månader började vattnet anta en brun ton vid uppvärmning.
Efter ytterligare någon vecka blev det mörkbrunt, som starkt te. Nu blev det även brunt när det stog upphällt och blev varmt i solen.

Skickade ett vattenprov och fick svar, hög järnhalt och en del humusämnen som torde häröras från nedfall i brunnen, svag jordsmak hade det blivit den senaste tiden.
Efter samtal med labbet så menade de att färgningen vid uppvärmningen berodde på humusen och inte järnet.

Ytterligare ett par veckor slutade det komma vatten ur kranen trots att pumpen gick för fullt. En stör ner i brunnen avslöjade ett 75 cm tjockt lager med sörja på botten som nått upp till bottenventilen med stopp som följd.
Det hade alltså sugits med humusämnen under de här månaderna tills det blev helt stopp.

Tömning och renspolning av brunnen gjorde susen.
Nu har jag borrat så de bekymren är ett minne blott.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 26 maj-08 kl 07:45 »
Jag gjorde ett vattentest hos Filtrena det kostade 350 kronor och då får man svar på vad vattnet innehåller, om det är tjänligt och man får en gratis konsultation per tlf om vad man kan göra åt ev fel.

Filtrena
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Neiklot

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 26 maj-08 kl 19:11 »
Att dricka Järnrikt vatten är INTE detsamma som att få i sig järn via grönsaker, kött eller piller.
Även om det inte är farligt. :)

Mysse

« Svar #14 skrivet: 15 jun-08 kl 13:11 »
Vi har problem med mycket järn i vattnet allt missfärgas, tvätt, sanitetsporslin, köksgeråd, tvätt och diskmaskiner är helt orangea inuti. Häller man upp vatten i ett glas så ser det ut som citronsaft det både smkar och luktar svagt av järn. Kokar man vattnet blir det oxiderat järnskrap på botten av kastrullen. I vattensilar kan det till och med bli små hårda järnskäp. Det är jättetrist. Grannarna har inga problem.

Vi kommer nog snart att investera i en sån där stor tub, men vårt stora problem är var vi ska få plats med åbäket.

Tack så väldigt mycket för svaren  :D
Ska man koka vattnet i väntan på vattenprovet tycker ni ? OM det enbart
är järn.......då är det väl nyttigt t.om? Jag som vegetarian har lite järnbrist.....
då är det ju lämpligt att dricka järnhaltigt vatten ;)

Järnhaltigt vatten är inte hälsofarligt MEN kroppen kan inte tillgodogöra sig oxiderat järn så det är inte heller särskilt nyttigt - bara fult och besvärligt.
Välkommen hem till oss på en kopp te!

amason

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 15 jun-08 kl 14:49 »
Vi hade problem med mycket järnhaltigt vatten när jag var barn. Efter mycket om och men så klättrade vi ner i brunnen o kollade. Där låg en hel del järnskrot bla röret från den gamla handpumpen. Rensade allt o spolade brunnen o sedan dess är problemem mikroskopiska.
Alla borde läsa om "atomteorin" i Flann O'Briens bok Den Tredje Polisen ;)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #16 skrivet: 17 jun-08 kl 13:45 »
Min brunn hade väldigt brunt vatten när jag började använda den. Det blev avlagringar på porslin i toa och så. Men den hade då varit oanvänd länge. Nu, efter några år, är vattnet inte alls lika brunt längre. Så kanske är den billigaste medicinen mot brunt vatten att använda MYCKET vatten?

Min gissning:
Jag tror att vattnet lakar ur järn i marken, men med en begränsad hastighet. Hastigheten beror främst på hur surt vattnet är och hur järnhaltig marken är. Om man använder lite vatten, eller inget alls, blir vattnet du pumpar upp väldigt brunt. Om du använder mycket vatten så blir vattnet, så småningom, mindre brunt. Men inte helt fritt från järn eftersom det finns en viss grundvattenrörelse och det kan tillföras järnhaltigt vatten från högre belägna platser.

Dessutom har jag kalkat marken runt brunnen med krossad kalksten. Och sänkt ner ett par 25-liters dunkar som jag fyllt med krossad kalksten och perforerat med ett litet borr. Främst för att inte få in för surt vatten i pumpar och liknande. (Är uppe i ett pH på ca 6.5 nu...)

Min oro:
Finns det risk för att det fälls ut järn i marken på grund av min kalkning. Om jag sedan missar att kalka som lakas järnet ut och problemet med järn i vattnet blir under en tid värre än det någonsin var tidigare.

Min förhoppning:
Att jag kan pumpa så mycket vatten ut brunnen att det, trots min kalkning, inte sker en ansamling av järn runt brunnen.

Någon som vet hur det hela hänger ihop med kalk och järn och utfällning och urlakning och surt vatten?

A.

Mysse

« Svar #17 skrivet: 28 jun-08 kl 18:15 »
I vårt fall är det tyvärr inte järnskrot i brunnen, och det hade bott en hel familj i huset med den vattenanvändning det innebär tills vi flyttade in - vi är också familj och har nu bott här i två år utan bättring.
Strax ovanför brunnen ligger en myr den kan ju vara boven. Alla diken är också järnfärgade.
Det kan ju tyckas lite konstigt att vi inte gjort något innan, men den förre ägaren sa att de testat vattnet och att det var bra vatten.
Vi börjar bli sugna på att få det på papper själva och sen är vi liiite trötta på missfärgningseländet så på något vis ska det ju åtgärdas, men åtgärder är ju i stort sett alltid förenade med stora summor pengar, men stora summor pengar är inte alltid förenade med oss. :-\

Välkommen hem till oss på en kopp te!

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser