För några dagar sen så hittade jag några bilder på chili-plantor odlade med hydrokultur, och givetvis kände jag direkt att det är något som jag bara måste prova - för resultaten var ju imponerande
och efter att ha sökt runt på nätet så har jag kommit fram till att det ska ju inte vara helt omöjligt att få igång en [liten] fungerande anläggning för test redan den här sommaren.
någon som har några erfarenheter att dela med sig av? vad ska man tänka på?
Hydrokultur, för den som undrar, är när man odlar utan jord, jord är egentligen ganska meningslöst

Det man gör, när man odlar med hydrokultur, är att man "matar" plantans rötter med näringslösning.
Men skulle man bara ställa ner plantan i en hink med näringslösning så skulle de dö ganska omgående då rötterna även behöver syre, det finns flera olika lösningar för att se till att plantan inte "drunknar". Givetvis måste plantorna ha stöd för att kunna växa, och det som verkar bäst på hobbynivå är leca-kulor i en nätkruka.
Det är [just nu] två metoder som verkar intressanta [och som verkar vara praktiskt genomförbara] i mitt växthus är, NFT och ebb och flod
* NFT går ut på att man har ett lutande plan som man ställer växterna på, sedan pumpar man kontinuerligt näringslösning som får rinna under växterna...
* Ebb och flod bygger på att man har plantorna i en behållare som man, men jämna mellanrum, pumpar full med näringslösning, som sedan får rinna undan
I båda fallen behövs en pump, och det är nog vilken pump jag får tag på som får avgöra vilken metod det blir. För en liten akvariepump lämpar sig nog NFT bäst, och för en länspump (ex
den här) så passar nog ebb och flod bäst. Jag har inte haft möjligheten att kollat priserna på akvariepumpar än, men priset är nog det som känns mest avgörande för valet (om ingen har några andra fakta).
Oavsett metod så kommer anläggningen att byggas på samma sätt, med ett avloppsrör (de oranga rören, 11 cm i diameter). I toppen borras ett antal hål som man placerar nätkrukorna i, näringslösningen får sedan rinna i botten på röret (NFT) eller så pluggar man igen ändarna och låter pumpen fylla hela röret med vatten, med ett avrinningsrör i ena änden så att rörets töms på vatten (med ett avrinningsrör i rätt diameter så fyller en länspump sannolikt avloppsröret tillräckligt snabbt så det räcker med ett avrinningsrör). Givetvis behövs en behållare för näringsslösningen, den ska enligt vad jag förstått vara ogenomskinlig (gärna svart) för att minimera algtillväxten.
Någon som ser några problem jag för förbisett? Några andra ideer om hur man skulle kunna bygga det enkelt?
När man söker på nätet så hittar man inte direkt några fullödiga beskrivningar, utan mer folk som "bloggar" om att de gjort det... det finns några sidor med byggbeskrivningar som jag tagit lite ideer från, men det hopar sig givetvis en del andra frågot som man säkert kan hitta lösningen på om man letar mer, och det kommer jag också att göra, men det skadar ju inte att fråga här

Näringslösningen är ju en sådan sak som man undrar över... vad ska/bör man använda? hur ofta behöver man fylla på näring? Hur ofta behöver man byta vattnet? Behöver man syresätta näringslösningen i behållaren (via en luftpump)?
Plantorna är nästa sak, kan jag ta plantor om jag odlat fram i jord, skölja bort jorden och sedan sätta dem i en nätkruka med leca-kulor och tro att det fungerar? eller måste man hydro-odla redan från början?
Det beror säkert lite på vilken planta det är, med ex tomat kan man ju ta "tjyvarna" och trycka ner dem i jord och få en ny tomatplanta, så tomat (och även chili) känns det som att man borde kunna använda de jordplanterade plantorna... men ex gurka har ju känsliga rötter så där kanske det inte funkar?
Hur förodlar man då sådan plantor? Det känns inte som att det skulle funka att stoppa ner ett frö bland leca-kulorna...

alltså måste det finnas något annat sätt att göra det...
Jag har sett att folk odlar sallad med den här metoden... hur "sår" man det i sin hydro-anläggning?
1000 frågor, hoppas någon har några svar...
jag ska komma ihåg att ha med mig kameran när jag bygger, och givetvis dokumentera och rapportera resultaten (om det nu blir något att rapportera)