Tack för era bidrag!
Förklarar här ytterligare varför jag är orolig för fukten. Är själv från Finland och har vana att ha trall på golvet, osv... I denna gamla bykstuga var de nedersta reglarna mot golvet genommurkna från cementplattan och uppåt. Då har värmen inte varit lika het som i bastun, förstås, och torkat upp utrymmet vid byktillfällen. Sedan har jag testat i praktiken genom att slänga hinkvis med vatten på golvet... och golvet lutar nästan ingenting alls. Vattnet ligger kvar. Sommarstället hyrs ut flera veckor på somrarna och då har vi ingen koll på vattenförbrukningen.
Börjar ändå böja mig mot att skaffa bra skrapa för golvet. (Det finns ett befintligt hål för brunn i cementgolvet.) Och skriva välsynliga instruktioner för städning efter bastubad.
...om jag nu trycker in en liggande regel under den tvärliggande panelen, som börjar i höjd med regelbredd från golvet, finns det något att täta springorna till isoleringslagret bakom panelen med? (Ungefär som akvariet

) Eller bildar tätningsmedel farliga ångor i värmen? Jag vet att det finns tätningsmassa för fönster och dörrar, men vid golvet, och så små springor ..?