Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bastugolvets fuktisolering  (läst 1623 gånger)

teit

Bastugolvets fuktisolering
« skrivet: 05 maj-08 kl 10:49 »
Jag är nästan klar med min vedeldade strandbastu, men har ett stort problem (som jag i och för sig har hela tiden varit medveten om men väntat att någon bra lösning dyker väl upp). Har byggt i en gammal bykstuga, som har cementgolv, som inte lutar åt något håll, inte heller har "krage" för att skydda de nedersta reglarna i väggarna om vatten hamnar på golvet! Har själv funderat på "mirakelreglar" i hållbart material (existerar det?) att trycka in längst ner under panelen eller någon slags matta, typ badrum, med svetsade hörn. Vill undvika att börja med nytt golv med lutning och "krage" eftersom väggarna är klara. Har kvar ett tomt utrymme (med regelmått) längst ner under panelen där skulle få plats med något som hindrar fukten att tränga in? Eller så lägger där vanliga reglar och täcker med matta?

Finns det något fiffigt sätt att skydda väggarna längst ner?

Tacksam för alla förslag!

teit

SV: Bastugolvets fuktisolering
« Svar #1 skrivet: 05 maj-08 kl 13:20 »
forts.
Kakelrad längst ner?

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 06 maj-08 kl 12:17 »
Ska du duscha därinne eller?

Om det är en gammal bykstuga med cementgolv så känns det väl lite over-kill att börja krångla med mattor och liknande. Lite vanligt slabbande med vatten ska ju inte vara nått - speciellt väl som man gjort så innan.

Risken med att lägga in matta nu är att det med stor trolighet inte finns någon fuktspärr under plattan som gör att fukt tränger igenom. Lägger du på en matta ovanpå så riskerar du problem då fukten samlas under mattan.

Mirakelreglar och andra dunderkurer håller jag mig ifrån! Ta det lite lugnt med vattnet istället. Och det torkar upp effektivt i värmen!

ES

hustran

« Svar #3 skrivet: 06 maj-08 kl 23:20 »
Vi fick rådet vid vårt bastubygge, att endast ha ett trallgolv så att vattnet rinner ut. ha alltså öppet under bastun. värme stiger som bekant . Bra tips efter att ha sett liknande i finland. du kan blaska så mycket du kan och det torkar alltid upp.

Yngve-Frej

• Södermanland
    • Sandbender
« Svar #4 skrivet: 07 maj-08 kl 18:51 »
Om man torkar upp eventuellt vatten med en skurtrasa när man badat klart bör kvarvarande värm torka upp fukten som finns kvar. Jag har i min egen bastu gjort ett brädgolv av spontat virke på ca 2 tum som jag linoljat. Har funkat utmärkt i flera år utan att det ens blivit fuktfläckar på trät, men då är det luftat nedåt utan isolering.
Bor på Södermalm och har en liten jordbruksfastighet i Ådalen på 4 he.

teit

« Svar #5 skrivet: 08 maj-08 kl 13:37 »
Tack för era bidrag!

Förklarar här ytterligare varför jag är orolig för fukten. Är själv från Finland och har vana att ha trall på golvet, osv... I denna gamla bykstuga var de nedersta reglarna mot golvet genommurkna från cementplattan och uppåt. Då har värmen inte varit lika het som i bastun, förstås, och torkat upp utrymmet vid byktillfällen. Sedan har jag testat i praktiken genom att slänga hinkvis med vatten på golvet... och golvet lutar nästan ingenting alls. Vattnet ligger kvar. Sommarstället hyrs ut flera veckor på somrarna och då har vi ingen koll på vattenförbrukningen.

Börjar ändå böja mig mot att skaffa bra skrapa för golvet. (Det finns ett befintligt hål för brunn i cementgolvet.) Och skriva välsynliga instruktioner för städning efter bastubad.

...om jag nu trycker in en liggande regel under den tvärliggande panelen, som börjar i höjd med  regelbredd från golvet, finns det något att täta springorna till isoleringslagret bakom panelen med? (Ungefär som akvariet :)) Eller bildar tätningsmedel farliga ångor i värmen? Jag vet att det finns tätningsmassa för fönster och dörrar, men vid golvet, och så små springor ..?

Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser