Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga damm, hur?  (läst 2602 gånger)

louise

• Gäst
Bygga damm, hur?
« skrivet: 03 maj-08 kl 17:43 »
Jag ska bygga en damm där min åker är för sumpig. Tanken är att ha kräftor i den, och helst änder "ovanpå".

Men, man kan ju inte bara gräva ett hål liksom. Vad ska vara i botten? Hur starkt genomflöde bör det vara ? (tror att jag kan få ihop den med ett dike i ena änden som rinner ut i andra)

anette i bugared

• -
SV: Bygga damm, hur?
« Svar #1 skrivet: 03 maj-08 kl 18:43 »
På denna länken http://www.sjv.se/download/18.16e46f510aa88e8d3b80004184/Erfarenheter_fran_anlagda_smavatten_och_vatmarker_2004_6.pdf
finns lite tips, bla.a. om bidrag som kan sökas.

Tänk på att man måste söka tillstånd för att få plantera in kräftor.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #2 skrivet: 06 maj-08 kl 12:25 »
Dessutom finns det en hel regler för att ansluta sin damm till vattendraget om du ska ha kräftor. Om vattnet står högt året runt där behöver du ingen  anslutning till bäcken. Då är det bara att hämta en grävmaskin eller en spade och börja gräv.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 maj-08 kl 10:56 »
Men hur ska den vara konstruerad? Vad ska ligga i botten?

Dela detta:

* Inloggade just nu

1716 gäster, 1 användare
ChasityMar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser