Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräsmage  (läst 1893 gånger)

AnnaPanna_is_back

Gräsmage
« skrivet: 03 maj-08 kl 07:36 »
Jag är lite nyfiken på det här med gräsmage hos grisar.

Jag har två minisar, en som är 5,5 år (kastrat) och en som är 1 år (gylta). 

Grabben har inte ätit så mkt gräs när han var liten, gillade det inte, han letade annat att äta, ex. sniglar. Det är först när han var tre år som intresset för gräs kom, men då bara det riktigt höga i kanter. Men när han var fyra år började han beta ordentligt, fast han har aldrig fått någon gräsmage.

Tösabiten får en enorm gräsmage! Hon har betat konstant sedan hon satte klövarna på gräset, så visst har hon ett annat beteende, när det gäller betandet. Men jag tycker ändå att även Chico borde få gräsmage.

Har aldrig sett en kastrat med gräsmage faktiskt och tankarna började direkt komma om det är något "kvinnligt".

Ni som vet - varför är det så här?

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
SV: Gräsmage
« Svar #1 skrivet: 03 maj-08 kl 10:25 »
Det där var lite intressant.

Nu när jag tänker efter så har jag nog också bara sett flickor med gräsmagar. ???
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

AnnaPanna_is_back

« Svar #2 skrivet: 10 maj-08 kl 18:14 »
Putt putt...

... har lagt märke till att när Belle brunstar så äter hon mkt mindre så då har en stooor degklump istället på magen. Den är inte så spänd som den brukar vara när hon äter gräs. Hon drömmer mest, och längtar efter prinsen  :D

Berätta nu! Hur funkar era grisar och gräsmage?

Hälsningar från en som måste klippa gräset i hagen..

teufel

« Svar #3 skrivet: 10 maj-08 kl 18:31 »
Intressant det där...

Vi låter Greta bara beta 2x15 min per dag än så länge.
För det finns väl risk att det blir samma symptom som på hästar som får äta gräs första gångerna?

Sen när magen har vant sig, så kanske man bör hålla det kort - hon är kräsen och äter bara långa strån, men med kort gräs får hon motion också medan hon letar efter nåt som är tillräckligt gott...

/Patrick

AnnaPanna_is_back

« Svar #4 skrivet: 11 maj-08 kl 17:47 »
Nu blir jag nyfiken, varför bara en kvart två gånger om dagen  ???

teufel

« Svar #5 skrivet: 12 maj-08 kl 10:34 »
För att undvika diarré.
Vet inte om deras magar funkar på samma sätt som hästarnas, men hästarna kan ju få diarré vid foderbyte, framför allt när de går från hösilage till gräs.

Men vi ökar det successivt. Ska bara få tag på nån liten hydda också, så kan hon vara där längre tid, och gå in om det blir för varmt/kallt.
Men hon trivs nog ändå hellre att vara i sin box i stallet, där det alltid finns folk runt omkring.

/Patrick

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #6 skrivet: 12 maj-08 kl 15:15 »
Du kan med gott samvete låte henne beta.  ;)
Grisarnas magar är inte lika känsliga som hästarnas.
Visst kan avföringen bli lite lösare. Grönaktiga mjuka korvar, men inget annat.
Jag har aldrig varit med om att de har fått diarré av gräset.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser