Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  A sele  (läst 2983 gånger)

sagatulip

• -
A sele
« skrivet: 03 maj-08 kl 00:42 »
har hittat A selar på nätet men inga i sverige, någon som vet om dom finns att köpa i sverige alls ? kollade på en sida där selen skulle kosta knappt 14 dollar men frakten skulle kosta över 90 dollar  :o

tips?
Bara för att du inte är paranoid så betyder inte det att dom inte är ute efter dig!

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
SV: A sele
« Svar #1 skrivet: 03 maj-08 kl 10:21 »
Jag importerar minigrisselar från USA på beställning.  :D
Med frakt, tullavgift + porto betalar kunden för selen:

Small:     320 kr
Medium: 350 kr
Large:    380 kr
X-large: 400 kr

Matchande koppel ingår.

Jag kommer att göra en beställning inom kort då jag har flera som vill ha.
Hör av dig om du är intresserad.  ;)

Grisen på bilden är  ca 1 år gammal och har en mossgrön medium.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

sagatulip

• -
« Svar #2 skrivet: 05 maj-08 kl 14:44 »
men det är ju strålaande ;D
jag hör av mig
Bara för att du inte är paranoid så betyder inte det att dom inte är ute efter dig!

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #3 skrivet: 06 maj-08 kl 12:22 »
Jag kommer att göra en beställning i kväll.
Är det någon mer som är intresserad?

För er som har stora grisar och vill koppelträna dom kan jag säga att X-large är så stor att den passar en mindre linderödare. ;)

Halsen är ställbar i 76-130 cm och runt bröstet 81-134 cm.

Skicka mig ett PM
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #4 skrivet: 21 maj-08 kl 19:25 »
Idag hittade jag A-selar på djurmagasinet i falköping!

Tre stl med pris 75-125kr. Mellanstl tror jag fungerar ca 4/5 till 13kg.

Här har Hampus 2,5kg på sig mellanstl. Han kravlar ur den efter en stund, så den är lite stor! Ska in till stan i morgon igen och tänkte då passa på att mäta de olika storlekarna. Fanss i denna färgen, blå och röd och även matchande koppel  ;D

Hals och mage går att göra lika stora.
stl S ?
stl M 35-55cm
stl L ?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #5 skrivet: 21 maj-08 kl 21:44 »
Det är ingen A-sele utan en "step-in-sele" ;)
Den minsta varianten fungerar hyffsat bra till kultingar i början när man ska lära dom att ha en sele på sig.
Därefter tycker jag att dom är ganska värdelösa. ::) Spännena sitter för långt ner på skuldrorna och hindrar grisens rörelser.

Jag håller mig till USA-selen.  ;)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #6 skrivet: 21 maj-08 kl 21:58 »
Hm, okej, jag har inte fattat riktigt tydligen?  ;D Hur ser en A-sele ut då...?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #7 skrivet: 21 maj-08 kl 22:08 »
Titta på den andra bilden i första inlägget.
Där kan du "se" att den är "A-formad"  från magremmen till halsremmen. ;)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #8 skrivet: 21 maj-08 kl 22:38 »
Okej, jag ser skillnad. Men vid en snabb anblick så är de lika, åtminstone för mig  ;D USA-selarna är så dyra bara! Mina nassar får nog nöja sig med step-in-selar, de ska ju inte gå i koppel för jämnan utan jag vill bara att de ska kunna det någorlunda, ifall det behovet skulle uppstå!  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 3 användare
Fidelina Guerra, Ljunghonung, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser