Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Släpp kossorna loss, det är vår 2008!!!  (läst 1919 gånger)

anette i bugared

• -
Släpp kossorna loss, det är vår 2008!!!
« skrivet: 30 apr-08 kl 20:07 »
Idag fick hon kjesa ut, Fina, efter en vinter i stallboxen. Hagen är liten, men stor nog för att ladda för fullt dra en kort repa och tvärstanna 2 cm från eltråden. En och annan maskros finns att tugga i sig, men hösilaget är ändå godaste gott. Så jäkla härligt!!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lena A

SV: Släpp kossorna loss, det är vår!!!
« Svar #1 skrivet: 01 maj-08 kl 12:29 »
Visst är det underbart att se hur verkligt glada de blir när de släpps ut.  ;D

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 01 maj-08 kl 12:52 »
Visst är det underbart att se hur verkligt glada de blir när de släpps ut.  ;D
Tokfnattiga, studsar och sprattlar med bakbenen och svänger med rumpan så man tror de skall bryta både ben och........ben.

Idag regnar det så nu får hon dessutom en välbehövlig vårdusch. Hon har väl minst en halv torvbal längst ner i pälsen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

peter

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 maj-08 kl 12:11 »
ja de e härligt att släppa djuren på bete på våren mina får nog vänta nån vecka änn  ;D

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 02 maj-08 kl 12:19 »
ja de e härligt att släppa djuren på bete på våren mina får nog vänta nån vecka änn  ;D
Jag har ju bara en enaste :-[, så det gick att ordna med en frimärkshage åt henne. Bete på riktigt har vi inte på en månad ännu.

Lena A

« Svar #5 skrivet: 02 maj-08 kl 17:09 »
Ursäkta trådstöld  8)

Jag har släppt ut mina två får på eftermiddagarna så att de kan nafsa på det nästan obefintliga gräset (hittills) och vänja sig vid det. Idag har det regnat hela dagen ( ;D) och då har de valt att vara inne igen - trots att de formligen hoppade ut första gången.  :). De små liven vill väl inte bli våta, inte.  ;)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 02 maj-08 kl 22:24 »
Här finns det bete så det räcker att släppa korna, jag fick ge en bonde jag känner ett handtag med det nu i veckan. Först hade vi en mild form av rodeo i lagården när kalvarna skulle fångas in och selensprutas...vi tvåbenta var redigt svettiga där ett tag :) . När det var klart skulle dom flesta korna och kalvarna (totalt 34 stycken) släppas ut...man blir nästan lite rörd när man ser glädjesprången, och så dom sista kalvarna som inte vill gå ut i det läskiga solskenet :-* .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 02 maj-08 kl 23:40 »
Ursäkta trådstöld  8)

Jag har släppt ut mina två får på eftermiddagarna så att de kan nafsa på det nästan obefintliga gräset (hittills) och vänja sig vid det. Idag har det regnat hela dagen ( ;D) och då har de valt att vara inne igen - trots att de formligen hoppade ut första gången.  :). De små liven vill väl inte bli våta, inte.  ;)
Märkliga djur, fåren. Är de inne så skriker de och vill ut, är de ute så gapar de om att man skall släppa in dem igen ::) ;D ;D

Ursus

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 03 maj-08 kl 10:23 »
Jag började slääppa ut de 15 korna på rastning redan i februari så de är inte så våldsamt spralliga när de får gå ut nu. De har fått vara inne nån vecka nu, blev så slaskigt och geggigt när all snön försvann. Och nu börjar det grönska...

marie_c

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 03 maj-08 kl 22:17 »
Våra fick komma ut 2 Maj! På bilden är det inte mycket till gräs men längre bort i hagen var det grönare.
« Senast ändrad: 03 maj-08 kl 22:20 av marie_c »
Nu med egna kor!

Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 3 användare
LimJans, torpjens, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser