Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur mkt jäser surdegen?  (läst 2569 gånger)

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
hur mkt jäser surdegen?
« skrivet: 24 apr-08 kl 16:22 »
Håller på att baka nu och surdegen står i kylen på jäsning? Hur mkt ungefär jäser den i kylen och sen i ungen? Kanske jag har för mkt deg i formarna... aaahhh  :(
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Byracka

• -
SV: hur mkt jäser surdegen?
« Svar #1 skrivet: 24 apr-08 kl 21:33 »
Hur menar du nu?

Du har gjort en deg med surdeg i , slagit upp brödet, lagt i en form och in i kylen?

Om du inte har någon jäst i,  för för stor andel grovt mjöl/rågmjöl  eller för styv deg kommer inte mycket alls att hända i kylskåpet.

Du kommer få ett väldigt "kompakt" bröd.

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 24 apr-08 kl 21:59 »
I riktig surdeg behöver man ju ingen jäst?? det är ju hela grejjen med surdeg (bland annat)
Å i receptet (http://itpedagogen.nu/html_filer/surdeg.html) står det att man ska jäsa det i kylen (eller hur gör ni?)

I vart fall så gick det bra, det jäste dubbelt så mkt i formen å nu är det i ugnen. Snart ska det testat om det är ätbart, eller en stenbit då..  ;D
« Senast ändrad: 24 apr-08 kl 22:04 av Sirpusbollen »
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3

Sommartorparn

« Svar #3 skrivet: 24 apr-08 kl 22:06 »
Jag jäser aldrig degen i kylskåp. F ö bryr jag mig inte heller om något recept sen min surdeg kom igång nån gång förra året. Numera värmer jag inte ens vattnet jag matar med till fingerljumt, utan tar vatten som stått i karaffen ett tag. Ibland jäser den mycket, ibland inte. Men för det mesta låter jag den stå ett tag till då. Bara en gång var jag för otålig och fick för kompakt bröd.

Byracka

• -
« Svar #4 skrivet: 25 apr-08 kl 18:11 »
I riktig surdeg behöver man ju ingen jäst?? det är ju hela grejjen med surdeg (bland annat)
Å i receptet (http://itpedagogen.nu/html_filer/surdeg.html) står det att man ska jäsa det i kylen (eller hur gör ni?)

I vart fall så gick det bra, det jäste dubbelt så mkt i formen å nu är det i ugnen. Snart ska det testat om det är ätbart, eller en stenbit då..  ;D

Så hur blev brödet? Alla tänderna kvar än?

Receptet stämmer på ett ungefär även om jag skulle säga uppskattningarna av mjölåtgången var lite höga.
Däremot skulle jag inte säga att det var en surdeg utan snarare ett honungsjäsmedel liknande det Annelie Schöneck tar upp i sin bok.
Min bedömning är att åtta timmar i ett kylskåp är för liten tid att bryta ner fytinsyran. DEessutom är det så att för dom syraproducerande mjölksyrebakterierna skall trivas och göra sitt jobb krävs det högre temperatur, jäser man i kylskåp blir det andra bakterier som inte bildar lika mycket syra.
SÅ här använder jag oftast surdeg:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=28266.msg290070#msg290070

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 25 apr-08 kl 18:45 »
Alla tänderna kvar och inga problem. Bara översidan på skorpan som blev lite hård,men det blir de oftast när jag bakar så. Ska testa den andra surdegen nästa gång å jäsa i värme da :) Testa lergrytebröd kanske :)

memma

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 26 maj-08 kl 23:15 »
Min surdeg som stod på diskbänken i natt jäste till dubbel storlek :).

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser