Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket mat ska man ge?  (läst 7404 gånger)

Lotus

• Ångermanland
Hur mycket mat ska man ge?
« skrivet: 24 apr-08 kl 15:25 »
Jag är nybliven hönsägare och undrar lite hur mycket mat jag ska ge? Läste någonstans att man inte ska ge mer än de klarar att äta upp på en halvtimme. Men jag har liksom inte kommit dit ännu, att jag vet hur mycket de äter. Finns det någon "standard" hur mycket en höna äter per dag? Har även läst att inte mer än 1/3 av deras föda ska vara kompost/rester, varför kan/ska man inte ge mer rester? Får de inte i dig tillräckligt med näring då eller blir de feta? 

Ursäkta kanske banala frågor men jag har aldrig haft höns tidigare!

Ps) Ska kanske tillägga att jag ger dem allfoder och/eller rester 2-3 ggr/dag. Låter det vettigt?
« Senast ändrad: 24 apr-08 kl 15:28 av Lotus »

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Hur mycket mat ska man ge?
« Svar #1 skrivet: 24 apr-08 kl 17:20 »
Jag har alltid haft foderautomat med fri tillgång på krossat korn (med e-vitamin/selen i, det ger jag till alla mina djur.. får,grisar,hästar,höns..kanske inte nödväntigt till hönsen  ???) .. sen får de majs..bröd och fil varje dag..
Keso..sallad..pasta mm i mån av tillgång.. :)

Citronskivor i vattnet.. har hört att det är bra för tarmfloran för att undvika coccidos..

Mina höns är inte feta..bara välmående.. ;D
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 24 apr-08 kl 17:29 »
Jag har också fri tillgång på kornkross. Sedan får mina 25(?) höns/tuppar/ankor ca 2 liter värpfoder, eller något annat helfoder att dela på per dag. Till det kommer matrester och fri utevistelse. De är runda men inte feta.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lotus

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 24 apr-08 kl 19:18 »
Tack för era svar! Jag är lite rädd för att ge dem fri tillgång till mat eftersom jag bor tättbebyggt. Grannarna är jättepositiva till hönsen men jag kan tänka mig att om de skulle dra till sig mös/råttor (som de väl gör om det finns fri tillgång till föda?) så blir det annat ljud i skällan... Och mina missar är två sönderavlade mesproppar (som är rädda för fjärilar) så de kan man inte lita på som musjägare heller  ;).

Jag får väl räkna ut 2/25 och dra bort lite eftersom ankor äter mer än höns och se om jag kommer fram till hur mycket dina höns äter, Anette!

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #4 skrivet: 24 apr-08 kl 20:31 »
Ja men om du delar 2/25 så var det ju bara värpfodret sen hade Anette fri tillgång på kornkross dessutom..

Hur du än matar dom så blir det trots allt spill som kan dra till sig möss..

Bästa lösningen är väl hur du än gör att ha en foderautomat som du hänger från taket i lagom höjd åt hönorna..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 24 apr-08 kl 22:17 »
Tack för era svar! Jag är lite rädd för att ge dem fri tillgång till mat eftersom jag bor tättbebyggt. Grannarna är jättepositiva till hönsen men jag kan tänka mig att om de skulle dra till sig mös/råttor (som de väl gör om det finns fri tillgång till föda?) så blir det annat ljud i skällan... Och mina missar är två sönderavlade mesproppar (som är rädda för fjärilar) så de kan man inte lita på som musjägare heller  ;).

Jag får väl räkna ut 2/25 och dra bort lite eftersom ankor äter mer än höns och se om jag kommer fram till hur mycket dina höns äter, Anette!
Mina ankor äter egentligen bara på kvällen, annars går de runt i hagarna och äter insekter och sniglar(?).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lycka

• Ångermanland
Mängd?
« Svar #6 skrivet: 25 apr-08 kl 11:04 »
En liten fundering:
mäter ni fodermängd / dag ?
Mina höns har alltid fri tillgång till färdigfoder + havre vete och korn.
Snäckskal och sand.
Hedemorahöns

Vilse

• Gäst
Mängd?
« Svar #7 skrivet: 25 apr-08 kl 11:25 »
jag har ca 10 silkeshöns.
jag mäter inte,,men,,
jag slänger ut en näve majs och en näve pellets morgon o kväll.
dom har tillgång till mycket grönt och dagens rester/potatisskal.
Jag får ca 3-5 ägg per dag beroende på årstid, inte för varmt för då slutar dom lägga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser