Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuka gatuhundar  (läst 7643 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Sjuka gatuhundar
« skrivet: 24 apr-08 kl 12:48 »
I dagens lokalblaska stod det om en rumänsk gatuhund som togs till Sverige av organisationen Hundhjälpen. Det visade sig att den hade TVT, en smittsam tumörsjukdom, som inte funnits i Sverige tidigare. Hunden har avlivats, men ingen vet om den hunnit smitta andra hundar.
Är det verkligen OK att ta hit gatuhundar från andra länder - vad tycker ni?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Sommartorparn

SV: Sjuka gatuhundar
« Svar #1 skrivet: 24 apr-08 kl 13:13 »
Nej, jag tycker att det är läskigt. Det är illa nog att folk tar med sig sina husdjur fram och tillbaka över gränserna och att inget kontrolleras numera. De kan ha alla möjliga sjukdomar som inte fanns i Sverige förr. Storbritannien vägrade, så vitt jag vet, att ta bort sina stränga djurinförselregler. Well done!

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 24 apr-08 kl 13:19 »
Är det verkligen OK att ta hit gatuhundar från andra länder - vad tycker ni?
Nej! Det är inte okej. Såna "dolda" sjukdomar tror jag förekommer betydligt oftare än vad man får reda på.
Det finns ingen anledning att ta hit såna hundar, bättre att hjälp dom på plats med pengar antingen för uppehälle eller smärtfri avlivning.
                                             Mvh
                                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dandelia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 apr-08 kl 13:23 »
Det beror nog vartifrån hunden kommer. På Irland tex finns inga otäcka sjukdomar (rabies mm). Min Lucas kommer från Spanien. Men han hade alla papper i ordning när jag tog emot honom på Arlanda. Sen gäller det som ägare att vara medveten om riskerna och vidta lämpliga åtgärder (extra avmaskning, plocka upp NOGA i början etc).

/Dandelia

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 24 apr-08 kl 16:10 »
Nej! Det är inte okej. Såna "dolda" sjukdomar tror jag förekommer betydligt oftare än vad man får reda på.
Det finns ingen anledning att ta hit såna hundar, bättre att hjälp dom på plats med pengar antingen för uppehälle eller smärtfri avlivning.
                                             Mvh
                                          Charlotte

Exakt så tycker jag oxå, läbbigt med latenta sjukdomar som kan "poppa" upp efter flera år.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Byracka

• -
« Svar #5 skrivet: 24 apr-08 kl 21:26 »
Själv väntar jag på när rävens dvärgbandmask liftar in i Sverige på en jycke som varit på utställning i europa.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 25 apr-08 kl 00:05 »
Själv väntar jag på när rävens dvärgbandmask liftar in i Sverige på en jycke som varit på utställning i europa.

Självklart är det oxå en stor risk, men följer man införselreglerna SKA hunden avmaskas hos veterinär som oxå ska skriva på papper som visas vid inresan i Sverige igen.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 25 apr-08 kl 00:10 »
Det smugglas tydligen in en massa hundar, så det är bara en tidsfråga innan vi har både det ena och andra av kontinentala farsoter här.
Dessutom kan det komma smådjur över Öresundsbron.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Vilse

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 apr-08 kl 00:39 »
Varför ens tänka tanken att adoptera hundar från utlandet och ta in när det finns ett överflöde av svenska hundar som ingen vill ha?
Sen om man ska vara strikt så kan man ju undra över hur vi kan prata om att man ska resa utan att smutsa ner våran jord i onödan varför då ta in en hund som man inte ens känner?

Den som smugglar in en hund är ingen djurvän utan en som riskerar andras hundars liv och väl!
Jag tror inte bron till danmark var bra ur naturskydds synpunkt.
tex fladermöss kan ta sej över och det försvårar också gränskontroll av alla bilar.

Birgit

« Svar #9 skrivet: 25 apr-08 kl 10:49 »
Tråden har varit på tapeten innan och jag tycker som de flesta av er, låt hundarna stanna där de är.
Sedan har vi svenskar ofta en sentimental inställning till vad som är "gatu"hundar eller vanskötta. Var nyligen i Indien och då mitt stora intresse i livet är djur, gick mycket av tiden till att studera djuren och hur de hade det. Jag såg inte en undernärd hund, inte heller hemlösa hundar. Visst de springer lösa, men de vet vart de bor och folk är snälla mot dom, men de "pjoskar" inte. Hundarna fungerar socialt med både människor, andra hundar och andra djur. De flesta var av typen urspets-korthårig. Några semi- och långhår också. De levde ett väldigt behagligt liv, jämfört med många svenska hundar. Jag som främling kunde klappa o känna på vilket "gathund" som helst - de viftade glatt på svansen. De var dock aldrig påträngande eller hoppiga.
Samma med alla "hemlösa" kor som varje skymning traskade hem till sina ägare för att bli mjölkade osv.
Trots att biltrafiken ökat drastiskt sedan mitt sista besök, kunde djuren röra sig lugnt i trafiken och alla visade hänsyn. Visst hände det att någon hund eller höna blev ihjälkörd, men om man såg till antalet djur på vägarna och antalet trafikanter så var det någon promille som råkade illa ut.

Dessutom fick de som inte ville ha främmande djur på sina marker hägna in dom. Precis som vi historiskt sett gjort här också!

Bortsett från risker med sjukdomar o annat, varför tror vi att vi kan ge alla "stackars" djur ett bättre liv här? När folk här måste ge "medicin" -droga sina djur för att de blir så störda av att sitta sysslolösa i en lägenhet medan husse o matte jobbar, så tror vi vi är världsbäst på djurskötsel ::)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 25 apr-08 kl 11:44 »
Ja, jag kan bara hålla med om det mesta som sagts. Det otäckaste är väl ändå insmuggling av hundar - ja, alla djur egentligen - som kan ha rabies eller dvärgbandmask och annat. Men hur seriösa är de här organisationerna som vill... hm, hjälpa... hundar i andra länder? Och som någon påpekade - är det verkligen hemlösa hundar?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 25 apr-08 kl 12:36 »
Bodde en tid i Italien.. från början trodde jag att alla dessa hundar som sprang var hemlösa.. Men efter ett tag gick det upp för mig att dom inte alls var hemlösa.. Där släppte man ut sina hundar på gatan när man åkte till jobbet :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Silverwolf

« Svar #12 skrivet: 25 apr-08 kl 20:30 »
Varför ens tänka tanken att adoptera hundar från utlandet och ta in när det finns ett överflöde av svenska hundar som ingen vill ha?

Därför att om du adopterar en svensk hund kan du inte känna dig som en självgod ängel som är bättre än alla andra.

Ni här i Sverige vill bara gott men det blir fel... Huvudmedelandet som genomsyrar den här typen av aktioner är ovanstående...
Vill man adoptera finns det ju många djur inom landet... de behöver också ngn som bryr sig.

Citera
Men hur seriösa är de här organisationerna som vill... hm, hjälpa... hundar i andra länder? Och som någon påpekade - är det verkligen hemlösa hundar?

De är mer eller mindre seriösa, man kan inte dra alla över en kam.
Ofta är de eldsjälar som verkligen tror på det de gör. Hundarna kan vara hemlösa, eller räddade från hundgårdar... eller så kan hundarna vara stulna (inte för att tjäna pengar, men för de tycker att ägaren missköter den/m). Jag har ofta svårt för desas eldsjälar dock. Jag har upplevt flera som varit fanatiska och nedlåtande mot allt som är annorlunda än deras ideer.
Ex. precis som ngn annan påpekade så kanske man inte daltar med sin hund och det upplevs som misskötsel.
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Jennuska

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 26 apr-08 kl 18:39 »
Har gjort en del av min praktik på SOS-animals i spanien och det var inte så vackert som många verkar tro. Det var 230 hundar + en mängd katter på tolv personer, så bara antalet djur gjorde att skötsel m.m. blev långt eftersatt. De påstår sig ju vara dessa eldsjälar och brinna för dem här hundarna, men jag undrar då hur man helt kallt kan slänga in djuren i kennlarna igen när de har bråkat med varandra och blöder från både ögon, hals och ben. I över 40 graders värme kan ni tänka er själva hur såren såg ut efter ett tag och ingen närmare tillsyn gjordes på dem. Väldigt många hundar spenderar 23 timmar om dygnet tillsammans på en liten kal yta med betonggolv tills någon vill ha dem (vilket sällan sker). Allting är fruktansvärt skitigt och det ligger avföring överallt, men när det kommer besök är det noga att man städar, för att göra ett så gott intryck som möjligt som de sa. Hundarna utfodras en gång om dagen och kastar i sig maten för att inte någon annan ska hinna före, resultaten blir uppkastningar, mastodonta magproblem och undervikt. Ska man vara godhjärtad och ta hand om djur ska man ändå kunna göra det på ett för djuren värdigt sätt. Utåt ser det fint och bra ut och jag tvivlar på att SOS är den enda organisationen där det innanför grindarna är ganska dystert.

palledansk

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 27 apr-08 kl 09:28 »
Har gjort en del av min praktik på SOS-animals i spanien och det var inte så vackert som många verkar tro. Det var 230 hundar + en mängd katter på tolv personer, så bara antalet djur gjorde att skötsel m.m. blev långt eftersatt. De påstår sig ju vara dessa eldsjälar och brinna för dem här hundarna, men jag undrar då hur man helt kallt kan slänga in djuren i kennlarna igen när de har bråkat med varandra och blöder från både ögon, hals och ben. I över 40 graders värme kan ni tänka er själva hur såren såg ut efter ett tag och ingen närmare tillsyn gjordes på dem. Väldigt många hundar spenderar 23 timmar om dygnet tillsammans på en liten kal yta med betonggolv tills någon vill ha dem (vilket sällan sker). Allting är fruktansvärt skitigt och det ligger avföring överallt, men när det kommer besök är det noga att man städar, för att göra ett så gott intryck som möjligt som de sa. Hundarna utfodras en gång om dagen och kastar i sig maten för att inte någon annan ska hinna före, resultaten blir uppkastningar, mastodonta magproblem och undervikt. Ska man vara godhjärtad och ta hand om djur ska man ändå kunna göra det på ett för djuren värdigt sätt. Utåt ser det fint och bra ut och jag tvivlar på att SOS är den enda organisationen där det innanför grindarna är ganska dystert.

Vore intressant med ett Wallraf repotage därifrån, kanske med Uppdrag Gransknings dolda kamera.
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Byracka

• -
« Svar #15 skrivet: 27 apr-08 kl 20:50 »
Hörde på radion om TVT, tydligen smittar den länge före den märks iform av tumörer. Allså borde alla svenska hundar som vistats utomlands och träffat utländska hundar vara potentiella smittovägar.
Även alla övrig hundimport borde även den vara farlig, oavsett om det gäller gatuhundar eller rasrena hundar.

Birgit

« Svar #16 skrivet: 28 apr-08 kl 07:22 »
Alltså iakta största möjliga försiktighet med importer (om det känns nödvändigt) och låt bli att släpa omkring hundarna över gränserna!
Dessutom finns säkert sjukdomar o annat otrevligt vi inte har koll på. Vill man "hjälp" "gatuhundar" kan man ju göra det på plats. Då bör man kanske vara säker på att de verkligen är gatuhundar först.
Har själv rest mycket och har endast i ett par fall sett hundar som möjligen varit övergivna. I Italien, Grekland, Turkiet har jag inte sett några problemhundar. Inte heller i Thailand eller Indien. I det sistnämnda behandlas ju djuren bitvis bättre än människor, för de har ett högre värde.
Att de lever utomhus (klimatet är varmt) plus att de inte kelas med som vi gör är ingen ursäkt för att stänga in dom i burar/rasthagar. Jag har bara sett det positiva i att hundarna lever fritt. De har ett socialt liv och kan uppföra sig med andra hundar, djur och människor. Här i landet finns ju massor av hundar med både psykiska o fysiska problem. Ofta skapade av oss människor. (Oförstånd t.ex.)
Det är lite samma problematik som med USA-Världspolisen. Man ska städa på sin egen bakgård innan man försöker tala om för andra vad de gör fel!

dawnrun

• livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
« Svar #17 skrivet: 28 apr-08 kl 20:14 »
 >:( varför ska man blanda in "uppdrag granskning" i sånt som inte tillhör sverige. om folk slutade att köpa dessa hundar skulle vi inte ha problem med sjukdomar osv. det är bättre att vi skickar pengar till dessa länder så att djuren kan avlivas på ett humant sätt isåfall.
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

palledansk

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 29 apr-08 kl 06:58 »
>:( varför ska man blanda in "uppdrag granskning" i sånt som inte tillhör sverige.

JAg meand einte att skicka uppdrag granskning, jag menade principen med dold kamera som uppdrag  granskning - med flera -använder sig av
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Silverwolf

« Svar #19 skrivet: 30 apr-08 kl 14:45 »

Tack för att du delade med dig din erfarenhet Jennuska.
Sorgligt att höra sina misstankar bekräftas. Jag har personligen inte varit i kontakt med ngt av de större organisationerna som du varit hos, utan bara mindre korsfarare...

Även om de mindre ställerna oftast sköter djuren värdigt så är ändå ngn markant fel om man stjäl folks hundar och katter för att man tycker att de missköter dem.
Jag fick höra en hel del om mina katter i grekland... De stackars liven var ju utsvultna och misskötta, så tunna och små som de var! Att de pga sin ras är långbenta, finlemmade och snabba små rackare och INTE kraftigt byggda (svenska) bondkatter var bara ursäkter från min sida...  ;D

The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser