Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta betalt för grönsaksplantor  (läst 4436 gånger)

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
Ta betalt för grönsaksplantor
« skrivet: 24 apr-08 kl 07:33 »
För första gången har jag drivit fram tillräckligt mycket grönsaksplantor för att kunna sälja en del. Har surfat runt lite på nätet för att kolla priser men hittar nästan ingenting. Nån som säljer plantor som vill dela med sej av sin prissättning?

Det gäller t ex
Chili
Tomater
Paprika
Kronärtskockor
Frösådda kryddor
Gurka
Squash
Kål

Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

anette i bugared

• -
SV: Ta betalt för grönsaksplantor
« Svar #1 skrivet: 24 apr-08 kl 09:30 »
Jäkligt svårt med prissättning. Det beror helt och hållet på om du vill ha sålt många eller nöjer dig med att få tillbaka lite av utgifterna för dina egna plantor, hur lätt du har för att hitta kunder o.s.v.

Jag tar 30 kr för tomater, omskolade till 8x8-krukor och ca 30-50 cm höga. Större tomatplantor som blommar och är omskolade i 1½-literskrukor kostar 60 kr.
Gurkorna är nu så stora att jag tar 40 kr styck men då är de satta i 1½(?)literskrukor.

Kryddorna tar jag 15 kr styck för (basilika, rysk dragon, grekisk oregano). Lägre pris än så och man går med förlust.

Mina priser är nog för låga och täcker egentligen bara knappt tid och kostnad, men mina egna tomater/gurkor/etc. blir i alla fall gratis.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #2 skrivet: 25 apr-08 kl 07:46 »
Tack för att du delar med dej :D. Jag vill både ha sålt många och tjäna en slant :) Åtminstone på sikt. I år får jag kanske nöja mej med att få igen utgifterna.

Det finns kanske fler som säljer plantor?
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.

Sommartorparn

« Svar #3 skrivet: 25 apr-08 kl 08:02 »
Jag skulle tro att prissättningen beror på var man bor. Om det finns ett garten-center i närheten och vad de tar. En gång bodde jag bo-på-lantgård på ett ställe med myspysbutik-café. Där tror jag de tog typ 40-50 kr (för flera år sen) för en ynklig timjanplanta. Men så blev det ju inte många örter sålda heller.

Vurre

« Svar #4 skrivet: 25 apr-08 kl 22:04 »
Jag tar per krukvolym och extra för dyra frön och omplanteringar. Det finns inte många som säljer plantor i närheten, så jag skulle kanske kunna ta mer men jag utgår efter vad jag har för kostnader
grundpris för 11cm kruka är 25 kr och för 13cm är 40.

Gurka har jag inte sått än, det är gott om tid för det. Priset på plantan beror till stor del på priset på fröet. Liksom chili är det dyra fröer men med avsevärt kortare uppdragningstid, ca 4-6 veckor jämfört med 2-4 månader, så jag tar nog 25-30 pix för en bra gurkplanta som är i god tillväxt och 4 v gammal.

En bra tomatplanta med blom i 13cm kruka,utan ekologisk certifierng men ekologiskt odlad tar jag alltså 40 pix för. Jag har inte öppnat shopen än, men det blir väl framåt slutet av maj.

Chili och paprika tar jag 65-80 kr för i 13cm kruka, dyra fröer och lång uppdragningstid med lyse och värme.

snus? vad är priset på en pris?

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #5 skrivet: 26 apr-08 kl 07:32 »
Jag tar per krukvolym och extra för dyra frön och omplanteringar. Det finns inte många som säljer plantor i närheten, så jag skulle kanske kunna ta mer men jag utgår efter vad jag har för kostnader
grundpris för 11cm kruka är 25 kr och för 13cm är 40.

Gurka har jag inte sått än, det är gott om tid för det. Priset på plantan beror till stor del på priset på fröet. Liksom chili är det dyra fröer men med avsevärt kortare uppdragningstid, ca 4-6 veckor jämfört med 2-4 månader, så jag tar nog 25-30 pix för en bra gurkplanta som är i god tillväxt och 4 v gammal.

En bra tomatplanta med blom i 13cm kruka,utan ekologisk certifierng men ekologiskt odlad tar jag alltså 40 pix för. Jag har inte öppnat shopen än, men det blir väl framåt slutet av maj.

Chili och paprika tar jag 65-80 kr för i 13cm kruka, dyra fröer och lång uppdragningstid med lyse och värme.

Tack för bra sätt att tänka :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 1 användare
pow

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser