Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det för djur som har bitit min katt?  (läst 10838 gånger)

ome

• Småland
Vad är det för djur som har bitit min katt?
« skrivet: 23 apr-08 kl 21:59 »
hittade min katt i dag helt lamslagen i gräset på gården.
när jag tittade närmre så hade han 2 hål in i halsen som ett "vampyrbett" och det hade runnit blod längs med hela benet.
han reagerade knappt när jag tog i honom och när jag försökte ställa honom upp här inne så bara vinglade han och bakbenen vek sig på honom.
verkar som något har gett sig på honom i sömnen för han flyger högt bara han hör minsta lilla ljud här inne..

vad kan det vara som har hänt min lilla vän..?  :'(

kan det vara något djur som dricker blod, min sambo fick för sig att mårdar dricker blod, men jag vet inte har aldrig hört talas om det förut..

är det någon som vet vad som kan ha hänt så vore jag jätte tacksam.
MiniGrisar, Katter, Ko och höns av raserna brahma, silkes.

Sia

• Dalarna
SV: Vad är det för djur som har bitit min katt?
« Svar #1 skrivet: 23 apr-08 kl 23:33 »
Det är bara en myt att mårdar dricker blod, iallafall inte mer än vad katter gör...

Men hur sitter hålen? kan det vara ormbett? hur mår katten nu? har den piggnat till eller borde ni åka till veterinären?
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #2 skrivet: 24 apr-08 kl 00:08 »
Låter som ormbett... hoppas att du hann till akutveterinär? Eller att katten fått bara lite gift.

Snälla, berätta hur det har gått för er!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

ome

• Småland
« Svar #3 skrivet: 24 apr-08 kl 00:37 »
han mår inte bättre katten.. :-\
han reagerar inte när man klappar på honom, han ryggar bara till när man berör vid halsen och även vid ryggslutet.
ska ringa veterinär imorn och se vad dom säger.
ska försöka få i honom lite vätska bara så han inte torkar ut.

det ena hålet sitter vid nederkanten av huvudet, snett bakom käken kan man säga och det andra mer nermot halsen med ca 2-3cm mellanrum.
då ska jag kanske utesluta den där mården, hade min funderingar på orm men tyckte det verkade lite tidigt på året.
men han kan ju lika gärna ha kommit i närheten av ett bo och ormen känt sig hotad. det vet man ju inte.

tack för er visdom!  :)
och jag ska fortsätta att berätta hur det går för lilla Valle..

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #4 skrivet: 24 apr-08 kl 01:09 »
Om det är ormbett är tiden en överlevnadsfaktor.
Finns det en jourveterinär i närheten?

Om inte, ring till ett joursjukhus - till exempel
Bagarmossens djursjukhus i Stockholm - tel: 08-505 303 00
(Du behöver inte berätta att du bor långt därifrån!)

Snälla, ring - de kan veta någon åtgärd som du kan vidta redan nu!

Lycka till!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #5 skrivet: 24 apr-08 kl 08:40 »
Orm!
Ormarna har vaknat här i västsverige. Barnen har sett orm ute och när jag var hos vetrinären i förra veckan kom en av hans hästar upp från hagen med ormbett, han fick direkt en injektion av kortison. Man kan ge hundar och katten samma kortison som vi människor tabletter man löser i vatten. Egentligen något vi djurägare skulle ha hemma i basförrådet.....kanske har någon vän det som du kan låna?

ome

• Småland
« Svar #6 skrivet: 24 apr-08 kl 14:34 »
ojdå jaha då har dem vaknat till liv ormarna med då..

ringde veterinär men de hade mycket att göra så vi kunde inte få något direkt svar av någon som var legitimerad.
men tack för tipset Mamma-Anna om kortison. min sambos systers hund har precis ätit kortison så ska genast ringa henne och kolla om hon har något över, vilket jag tror hon har.

han har iallafall börjat äta några korn med torrfoder som jag hade blötlagt i lite vatten nu, så det är ju framsteg.
man vill ju inte att han ska lida, och kortison är ju framförallt lindrande så ska ge han det..
sen har man ju hört på tv och så att man ska ge kortison vid ormbett, nu när du säger det..  :)

ja kortison skulle nog faktiskt alla ha hemma, det håller jag verkligen med dig om..
tack igen alla.. :)

Nina W

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 24 apr-08 kl 17:09 »
Ormbett svullnar alltid upp

Om det var en orm så blir han snabbt svullen. Jag vet för både jag och en katt jag haft har blivit
ormbitna!

Lycka till med kissen.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #8 skrivet: 24 apr-08 kl 18:33 »
 :o OM det är ormbett har Du inte råd att vänta tills i morgon!!! Ormbett kan se väldigt olika ut men Din beskrivning av sår skadan och blödningen ) som får sägas vara relatift kraftig tyder på ORMBETT!
Borde inte skriva mer nu då det tar tid för Dig att läsa det och tid har Du INTE om det är ORMBETT men Skillnaden på betten beror på giftmängden dvs om det var ett försvarsbett(= inget eller liten giftmängd) eller om det var ett "jaktbett" - rättare ett försvabett under jakt- huggorm jagar ju ej katt i Sverige (= stor giftmängd) Vid det senare blir både katt/hund mfl kraftigt allmänpåverkade och bettstället och ev tass och ben svullnar kraftigt upp och blir missfärgat. "Jaktbett" är ovanliga men som regel gäller numera i Sverige som i nordafrika och levanten att ALLA  misstänkta orrmbett (hos djur och människa) skall till sjukvård snarast oavsett yttre tecken på giftpåverkan!!! Döden kan komma efter timmar UTAN föregående yttre tecken på försämrat allmäntillstånd, Enligt Din egen beskrivning är katten redan kraftigt påverkad!!! Dröjj ej längre!
Jag hoppas på det bästa men tiden är sen./ Torptomten
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

ome

• Småland
« Svar #9 skrivet: 24 apr-08 kl 21:15 »
har pratat med en veterinär idag och Valle (min katt) troligtvis har blivit biten av en orm med tanke på symptomen och blödningen precis som du Torptomten skriver.
men hon tyckte han verkade vara på bättringsvägen så han har haft tur att det inte var så farligt, troligtvis som du också skriver att det var ett försvarsbett.

han är en kämpe den lilla Valle. :)
han ger sig upp ifrån sin låda där han ligger tillsammans med vår honkatt och hennes bebis för att äta(visserligen inga mängder men iallafall nåt till en början), dricka och gå på lådan, även om det är på lite smått vingliga ben..
det troligtvis lilla gift han har fått i sig kissar han ut tack vare att han dricker så pass mycket, vilket är bra..  :D

är glad att det gick så bra som det gick den här gången, till nästa gång så vet jag tack vare er alla hur jag ska reagera och handla. :)
man vet ju inte om man har samma tur en annan gång..
vill inte ens tänka på tanken!
han kommer tack och lov att klara sig fint det lilla spektaklet..  ;)

måste tacka er alla tusen gånger om för er omtanke och klokhet.  :-*

/Emma

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 25 apr-08 kl 10:13 »
När min hund (ett halvt år) blev ormbiten fick hon cortison inom ett dygn.  Men ändå tog hennes njurar stryk och hon blev inte mer än sju år, i ljust och tacksamt minne bevarad.

Så det kan komma surt efter, hoppas att Din raring inte drabbas!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #11 skrivet: 25 apr-08 kl 10:36 »
Det är inte roligt att säga det nu när katten tycks repa sig bra men utöver sena giftskador som Troll mor talar om (Eftersom katten inte hade någon märkbar svullnad i bettområdet bedömmer jag den risken som marginell till liten.) måste jag uppmana Dej att vara uppmärksam på inflammationstecken i bett området ( Svullnad+ Rodnad+ Smärta+Temp.-ökning +Funktions-nedsättning) och allmäna tecken på infektion. Ormen har inte direkt låäg bakteriehalt på huggtänderna! Håll om möjligt katten inne i envecka eller under ständig uppsikt ute, så att han ej fåt tillfälle att gå undan och gömma sig om en infektion kommer om ett par dagar!
Det är roligt att Höra att katten trotts allt både dricker och äter samt rör sig! :)
Hör gärna av Dej igen om en eller två veckor och berätta hur det går!
Om Du vill kolla njurarna på katten kan Du samla upp urinen och använda provsticka (Redia) som finns att köpa på apoteket. Må Du få lungn och katten full hälsa åter!/ Torptomten
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dandelia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 apr-08 kl 10:41 »
Ena hunden blev ormbiten förra året. Tack och lov var sambon hemma med dom och kunde ta Algot till veterinären på ca 10 min. Han fick spruta/or av nåt slag och vi höll honom stilla ca 1-2 veckor efteråt. Han blev biten i ansiktet och såg ut som jag vet inte vad. Det gjorde ont, han högg omkring sej i förtvivlan och kröp upp i min famn och sökte skydd så snart jag kom hem. Efter den pärsen är han vit om hakan. Det ser ut som han åldrats flera år fast han bara är 5. Vi märker annars ingen skillnad mer än att han aktar sej noga för allt avlångt ute på marken.

/Dandelia

ome

• Småland
« Svar #13 skrivet: 25 apr-08 kl 12:04 »
tck Torptomten för din information.. :)
Valle har varit enbart inne sen händelsen och det får han vara tills jag är helt säker på att det inte uppstår någon infektion..
han är en typisk "stadskatt" då han allra heslt vill hålla sig inne, så han mår nog inte speciellt dåligt av att vara inne ett tag. :)
men kan tänka mig precis som du skriver Dandelia att han kommer att vara vaksam för allt avlångt på marken..  :-\
och skulle han drabbas av några skönhetsfel så tycker jag att det inte spelar någon roll, vilket du säkert också tycker..
han är ju ändå samma gamla älskade katt ändå. ;)
och skulle pälsen bli vit efteråt så gör det inte så mycket heller för han redan är helvit.. :D

jag ska vaka över det lilla hjärtat och höra av mig om honom om nån vecka om hur det har gått..
(ska köpa såna där provstickor och kolla njurarna för säkerhetsskull också)

ome

• Småland
« Svar #14 skrivet: 13 maj-08 kl 23:53 »
tyvärr så kommer jag med ett tråkigt besked..   :'(
fick avliva lilla Valle idag..

hans bett blev efter ca 1 vecka infekterat eller nåt, vi tvättade och gjorde allt i vår makt men han blev bara sämre och sämre.
det slutade med att han blev febrig och slutade äta, var bara skinn och ben kvar av honom.
och idag så låg han helt slut i sin låda, reagerade inte på någonting.. vilket han vanligtvis brukar göra..
inte ens burkmat kunde få honom att vrida på huvudet...
det var inte alls likt honom, han som var så sprallig och glad..
han mötte en alltid i dörren om han var inne eller så sprang han ner till gräsmattans slut för att möta upp när man kom inrullandes med bilen..

Valle du är saknad!
du kommer alltid att fattas oss!!  :'(

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 14 maj-08 kl 10:48 »
Så trist...  :'(
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Margit

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 15 maj-08 kl 06:42 »
Jättetråkigt  :'(
men fick han inte antibiotika?

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 15 maj-08 kl 10:19 »
Beklagar sorgen.
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 15 maj-08 kl 17:05 »
Beklagar..  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #19 skrivet: 15 maj-08 kl 22:49 »
 :'(  Man vänjer sig aldrig.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser