Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Redskap till nybörjare  (läst 1351 gånger)

Timo

Redskap till nybörjare
« skrivet: 23 apr-08 kl 11:44 »
Några frågor om redskap, ska jag köpa avtäckningsgaffel med raka eller böjda nålar? Jag har tänkt att skaffa mig två samhällen, Hur stor honungskärl ska jag köpa?
Rosodlare och snart biodlare i Horn, södra Östergötaland

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
SV: Redskap till nybörjare
« Svar #1 skrivet: 23 apr-08 kl 14:06 »
Hej, det där med avtäckningsgafflar är lite vad man själv gillar. Båda varianterna fungerar säkert lika bra. Jag själv täcker gärna av med gaffel och då med en med lite böjda nålar som sitter tätt och är tunna.

Din andra fråga hur tort honungskärl du skall skaffa, har du en uppfattning om hur mycket honung dina biodlarkompisar i dinnärhet får? Om du vet deras snittskördar vet du ungefär hur mycket du kan räkna med att få. Jag hör hemma strax norr om Gbg ut med kusten (Kungälv), i vår förening är snittskörden från ett bra samhälle ca 30 kg, Förflyttar man sig till bättre trakter innåt västergötland är kanske snittskörden 60 kg per samhälle. Som du förstår kan det vara stora skillnader beroende på var man bor och därför får man anpassa "kärlstorleken" efter vart i Sverige du bor.

Lycka till och hoppas att du får mycket honung.
//Roger

Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 5 användare (2 dolda)
Besksöta, Tur-Johan, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser