Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Våra ankor är värsta gräsmattemarodörerna!!  (läst 1799 gånger)

AstridKnastrid

Våra ankor är värsta gräsmattemarodörerna!!
« skrivet: 22 apr-08 kl 12:39 »
Hejsan!
Vi har nyligen fått två myskankor av grannarna... jättemysiga på NÄSTAN alla sätt..
De bor med hönorna i hönshuset och spatserar omkring i trädgården på dagarna..
problemet är att dom drar upp mossan  i gräsmattan med rötterna så att det bara blir jord kvar... och området med bar jord blir bara större å större..!!
Pojkvännen tror att det kommer bli bättre när gräset kommer igång å växa ordentligt, men kommer det verkligen det???

Hur har Ni era ankor? Känns så tråkigt att behöva stängsla in dom... men det är tråkigt att bara ha en jordmatta med! :) Staket runt trädgården skulle ju kunna vara en ide oxå, men jag vill gärna att hönorna ska kunna gå i trädgården...

Ja, hur har Ni gjort med era ankor??!

~Astrid~

amarantus

• Gäst
SV: Våra ankor är värsta gräsmattemarodörerna!!
« Svar #1 skrivet: 22 apr-08 kl 12:42 »
 ;D ja ankor vill man inte ha i gräsmattan utan mina håller till nere vid ladan och kringmarkerna.

AstridKnastrid

« Svar #2 skrivet: 22 apr-08 kl 12:55 »
Vad ska man ha för staket i sånt fall...?

fjäderfän

« Svar #3 skrivet: 22 apr-08 kl 17:54 »
jag använder 1meters gunnebo.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 22 apr-08 kl 20:46 »
Mina går fritt på hela gården.Men har trädgården instängslad. De har inte flygit in där ännu,hoppas de nöjer sig med allt runtomkring.
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Byracka

• -
« Svar #5 skrivet: 22 apr-08 kl 20:53 »
Hejsan!
Vi har nyligen fått två myskankor av grannarna... jättemysiga på NÄSTAN alla sätt..
De bor med hönorna i hönshuset och spatserar omkring i trädgården på dagarna..
problemet är att dom drar upp mossan  i gräsmattan med rötterna så att det bara blir jord kvar... och området med bar jord blir bara större å större..!!
Pojkvännen tror att det kommer bli bättre när gräset kommer igång å växa ordentligt, men kommer det verkligen det???

Det kommer bli bättre när värmen kommer.
Varför ni fått sådana problem är för att eran gräsmatta är i lite dåligt skick.
När jag skaffade höns och myskor trodde jag dom skulle massakrera hela gräsmattan men den kom sig med tiden och blev mycket tätare och finare av all mossrivning och gödsling.

Däremot är det en bra ide att gränsla av en del till er själva där ni inte behöver trampa på glidminor.
Myskankor bajsar. Dom bajsar mycket och löst.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 22 apr-08 kl 22:44 »
En flock ankor är rena infanteriet på en gräsmatta, om det är för många försvinner all växtlighet, och kommande år har den välgödslande gräsmattan invaderats av nässlor.Mina ankor knäckte tom hirskålen.

Har du annan plats än fingräsmattan använd den, har du inte det, så kan du offra gräsmattan. Ankor är kul.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

AstridKnastrid

« Svar #7 skrivet: 25 apr-08 kl 14:11 »
  ;D Glidminor!  ;D
Ja, det är faktiskt det rätta ordet!  ;D

Tack för Era svar! Lutar åt att det blir ett staket runt trädgården då..
Men första staket projektet får allt bli runt odlingarna! Även hönorna härjade rätt bra där förra sommaren!  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 3 användare
Hantverkare92, Wairam66, Tumnus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser