Slungan bör du ju mäta, men de flesta slungor i sverige brukar ta både Svea och LN.
Jag för min del använder i stort sett bara mellanväggar, mina bin måste bygga mycket varje år. Det är bra ur många aspekter, dels minskar det sjukdomstrycket då sjuka mest förekommer i gammalt yngelrumsvax, dels minskar det svärmlusten då ungbin gillar att bygga, dels är det en ekonomisk aspekt - man får faktiskt betalt för vax.
Jag ger i stort sett endast mellanväggar i skattlådorna, bina bygger ut bra.
En eventuell svärm sättes alltid på mellanväggar, fodras med en ballong sockerlag.
Skaksvärmar som jag själv gör när jag skattar sättes alltid på mellanväggar, förses med drottning och fodras med en ballong sockerlag.
I yngelrummet kan man ha ett bytesschema över tre eller fyra år. Drottningen föredrar faktiskt att lägga ägg i mörka kakor, prova får ni se, hon ynglar nästan dubbelt så bra... Bytet sker genom att tomramar plockas bort på våren på ena sidan, allt föres över till denna sida och så fyller jag på med lika många mellanväggar på den andra sidan. Enkelt. Skriv gärna årtal på ramens ovanlist, så är detta väldigt enkelt.
Lycka till!