Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vallodling  (läst 4144 gånger)

daniel84

• Gäst
Vallodling
« skrivet: 12 maj-05 kl 06:14 »
Jag ar just nu i Australien ska komma tillbaks till Sverige om cirka 2 veckor. Kan ej skriva aao pa engelskt tangentbord.

Mitt mal i livet ar att ha en mindre gard pa cirka 10 hektar. 2 hektar ska anvandas som odlinga av rotfrukt, potatis, moroter med mera. Och ska ocksa anvandas som hage for mina djur under sommar tiden da jag inte kan slappa in djuren pa min aker mark foren efter skorden. Jag gillar spannmals odling.

Jag har traffat en kille har nere som odlar ekologiskt men han sar in spannmalen in i vallen. Innan man sar sa far man ta in manga djur som ater ner vallen sa den inte konkurrerar ut spannmalen. Insadden sas med en kultivator. Lamnar efter sig vallen med skaror i som frona ligger i. Spannmalen vaxer upp och man troskar den. Som jag tanker gora med hog stubb. Slapper in djuren och dom lever i hagen over vintern. Foderet koper jag in under vinter som extra om det behovs. Korna sprider ut det som axtra naring. Vet nagon om det finns nagon som gor det i Sverige jag vet en i Norge.

Med denna metod behaller du fukten under torka, mindre kvavelackage pa grund av vaxterna som tar upp kvavet efter skorden. (Klover med mera) Man behover inte sprida godseln. Och lagre kostnader med mindre anvandning av plogen, harven, m,m.

Daniel

I@

• Gäst
Re:Vallodling
« Svar #1 skrivet: 25 jun-05 kl 11:13 »
Hej Daniel!
Jag känner inte till någon här i Sverige som gör så. Men jag tycker det låter som en kanonbra idé!  ;)
MVH Ia  8)

ulvtass

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 jul-05 kl 13:54 »
Fungerar det så är det ju ett smart sätt att minska mängden arbete som krävs för att få upp spannmålen. Men är det inte stor risk att det blir mycket ogräs? Kultivator brukar man ju köra för att få ogräset att gro, sen när det grott så dödar man det med nån annan slags jordberarbetning.

AndersT

« Svar #3 skrivet: 27 jul-05 kl 20:25 »
Det här har jag inte hört om tidigare, däremot är det många bönder som blandar vall och spannmål, första året skördar de spannmålet och nästa år så växer vallen för fullt, utan arbete..

peter

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 aug-05 kl 10:16 »

den mest å enklaste sättet att så in vall i spannmål är att göra insådd direkt när du sår spannmålen

vid plöjningsfri odling sår man in vall sammtidigt som man kultiverar med tallriksredskap även raps å rybs har man börjat göra så med och med goda resultat men som sagt ogräset kommer upp men om man slår av de å gör tidigt ensilage eller tidig hö-skörd så kommer vallen väldigt snabbt å konkurerar ut o-gräset
men observera vallen håller i max 3-4 år om man inte tillför någon växt näring  så de är inga nyheter så de förekommer  ::) ::) ::)

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 19 feb-06 kl 17:07 »
Man plöjer lämpligen på hösten, gödslar på våren och harvar ner gödseln.
Man harvar minst tre gånger i olika riktningar, så man får jämn såbotten och så att ytan blir så jämn som möjligt.
Sår man in i spannmål sår man först denna, utsädet ska hamna på såbotten med optimalt djup ca 5-6 cm.
Vallfröet sås därefter vinkelrätt mot tidigare sådd för att man ska se tydligt var man kört så det inte blir missar eller dubbelsådd.
Fröet ska sås så ytligt som möjligt.
Till slut vältar man fältet.
Somliga kanske vältar före frösådd med ovanstående funkade iaf bra för mej.
Viktigt att inte så för tidigt på våren, man brukar säga att rätt tid är när jorden "reder sig".
Om man kramar en boll av jorden så ska den gå i smulor om man släpper den från ca 1/2 meter.
Allt finns beskrivet i böcker, kolla på bibblan efter såna som används på lantbruksskolor.
« Senast ändrad: 19 feb-06 kl 17:14 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Filip Skräplund

« Svar #6 skrivet: 19 feb-06 kl 17:18 »
Okej, och spannmålssådden far inte illa av att man gasar över den med traktorn ett par varv extra då ? (tänker på vall-sådden)

Nädå, bara man inte sår för tidigt när jorden är smetig. Då packar den sig lätt.
Man kan nog också så vallfrö ytligt och låta bli att välta efteråt.
Men jag tycker det är bra att pressa ner fröet lite under ytan om det blir en torrperiod efter sådden.
Jag vet vissa som brukar blanda in vallfröet i spannmålen och så allt samtidigt.
Det funkar tydligen någotsånär men jag tror att det är mycket vallfrö som inte gror då.
I det vilda så hamnar ju fröet på ytan så fröna är anpassade för det "sådjupet".
Vallen ska ju ligga några år så det är värt lite extra jobb för att ge vallen så god start som möjligt.
Därför ska man också ha mindre utsäde om man sår in i spannmål, annan skuggas vallinsådden för mycket.
Lite vanligt bondförnuft löser det mesta.
Man kan alltid hålla utkik efter när andra bönder i trakten sätter igång med sådd och skörd, så slipper man göra bort sig helt.
« Senast ändrad: 19 feb-06 kl 17:35 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

1134 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser