Hur är det med KRAV? Kostar det att bli märkt?
ja, det kostar, och sen finns det en massa krav också
* för det första är det karenstid, du måste alltså ansluta dig och betala avgifter i två eller tre år (lite beroende på vad du ska odla) innan du får märka dina produkter med KRAV
* och givetvis måste du köpa in KRAV-certifierat utsäde när du ska så...
* och om du inte certifierar hela din mark så måste du (antagligen) betala extra för parallellodling
först så har KRAV licenspriser
KRAV-licens - rörligt pris per areal åkermark, per ha och år 12 kr
sen så tillkomer avgifterna till certifieringsföretaget (det finns ett antal, se på kravs hemsida) men om man tar Aranea Certifiering AB så gäller följande priser (för växtodling, ska det finnas djur så är det fler och andra priser)
årsavgift 5000 kr (då ingår ett visst antal timmar för revisionen, tar det längre tid så kostar det mer)
(alla priser givetvis exkl moms)
när jag kollade för ett par år sedan så har jag för mig att det fanns fler avgifter som gjorde att det blev ännu dyrare... men det kanske har ändrat sig (då fanns bara ett certifieringsföretag och konkurrensen med flera certifierare kanske har gjort det billigare)
så det verkar , om jag inte missat något, som att det blivit billigare att certifiera sig... men frågan är fortfarande om man tjänar något på det vid liten areal/produktion
annan fråga hittat på kravs hemsida "Måste jag städa gården?"
svar "Ja det ska se snyggt ut på en KRAV-ansluten gård, din gård är ett skyltfönster för ekologiskt lantbruk. Plast, skrot, papper, oljor och andra restprodukter ska därför sorteras och lämnas för återanvändning, återvinning och energiutvinning. KRAV ser allvarligt på brister i avfalls- och skrothantering och detta följs upp under den årliga kontrollen."