Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  El från långsamrinnande bäck?  (läst 6439 gånger)

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
El från långsamrinnande bäck?
« skrivet: 20 apr-08 kl 16:50 »
Som tomtgräns har jag en bäck som rinner sakta  :'(,. Ingen fallhöjd i stort sett, men det är en hel del vatten som passerar i den (utom på sommaren). Kan inte ge några exakta siffror men snittdjup på 1m, 1½-2m bred och rinner med 0,5m/s (grov gissning).
Finns det någon möjlighet att få ut el av detta? Isåfall vilken teknik vore klokast att använda sig av? Hur mycket skulle det ge?

Jag minns att jag läste i en bok om guldvaskning för många år sedan där man placerade ett konisk rör (lite som en tratt) i en bäck. På så vis fick man högre vattenhatighet (vid rörets mynning). Skulle detta kunna vara något?
Om man fäster detta rör med vajrar så det "hänger" i vattnet, skulle man kunna slippa undan tillstånd då? Det är ju "temporärt" så att säga  ;D
/Attis

bacchus

  • Inlägg: 83
    • Västergötland
    • Wienåret
SV: El från långsamrinnande bäck?
« Svar #1 skrivet: 20 apr-08 kl 17:19 »
Rent fysikaliskt är det bara fallhöjd och vattenmängd som påverkar hur mycket energi man kan få ut som mest, du kan teoretiskt som mest få ut lika mycket energi som det skulle krävas att lyfta upp vattnet igen. Sen kan det vara så att generatorers och turbiners verkningsgrad påverkas lite av vattenhastighet, men det är troligen marginellt men jag kan för lite om det för att våga säga nått säkert. Har heller inte en susning om vad man får bygga i en bäck utan att det krävs tillstånd.
"Jeden Tag, jede Sekunde triffst Du eine Entscheidung, die Dein Leben verändern kann."
-- Lola rennt

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
SV: El från långsamrinnande bäck?
« Svar #2 skrivet: 20 apr-08 kl 17:44 »
Fallhöjden kan jag inte räkna ut. Detta är i blekinge, allt är platt. Men om jag vet vattenhastigheten (m/s) mer exakt borde det gå att räkna ut eller hur? Formel?
/Attis

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: El från långsamrinnande bäck?
« Svar #3 skrivet: 20 apr-08 kl 17:49 »
Kanske kan denna sida vara till någon hjälp.
http://24volt.eu/kalkyl_flode.php
If it doesn't work, chrome it!

bacchus

  • Inlägg: 83
    • Västergötland
    • Wienåret
SV: El från långsamrinnande bäck?
« Svar #4 skrivet: 20 apr-08 kl 18:13 »
Det är klart man skulle kunna räkna ut hur mycket man bromsar vattnet med sin turbin. Energin man får ut borde ju vara en formel av hastighetsskillnaden före och efter turbinen multiplicerat med mängden vatten, dvs vattnets förlorade rörelseenergi. 

Lyckas du stoppa vatnet helt borde det ge en effekt av (f*v^2)/2 W där f är flödet i l/s och v är hastigheten i m/s. Nu är det några år sen jag läste fysik, så det kan ha smugit sig in nått fel här. Stoppar du inte vattnet helt är v hastighetsskillnaden före och efter turbinen. Formeln bygger på att det inte finns någon höjdskillnad alls.

Med dina siffror skulle det ge ett teoretiskt max på 125W.

Lyckas du hitta en höjdskillnad före och efter får du lägga på f*g*h W, där h är höjdskillnaden i meter och g är gravitationskonstanten, ca 10. Dvs en höjdskillnad på 1 dm skulle ge dig 1 kW extra som teoretiskt max.
« Senast ändrad: 20 apr-08 kl 18:36 av bacchus »
"Jeden Tag, jede Sekunde triffst Du eine Entscheidung, die Dein Leben verändern kann."
-- Lola rennt

LazarusX

  • Inlägg: 248
    • Hälsingland
SV: El från långsamrinnande bäck?
« Svar #5 skrivet: 20 apr-08 kl 18:45 »
har fått berättat för mig om en generator för låga fallhöjder - två skopor som fylls växelvis med vatten och den skopan som är full och tung sjunker ned driver generatorn samt lyfter upp den tomma skopan
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

queer

  • Inlägg: 195
SV: El från långsamrinnande bäck?
« Svar #6 skrivet: 20 apr-08 kl 20:02 »
kan det här vara nåt?   http://www.smartkraft.no/index.htm

alo

  • Inlägg: 128
SV: El från långsamrinnande bäck?
« Svar #7 skrivet: 20 apr-08 kl 22:40 »
Jag har en liten å och faktiskt lite fallhöjd åxo men på vintern fryser det hela till ordentligt.
Vilka typer av aggragat är tåligast mot att frysa ihop.
Det gör ju det här i Västerbotten.

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
SV: El från långsamrinnande bäck?
« Svar #8 skrivet: 22 apr-08 kl 22:10 »
Även om du inte har fallhöjd så finns en ansenlig levande kraft om flödet är 0.5m per sek.
Jag gick i planer en gång att bygga en vädur att sänka ner i klarälven som skulle pumpa sommarvatten till mig. helt nedsänkt under ytan i strömfåran skulle den inte synas.

Kraften får man genom att ha ett långt inloppsrör. Det behöver inte var koniskt men man ökar nog verkningsgraden med detta. Det uppumpade vattnet skulle sedan kunna driva en turbin.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
SV: El från långsamrinnande bäck?
« Svar #9 skrivet: 26 apr-08 kl 18:09 »
kan det här vara nåt?   http://www.smartkraft.no/index.htm



Det är precis något sådant här jag tänkt mig, men inte kan det här vara den enda varianten som finns? Den går ju inte ens att köpa ännu. Någon måsta ha konstruerat liknande innan, eller?
/Attis

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
SV: El från långsamrinnande bäck?
« Svar #10 skrivet: 16 jul-08 kl 21:16 »
Som tomtgräns har jag en bäck som rinner sakta  :'(,. Ingen fallhöjd i stort sett


Göran på 24volt har ju samma problem (nästan), så han satsar på vattenhjul, och här kommer en länk.
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Överingenjör Johansson

  • Inlägg: 107
  • Ikonoklast.
SV: El från långsamrinnande bäck?
« Svar #11 skrivet: 16 jul-08 kl 22:35 »
Hur bor du? Kan du dämma lite utan att någon blir arg?

Om inte så är det ingen lätt eller smidig nöt att knäcka, skulle jag vilja påstå.
MVH
Överingenjör Johansson

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: El från långsamrinnande bäck?
« Svar #12 skrivet: 22 jul-08 kl 10:26 »
Om du kan känna hur mycket kraft du får på en stillastående skiva som du sätter ner i bäcken kan du få lite hum om energin som du då skulle få ut om du lät den gå med halva strömmens fart. Fastsatt på ett stort hjul.

När du håller den helt still får du ingen energi men största kraften. När den går med strömmens fart blir det heller ingen energi då ju kraften är noll. Effekttoppen ligger däremellen. Alltså halva strömmens fart. Kraften är då halverad.

Nm per sekund är effekten.

1 N är 9,81 kp.

Om t.ex skivan trycks på med 100 kp så blir det 100/2*9,81*0,5/2 om strömmen är 0,5 m/s

Alltså c:a 125 W.


Man kan ju gissa att du klarar att hålla ungefär 30-40 kp så du får ta lagom stor skiva så du kan stå kvar.





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 1 användare
Saamanjasy

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser